۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳

غرویان در گفتگو با مهر؛

پرسشگری آغاز تفکر فلسفی و خلاقیت ذهنی کودکان است

پرسشگری آغاز تفکر فلسفی و خلاقیت ذهنی کودکان است

یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: مهمترین عنصر در فلسفه پرسشگری است، یعنی باید کودکان ما هنر پرسشگری را یاد بگیرند و به آنها زمینه داده بشود که بتوانند پرسش های خودشان را آزادانه مطرح بکند و منعی برای طرح پرسش ایجاد نکنیم.

آیت الله محسن غرویان در مورد اینکه برخی کارشناسان حوزه فلسفه برای کودکان معتقدند که نظام آموزش و پرورش ما دانش آموزان متفکر تربیت نمی کند آیا شما نیز چنین اعتقادی دارید به خبرنگار مهر گفت:  مقام معظم رهبری در چند سال اخیر چندین بار به مسئله فلسفه برای کودکان در جمع اساتید فلسفه اشاره کرده اند و در سال 82 جمعی از مدرسین فلسفه که بنده هم توفیق حضور در خدمت ایشان را داشتم این مسئله را بیان کردند که حوزه های علمیه و دانشگاه های ما به مسئله فلسفه برای کودکان نپرداخته اند که بایستی به آن خیلی جدی بپردازند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد:  در مغرب زمین کتاب های زیادی با مضامین فلسفی برای کودکان نوشته شده است که مفاهیم فلسفی را در قالب داستان و با بیان کودکانه می نویسند و کودکان ازهمان سنین کودکی در یک فضای فکری فلسفی نسبت به هستی و نسبت به انسان و سایر مقولات فلسفی قرار می گیرند.

وی افزود: به اعتقاد من این کار(فلسفه برای کودکان)، یک ضرورت بسیار مهم و با ارزشی است که باید آموزش و پرورش ما با کمک فیلسوفان حوزوی و دانشگاهی یعنی کسانی که در فضای فلسفه می نویسند و فکر می کنند بتواند مفاهیم فلسفی را که پایه اعتقادات کودکان است عرضه کند تا بچه ها و کودکان ما انسان های متفکر و اندیشمندی در آینده بار بیایند و خلاقیت و تفکر در همان سنین کودکی در آنها نهادینه شود و تفکر انتقادی را یاد بگیرند.

این محقق و پژوهشگر حوزه دین و فلسفه در مورد اینکه چه راهکارهایی برای تربیت تفکر انتقادی و فلسفی در کودکان و نوجوانان در نظام آموزشی ما پیشنهاد می کنید هم یادآور شد: مهمترین عنصر در فلسفه پرسشگری است یعنی باید کودکان ما هنر پرسشگری را یاد بگیرند و به آنها زمینه داده بشود که بتوانند پرسش های خودشان را آزادانه مطرح بکند و منعی برای طرح پرسش ایجاد نکنیم. آغاز تفکر فلسفی و خلاقیت ذهنی این است که راجع به مبدأ، معاد، خدا، انسان، روح، فرشته و سایر مفاهیمی که در کتب دینی و اعتقادی مطرح است فکر کنند. حتی می شود بازی هایی را طراحی کرد که ذهن کودک را وادار به تفکر و پرسش بکند و داستانها و کتابهایی که برایشان گذاشته بشود و جلسات بحث و مناظره کودکانه در باب مفاهیم فلسفی، برقرار کنند اینها راهکارهایی است که به نظر می رسد می تواند در این خصوص مفید باشند.

کد خبر 2101237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha