۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۰

گزارش تحليلی مهر؛

ريسك بزرگ رسول خادم و همكارانش/ رضا يزدانی به جهانی مجارستان می‌رود؟

ريسك بزرگ رسول خادم و همكارانش/ رضا يزدانی به جهانی مجارستان می‌رود؟

رسول خادم و همكارانش در كادر فنی تیم ملی كشتی آزاد با اجرای دقیق شعار قانونمندی در انتخاب ملی پوشان رقابتهای جهانی، دست به ریسك بزرگی زدند كه البته به عقیده بسیاری از كارشناسان می‌توان با رعایت قانونمندی، از تبعات منفی احتمالی این ریسك بزرگ تا حد قابل توجهی كاست.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ رسول خادم و مربیان تیم ملی كشتی آزاد مدتهاست كه با اجرای دقیق قانونمندی در فرایند انتخابی تیم ملی كوشیده‌اند حقی از كسی تضییع نشود و در نهایت كشتی گیرانی راهی رقابتهای جهانی شوند كه در وهله اول در رقابتهای انتخابی به میدان رفته‌اند و در وهله دوم، استحقاق پوشیدن دوبنده تیم ملی ایران را داشته باشند.

تا به امروز و تا این قسمت از اقدامات رسول خادم و مردانش می‌توان به آنان حق داد، چون كاری كردند كه هیچ اعتراض و شبهه‌ای در فرایند انتخابی تیم ملی و دادن شناس ملی‌پوش شدن به مدعیان بوجود نیامد، اما باید قبول كرد روی دیگر این سكه، كسب نتایج مطلوب در رقابتهای جهانی مجارستان است كه به واقع می‌تواند تاثیر زیادی بر روند آتی فعالیت رسول خادم و همكارانش در راس تیم ملی كشتی آزاد ایران داشته باشد.

داستان از این قرار است که پس از پایان مرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیم ملی كشتی آزاد كه چندی پیش در تهران برگزار شد، رضا یزدانی بزرگترین ناكام المپیك 2012 لندن و صادق گودرزی نایب قهرمان این بازی‌ها بنا به دلایلی مشخص در رقابتهای انتخابی حضور نیافتند. یزدانی همچنان در پیچ و خم بهبودی مصدومیتش بود و گودرزی هم ندای خداحافظی از عرصه ملی را سر داده بود. این اتفاق باعث شد تا حوزه مدیریت تیم های ملی با صراحت و جدیت خط قرمزی بر نام این دو آزادكار عنوان دار اما غایب در انتخابی تیم ملی كشیده و آنان را از لیست مسافران احتمالی رقابتهای جهانی خط بزند.

هر چند صادق گودرزی با ارسال نامه‌ای به حوزه مدیریت تیم‌های ملی از این اتفاق اظهار تاسف كرد و خواستار شانس دیگری برای حضور در تركیب تیم ملی شد، اما كادر فنی همچنان با تاكید بر فرایند قانونمند رقابتهای انتخابی به نایب قهرمانی المپیك لندن پاسخ منفی داد. یزدانی هم شرایط مشابهی داشت و حتی پادرمیانی برخی بزرگان كشتی مازندران هم نتوانست نظر خادم و همكارانش را برگرداند و او هم تا به امروز شانس كسب دوبنده تیم ملی در رقابتهای جهانی را از دست داده است.

البته این دو آزادكار پس از پیگیری‌های متعدد و درخواست‌های شخصی،‌ سرانجام توانستند مجوز حضور در اردوهای تیم ملی را كسب كنند، اما مشروط بر آنكه فقط و فقط به تمرین بپردازند و سودای كسب دوبنده تیم ملی و حضور در رقابتهای جهانی مجارستان را از سر بیرون كنند! بدین ترتیب كادر فنی تیم ملی دست به ریسك بزرگی زد و دوبنده اوزان 74 و 96 كیلوگرم را برای مدعیانی به غیر از گودرزی و یزدانی كنار گذاشت.

به عقیده بسیاری از كارشناسان كشتی اعمال قانون در فرایند انتخابی ملی‌پوشان این دو وزن، می‌تواند نشانگر جدیت و صراحت كادر فنی تیم ملی در عمل به گفته‌هایش باشد، ‌اما مطمئنا این ریسك بزرگ ممكن است با تبعات فراوانی در رقابتهای جهانی همراه باشد.

البته تكلیف وزن 74 كیلوگرم و غیبت گودرزی با حضور مدعیان جوان و آینده‌داری همچون عزت‌اله اکبری كه عنوان قهرمانی رقابتهای انتخابی تیم ملی را نیز كسب كرد، مشخص است و اگر او با هر نتیجه‌ای در رقابتهای جهانی مجارستان روبرو شود، باز هم می‌توان با توجیه جوانگرایی و كسب تجربه از كنار ناكامی احتمالی او گذشت.

اما شرایط در وزن 96 كیلوگرم بسیار متفاوت است، به ویژه آنكه كادر فنی تصمیم دارد رقابتهای انتخابی این وزن را بار دیگر تكرار كند و مدعیان این وزن را روز 25 مردادماه در خانه كشتی رو در روی یكدیگر قرار دهد. مدعیانی كه به هیچ عنوان نمی‌توان مهر جوانگرایی و كسب تجربه را بر دلیل موجه حضورشان در رقابتهای جهانی زد. ضمن آنكه از نظر فنی و تكنیكی نیز فاصله زیادی تا توانمندی و تجربه بین المللی رضا یزدانی دارند.

با نگاهی به مدعیان وزن 96 كیلوگرم ایران كه در غیبت رضا یزدانی قرار است برای كسب دوبنده تیم ملی مبارزه كنند، به نام‌هایی همچون جعفر دلیری، جمال میرزایی، حسن رحیمی، سعید امیری، حامد طالبی و حامد تاتاری بر می‌خوریم كه انصافا نه تنها فاصله زیادی تا توانمندی و عناوین رضا یزدانی دارند، بلكه با یك نگاه منطقی و واقع گرایانه نمی‌توان حساب چندان زیاد و مطمئنی روی موفقیت هر كدام از این مدعیان در آوردگاه بزرگی همچون رقابتهای جهانی باز كرد.

بدین ترتیب می‌توان پیشنهادی به رسول خادم و همكارانش داد و آن هم دادن فرصتی دیگر به رضا یزدانی برای حضور در تكرار رقابتهای انتخابی وزن 96 كیلوگرم است. مطمئنا با این اقدام نه تنها فرایند قانونمندی تیم ملی دچار لطمه و شبهه نمی‌شود،‌ بلكه تیم ملی نیز می‌تواند از حاشیه امنیتی در وزن 96 كیلوگرم خود در رقابتهای جهانی برخوردار باشد، چراكه باید تعارف را كنار گذاشت و رضا یزدانی را در صورت حضور احتمالی در رقابتهای جهانی مجارستان، ‌یك سر و گردن بالاتر از دیگر مدعیان پا به سن گذاشته و جواب پس داده داخلی دانست.

 

کد خبر 2103285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha