۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۷

مهر گزارش می دهد؛

توسعه تجارت خارجی شاه کلید قفل اقتصاد لرستان/ عراق و افغانستان مقصد بعدی رایزنی ها

توسعه تجارت خارجی شاه کلید قفل اقتصاد لرستان/ عراق و افغانستان مقصد بعدی رایزنی ها

خرم آباد - خبرگزاری مهر: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد پس از برگزاری نشست های مشترک طی سالجاری برای توسعه روابط با کشور تایلند، در حال تدارک توسعه روابط با دو کشور عراق و افغانستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از 10 روز از سفر سفیر تایلند به لرستان و آشنایی با ظرفیتها و توانمندیهای لرستان می گذرد که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در حال برنامه ریزی برای توسعه روابط با دو کشور عراق و افغانستان است.

پیش از این نیز طی سال گذشته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد قراردادهای تجاری را با کشورهایی چون بلغارستان، داغستان، چین، عراق و ... بسته بود.

دستاوردهای حضور سفیر تایلند در لرستان

این در حالیست که حسین سلاحورزی رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که طی سالجاری موضوع توسعه صادرات غیرنفتی استان و تجارت خارجی به عنوان یکی از اولویت های اصلی در دستور کار این اتاق قرار گرفته است.

حسین سلاح ورزی حضور سفر تایلند در استان را از جمله حرکات انجام شده در قالب این اولویت دانست و بیان داشت: سفیر تایلند علاوه بر دیدار با استاندار لرستان و فعالان اقتصادی استان از برخی واحدهای تولیدی فعال استان در خرم آباد و بروجرد بازدید کرد.

وی به دستاوردهای حضور سفیر تایلند در استان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تبادل اطلاعاتی که در این سفر انجام شد به این نتیجه رسیدیم که امکان برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی بین دو طرف وجود دارد و در این راستا یک میز تخصصی برای بررسی بازارهای تایلند در اتاق بازرگانی خرم آباد تشکیل می شود.

رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد همچنین ابراز امیدواری کرد که پس از سفر سفیر تایلند شاهد پذیرش یک هیئت تجاری از این کشور و همچنین اعزام یک هیئت اقتصادی از لرستان به تایلند باشم.

اعزام هیئت 27 نفره به اقلیم کردستان عراق

سلاحورزی به دیگر برنامه های اتاق بازرگانی در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: حضور سفیر کشور افغانستان و مجموعه اقتصادی سفارت این کشور در لرستان، اعزام هیئت تجاری به اقلیم کردستان عراق و اعزام هیئتهای اقتصادی لرستان به کشور گرجستان از دیگر برنامه های در دستور کار است.

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی خرم‌آباد نیز در این رابطه از اعزام هیئت تجاری بازاریابی لرستان به عراق خبر داد و گفت: این سفر به منظور گسترش مناسبات تجاری - اقتصادی میان لرستان و اقلیم کردستان عراق صورت می گیرد.

محمد خاکی با اشاره به تلاشهای اتاق بازرگانی برای پیدا کردن بازارهای مختلف خارجی به منظور عرضه محصولات و تولیدات لرستان گفت: در این میان کشورهای همسایه می‌توانند بازارهای مناسبی برای تجار لرستانی باشند که بدون شک کشور عراق و به‌خصوص اقلیم کردستان می‌تواند یکی از این بازارهای قابل‌دسترس برای صنعتگران و بازرگانان ما باشد.

وی تعداد صنعتگران و بازرگانان این هیئت اعزامی را  27 نفر عنوان کرد و افزود: این سفر از تاریخ سیزدهم تا هفدهم خردادماه سالجاری به انجام می‌رسد.

لرستان تیرماه سالجاری پذیرای افغان ها

خاکی با یادآوری اینکه اعزام این هیئت در واقع اولین سفر هیئت‌های تجاری بازاریابی لرستان در سال جاری توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد است، ابراز امیدواری کرد که در این زمینه به اهداف در نظر گرفته شده از حیث توسعه‌ی مناسبات تجاری اقتصادی دست پیدا کنیم.

همچنین در ادامه‌ پذیرش مقامات و هیئت‌های مختلف تجاری بازاریابی از کشورهای مختلف عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از حضور سفیر افغانستان و رایزن اقتصادی سفارت این کشور در تیرماه 92 در لرستان خبر داد.

بهروز حیدری با یادآوری اینکه رایزنی با مقامات کشورهای مختلف از جمله برنامه‌هایی است که به صورت جدی در دستور کار اتاق بازرگانی قرار دارد و ابراز امیدواری کرد که در جریان برگزاری این برنامه ها بتوان مسیرهای تازه‌ای برای توسعه‌ مناسبات دوجانبه‌ی اقتصادی باز کرد.

وی تصریح کرد: از نظر اتاق بازرگانی خرم‌آباد، راه برون‌رفت از تنگناهایی که در زمینه‌ی اقتصادی لرستان با آن‌ها مواجه است، توسعه‌ی مناسبات تجاری صنعتی با کشورهای دیگر و حضور موثرتر در بازارهای داخلی است تا در سایه‌ی این اقدامات بتوان در مسیر توسعه استان گامهای موثری برداشت.

هر چند که پذیرش و اعزام هیئت های تجاری برای توسعه مناسبات اقتصادی از گام های موثر در این زمینه محسوب می شود ولی امید می رود که این حرکت استمرار داشته باشد تا با پیگیری تفاهم نامه و قراردادهای تجاری بتوان گام های عملیاتی تری در این حوزه برداشت.

کد خبر 2061359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha