۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶

اخبار نمایشگاه قرآن/

تأکید بر روشهای تدریجی آموزش مفاهیم قرآن/ بررسی آفات تربیت دینی در محیط های آموزشی

تأکید بر روشهای تدریجی آموزش مفاهیم قرآن/ بررسی آفات تربیت دینی در محیط های آموزشی

یک کارشناس حوزه تربیت دینی، با بیان اینکه یکی از آفات در ترویج آیات و مفاهیم قرآن در محیط های آموزشی، عرضه خود به جای قرآن است، گفت: اگر به جای آشنا سازی دانش آموزان با کلام قرآن خودمان را عرضه کنیم مطالب تهوع آور است اما اگر قرآن را در معرض دیگران قرار دهیم تحول آور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد بنیادی در نشست تخصصی«ترویج آیات و مفاهیم قرآن در محیط های آموزش و پرورش» که شنبه 29 تیرماه در بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، طی سخنانی با بیان اینکه هدف نهایی وزارت آموزش و پرورش تربیت انسانهایی بهره مند از مضامین قرآنی است، گفت: همه آحاد مردم باید پا به پای این وزارت در تدوین سطح زندگی قرآنی و اسلامی شرکت کنند. برای رسیدن به مضامین والای قرآن کریم و تبیین قرآن صامت و ناطق به مردم باید چند پازل درکنار هم شکل بگیرد تا جوانان کشورمان اکسیژن تازه معنوی را استثمام کنند.

وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش در هر حالی با هر روشی که به تبیین آموزه های قرآنی می پردازد منفک از خاستگاه الهی و رسول خدا(ص) نیست. یکی از آفت هایی که در ترویج آیات و مفاهیم قرآن در محیط های آموزشی به چشم می خورد عرضه خودمان به جای قرآن است و هر جا به جای عرضه قرآن به دیگران نشان دادیم به همان میزان به قرآن ظلم کردیم اگر به جای آشنا سازی دانش آموزان با کلام قرآن خودمان را عرضه کنیم مطالب تهوع آور است اما اگر قرآن را در معرض دیگران قرار دهیم تحول آور خواهد بود.

بنیادی با اشاره به عناصر آموزشی در ترویج آیات و مفاهیم قرآنی به دانش آموزان عنوان کرد: قرآن کتابی است که در تمام زمینه ها راهنمای بشر است. این قرآن اولین مدخل ورودی آموزش را گوش می داند. همچنین قرآن بهترین روش و عالیترین سبک آموزشی را انتقال مفاهیم چهره به چهره و سماعی می داند. همچنان که پیامبر (ص) در اوج عدم توانایی برای نگارش و نداشتن سواد خواندن و نوشتن خداوند با تکرار کلمه "اقرء" به او آموزش داد.

وی با بیان این مطلب که برای تدریس قرآن باید از خودمان شروع کنیم خاطرنشان کرد: معلم قرآن برای اثرگذاری سخنانش باید اهل تهجد باشد تا هر حرفی که در طول روز می زند جز برای تجسم قرآن و مفاهیم آن گفته نشود. روش تدریس آموزه های قرآن توسط پیامبر (ص) این گونه است که در محیطی عاشقانه می نشست تا خداوند در وجودش آیات قرآن را تکرار کند و ایشان هر چه می آموخت به دیگران یاد می داد و بر ماست که زکات علم‌مان را با یاددادن به دیگران بپردازیم.

بنیادی افزود: استماع، تکرار، تثبیت در حافظه، تدریس با توجه به مضامین قرآن کریم درکنار دو اصل استماع و نگاه کردن روش های تدریجی آموزش مفاهیم قرآنی است. همچنین زمانی انسان از مضامین قرآنی بهره می گیرد که این مفاهیم در قلبش جاری شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تدریس آموزه های قرآنی از ساده ترین روش بهره مند شوید. همانطور که روش تلاوت قرآن به سبک سنت نبوی در اوج سادگی آموزش عمومی بود.در حال حاضر هجمه فرهنگی دشمنان درکشور زیاد بوده و این نشانه حقانیت دین ماست . قرآنی که حقگراست و سیستم آموزش و پرورش کشور هیچ مفری ندارد و همه باید در آموزش و پرورش کمک کنند تا پیام رسان قرآنی شوند. همچنین برای ترویج آموزه های قرآنی طبق آیات قرآن باید از خود خانواده و جامعه آغاز نماییم. وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای ترویج آموزه های قرآنی هیچ ساعت خاموش ندارد و راه اندازی 10 هزار مدرسه قرآنی برای تحقق این هدف است.

کد خبر 2101062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha