۱ مرداد ۱۳۹۲، ۲۰:۰۴

گزارش خبری/

برنامه اتاق بازرگانی خرم آباد برای توسعه تجارت خارجی/ تجار لرستانی راهی 5 کشور دنیا می شوند

برنامه اتاق بازرگانی خرم آباد برای توسعه تجارت خارجی/ تجار لرستانی راهی 5 کشور دنیا می شوند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: پس از اعزام هیئت های تجاری لرستان به عراق و گرجستان، اتاق بازرگانی خرم آباد در راستای توسعه تجارت خارجی اعزام تجار لرستانی به پنج کشور دیگر دنیا را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و بازرگانی از اهم برنامه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد است که بعد از روی کار آمدن هیئت رییسه‌ جدید به طور تقریبی از دو سال پیش در دستور کار جدی این اتاق قرار گرفت و برنامه‌های مختلفی نیز در این مدت انجام گرفته است که می‌تواند چشم‌انداز روشنی پیش روی صنعت و بازرگانی لرستان ترسیم کند.

با شروع سال جاری هم این روند با جدیت هر چه تمام دنبال شد و پس از اعزام هیئتی حدود 30 نفره به اقلیم کردستان عراق که برنامه‌ریزی‌ آن از مدت‌ها پیش آغاز شده بود، گرجستان به عنوان دومین مقصد صنعتگران و بازرگانان لرستانی معرفی شد تا در اواسط تیرماه گذشته هیئتی از این اتاق به تفلیس گرجستان اعزام شود.

در زمینه‌ی این سفر و دستاوردهای آن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این‌که دنیای امروز دنیای گسترده‌ای است، گفت: شما در هر کجای این دنیا که باشید حق دارید از همه‌ فرصت‌ها و امکاناتی که در گوشه‌ گوشه‌ آن وجود دارد استفاده کنید.

حسین سلاح‌ورزی افزود: در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با هدف مطالعه‌ی بازار و امکان‌سنجی برای توسعه‌ صادرات غیر نفتی و مبادلات تجاری با گرجستان و با استناد به مجوز صادره از سوی سازمان توسعه‌ تجارت نسبت به اعزام یک هیئت اقتصادی - بازاریابی به گرجستان و شهر تفلیس اقدام کرد.

وی که سرپرستی این هیئت تجاری را بر عهده داشته است، بیان داشت: در هیئت مذکور کارشناسانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله معدن، ساختمان و مصالح ساختمانی و تخصصی سنگ، مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات فنی مهندسی حضور داشتند که هر کدام از آن‌ها در زمینه‌ تخصصی خود مذاکراتی را پیرامون همکاری‌های دوجانبه با همتایان گرجی انجام دادند.

سلاح‌ورزی با قدردانی از تلاش‌های سفیر و همچنین وابسته‌ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان تصریح کرد: دیدارها، بازدیدها و ملاقات‌های مفید و مؤثری تدارک دیده شده بود که شامل مراکز تجاری، صنعتی و همچنین مراکز و ارگان‌های ذی‌ربط از جمله اداره‌کل گمرک و پایانه‌های باربری و خانه‌ دادگستری برای فعالیت‌های حقوقی در امور بازرگانی بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر مثبت بودن دستاوردهای این سفر چهار روزه افزود: طی این مدت، ملاقات‌هایی با مدیران و اعضای اتاق‌ها و تشکل‌های بازرگانی و صنفی در تفلیس صورت گرفت.

سلاح ورزی ملاقات‌های رو در روی بازرگانان در گرایشهای مختلف از جمله صنعت دارو، تجهیزات پزشکی، ساختمانی، سنگ و مصالح ساختمانی و مواد غذایی و...را از جمله این برنامه ها برشمرد و افزود: تعدادی از این ملاقات‌ها به انعقاد قرارداد منجر شد.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین بخش این سفر مربوط به مذاکرات اعضای هیئت ایرانی با صاحبان صنایع و مسئولان شرکت‌های گرجی در زمینه‌های مختلف بود که در همین زمینه هر کدام از اعضا در حوزه کاری و تخصصی خود مذاکرات جداگانه و مفصلی را با طرف‌های گرجی به انجام رساندند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: آشنایی با قوانین اقتصادی کشورهای مقصد از جمله ضرورتهایی است که در همین راستا اعضای هیئت ایرانی در قالب دنبال کردن یک فرآیند آزمایشی در سیستم مکانیزه‌ گمرک این کشور در زمینه‌ ترخیص و ترانزیت کالا با تمامی مراحل اداری اعم از تشکیل پرونده، تعرفه‌ها، حمل‌ونقل و...آشنا شدند.

سلاح‌ورزی در ادامه سخنان خود تحریم‌های بین‌المللی کشورمان را دلیل و توجیه مناسبی برای عدم فعالیت اقتصادی بازرگانی ندانست و گفت: به شخصه معتقدم که به هر حال در نهایت هر مشکلی چاره‌ای دارد که با تجزیه، ‌تحلیل و بررسی مناسب می‌توان به آن دست یافت تا هیچ چیز دور از ذهن و دور از دسترس نباشد. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به دیگر دستاوردهای سفر هیأت تجاری بازاریابی اتاق خرم‌آباد به گرجستان هم اشاره کرد و آشنایی اعضای هیئت مذکور با ادبیات کسب و کار این کشور در زمینه‌های مختلف از جمله امور بانکی، امور گمرک، ثبت شرکت، بررسی امور بازرگانی و مقایسه‌ کالاهای ایرانی با دیگر کشورها و همین‌طور شناسایی رقبا در کشور مقصد و همچنین بسترسازی مناسب جهت فعالیت اقتصادی را از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد.

به گفته‌ سلاح ورزی تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی اعزام هیئت از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به پنج کشور دیگر صورت گرفته که هر کدام در موعد پیش‌بینی‌شده به انجام خواهد رسید.

وی روسیه، ترکیه، کره‌جنوبی، هندوستان و افغانستان را مقصدهای آینده‌ تجار و صنعتگران لرستانی معرفی کرد و گفت: انتخاب هر کدام از این کشورها بر اساس یک فرآیند دقیق کارشناسی‌شده صورت گرفته که در خلال آن به دنبال اهداف مطلوبی هستیم که اطمینان داریم در صورت تحقق این اهداف، گام‌های بلندی در زمینه‌های مختلف اقتصادی استان برداشته خواهد شد.

کد خبر 2103115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha