۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰

اخبار نمایشگاه قرآن/

رسانه ملی با آنچه که اسلام می پسندد فاصله زیادی دارد

رسانه ملی با آنچه که اسلام می پسندد فاصله زیادی دارد

یک پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه جامعی برای عفاف و حجاب در رسانه ملی وجود ندارد، تأکید کرد: رسانه ملی با آنچه که اسلام می پسندد فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مریم حاج عبدالباقی در نشست تخصصی«الگوی پوشش بانوان در رسانه ملی» که شنبه 29 تیرماه در سالن شماره یک بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، گفت: یکی از مسائل مهم درباره حجاب جامعیت مسئله عفاف است. حجاب امری است که درون عفاف قرار گرفته است. وقتی می گوییم زن باید در برخورد با نامحرم پوشش داشته باشد، این موضوع در مرکز دایره ای است که می گوید زن و مرد باید در برخورد با نامحرم حریم ها را حفظ کنند و اگر حفظ حرمتها رعایت نشود پوشش فقط یک شکل و مسئله ظاهری است.

دکتر حاج عبدالباقی در انتقاد از عملکرد صداوسیما در حوزه عفاف و حجاب گفت: مثلا در رسانه ملی وقتی شوخی مرد و زن در موارد غیر ضروری دیده می شود دیگر فرقی نمی کند که زن حجاب کامل دارد یا مانتو پوشیده یا هر نوع پوشش دیگری. جان مسئله این است که زن و مرد نامحرم در رفت و آمد و نگاه و گفتار و روابط باید حریم ها را حفظ کنند. روابط میان زن و مرد باید با نوعی فاصله برقرار شود. این مسئله در رسانه ملی رو به بهبود است اما با آنچه اسلام می پسندد فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه جامعی برای عفاف و حجاب در رسانه ملی وجود ندارد، افزود: مثلا اگر بخواهیم فیلمی برای نشان دادن همه ابعاد مستقیم و غیرمستقیم حجاب بسازیم و شخصیت یک خانم با حجاب برتر را به نمایش بگذاریم باید به مشکلاتی که در زندگی شخصی، شغلی و اجتماعی با آنها مواجه می شود، بپردازیم. اما در همین برنامه باید نشان دهیم که چطور می شود هم حجاب کامل داشت و هم در شغل و اجتماع موفق بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر جزئیات مساله حجاب، افزود: مثلا باید صدا و سیما نشان دهد که زن در یک فضای مهمانی باید آرایش داشته باشد یا نه؟ اینها باید در رسانه ملی آموزش داده شوند و یا نمادهای حجاب مثل چادر، روسری، مقنعه، آستینی و جوراب کلفت در این فیلم به نمایش در بیاید یا به مسائلی مانند تکلم با نامحرم، شیوه راه رفتن، دست ندادن با نامحرم، آوازخواندن زن، جدا بودن یا نبودن سفره برای زن و مرد پرداخت. البته در فضایی که ظاهر آن آموزشی نباشد، اما قصد آموزش داشته باشد.

حاجی عبدالباقی با اشاره به اینکه حجابی که قرار است در رسانه ملی آموزش داده شود باید شرایط خاصی داشته باشد، تصریح کرد: این حجاب باید راحت، زیبا و اقتصادی باشد و در عین حال شیک و خوش فرم باشد و از حیث تشریفاتی هم نباید تقویت کننده خصوصیات اشرافی باشد. نکته دیگر قضاوت کردن درباره حجاب دیگران براساس سلیقه های شخصی است. در شرایط فعلی سلیقه و حکم الهی در قضاوت های ما با هم مخلوط شده است. باید بدانیم که مراجع تقلید احکام متفاوتی درباره حجاب دارند و داشتن حجاب کامل به فتوای مراجع افراد بر می گردد.

وی در ادامه درباره تاثیر موقعیت اجتماعی افراد در پوشش آنها گفت: جایگاه افراد مختلف پوششهای متفاوتی را اقتضا می کند. مثلا یک هنرپیشه یا مجری در مقایسه با کسی که در خیابان راه می رود از نظر وظیفه شرعی در پوشش حکم یکسانی ندارند. پوشش مجری باید طوری باشد که وقتی کسی تلویزیون را روشن کرد، بلافاصله شبکه تلویزیون را عوض نکند و لباس هماهنگ و مناسبی داشته باشد. این را هم مراجع تقلید مشخص می‌کنند.

حاجی عبدالباقی یکی دیگر از وظایف رسانه ملی را نشان دادن اجتماعات اهل عفاف دانست و افزود: مثلا باید مساجد، نماز جمعه و یا جاهایی که خانم های باحجاب هستند، را نشان دهند تا رفتار و مراوده آنها به مردم نشان داده شود. ما چقدر در مورد حجاب سرمایه گذاری هنری کرده ایم؟ چرا برای کارهای هنری مذهبی کارگردان ها و هنرپیشگان دسته دو و سه جلو می آیند؟ نتیجه آن می شود که فیلم ها شعاری و مصنوعی هستند که کسی برای دیدن آنها وقت نمی گذارد. یکی از کارهایی که صداوسیما می تواند برای ترویج حجاب انجام دهد، آگاهی بخشی است. برای آگاهی بخشی صداوسیما باید به مردم آمار ارائه دهد. مثلا به مردم اعلام کند که در جوامع اروپایی، آمریکایی و غربی پوشش زن چقدر حاکم است؟ چند درصد از زنان با رضایت و چه تعداد از زنان با نارضایتی دارای پوشش هستند. آمار بدهد که بین پوشش و سلامت جسمی، سلامت رفتاری و تعامل زن و مرد چه ارتباطی وجود دارد.

کد خبر 2101050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha