۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۳۹

"دی سایت" تحلیل کرد:

دلایل موضع گیری ضعیف مرکل در قبال جاسوسی اطلاعاتی آمریکا

دلایل موضع گیری ضعیف مرکل در قبال جاسوسی اطلاعاتی آمریکا

یک نشریه آلمانی با اشاره به وحشت آلمان از دنبال کردن پرونده جاسوسی اطلاعاتی آمریکا و افشاگریهای بیشتر دراین باره که می تواند برلین را نیز گرفتار چالش کند، به دلایل موضع گیری ضعیف مرکل در قبال این مسئله پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "دی سایت" در تحلیلی به بررسی دلایل موضع گیریهای ضعیف صدر اعظم آلمان در برابر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از اروپا پرداخته و به این جمله آنجلا مرکل آلمان اشاره کرد که اظهار داشته بود، کار کردن درباره جزئیات جاسوسی اطلاعاتی آمریکا وظیفه من نیست.

روز گذشته نیز خبرنگاران زیادی آخرین کنفرانس مطبوعاتی مرکل قبل از تعطیلات تابستانی را ضبط کردند. آنها امیدوار بودند که در رابطه با اقداماتی که دولت آلمان  برای کشف جاسوسی اطلاعاتی آمریکا انجام داده است، اطلاعات بیشتری به دست آورند. اما گویا انتظار آنها بالا بوده و مرکل مانند گذشته درباره این مسئله موضع گیری کرد؛ یعنی اینکه باید صبر کرد و دید چه اتفاقی می افتد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: صدر اعظم آلمان به سادگی از واکنش نشان دادن آشکار روی این مسئله (جاسوسی اطلاعاتی آمریکا) و بر عهده گرفتن مسئولیت در قبال آن اجتناب می کند، تا در آینده هیچ خطا و اشتباهی به گردن وی نیفتد.

مرکل ادعا می کند که از آمریکا خواسته است درباره این مسئله شفاف سازی کند و حالا این امر به زمان نیاز دارد. بنابراین من ترجیح می دهم که صبر کنم، اما این موضع گیری مرکل کافی نیست. اکثریت آلمانی ها بر اساس یک نظر سنجی از این موضع گیری دولت آلمان در قبال جاسوسی اطلاعاتی آمریکا راضی نیستند.

به این ترتیب در آستانه انتخابات پارلمانی، این مسئله یک زمینه را برای رقیب مرکل به منظور حمله به وی باز می کند. پیر اشتاینبروک در این راستا از مرکل درخواست کرده است که با عزم و اراده قوی تری این مسئله را پی گیری کند. شهروندان آلمانی در این باره عصبانی هستند که اطلاعات خصوصی آنها توسط سازمانهای امنیتی خارجی مورد جاسوسی قرار می گیرد.

در این میان چرا مرکل خشم خود از این مسئله را آشکارا نشان نمی دهد؟ آیا وی می ترسد که آمریکاییها را از خود برنجاند؟ این در حالی است که آژانس اطلاعات آمریکا هیچ ترسی از اینکه دولت آلمان بخواهد آبروی آمریکا را ببرد ندارد. رئیس این سازمان امنیتی در آمریکا اظهار داشته است که ما به آلمان همه کارهایی را که انجام داده ایم و اینکه چگونه آن را انجام داده ایم نگفته ایم.

پس چرا مرکل موضع خود در قبال این مسئله را تقویت نمی کند؟ چرا وی فشارها بر آمریکا را افزایش نمی دهد؟ یک پاسخ ممکن برای این مسئله وجود دارد. اگر این مسئله آشکار شود که مرکل و سازمانهای آلمانی از جاسوسی اطلاعاتی آمریکا آگاه بوده و واکنشی به آن نشان نداده، یا از آن حمایت کرده اند، این مسئله عواقب قانونی وخیمی برای دولت آلمان دارد. در هر حال جاسوسی اطلاعاتی و کمک به این امر اقدامی است که مجازات را در پی دارد.

شاید آنجلا مرکل روز گذشته بار دیگر بر این مسئله تاکید کرده باشد که از طریق نشریات از جاسوسی اطلاعاتی آمریکا آگاهی پیدا کرده است، اما این مسئله با گذشت زمان بیش از پیش اعتبار خود را از دست می دهد و غیر قابل قبول به نظر می رسد. سازمانهای امنیتی آلمان از یافته های اطلاعاتی آمریکا استفاده کرده اند.  

کد خبر 2100643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha