۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۲۸

راشا تودی؛

پوتین با پیشنهاد پیشرفته‎ترین نسخه اس-300 به تهران می‎آید

پوتین با پیشنهاد پیشرفته‎ترین نسخه اس-300 به تهران می‎آید

در میان مسائلی که در سفر ماه آینده پوتین به تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پیشنهاد برای ارائه سیستم‎های پیشرفته ضد-بالستیک به جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، راشیا تودی نوشت: "روزنامه اقتصادی روسی کامرسانت بدون افشای منبع خود از سفر روز 12 اوت پوتین برای ملاقات با حسن روحانی -رئیس جمهور منتخب- خبر داد. از سوی دیگر خبرگزاری مهر نیز تاریخ سفر را 16 اوت اعلام کرده است.

شبکه روسی افزود که احتمالاً این اولین سفر رسمی رهبر یک کشور به ایران پس از تحلیف روحانی در 4 اوت خواهد بود.

روسای جمهور درباره موضوعات متنوعی از جمله مسائل سیاسی و اقتصادی روز، برنامه هسته ای و برنامه گسترش نیروگاه اتمی بوشهر صحبت خواهند کرد. در گزارش فوق آمده است یکی دیگر از مباحث احتمالی، مذاکرات خرید سلاح خواهد بود که ممکن است باعث ناراحتی کشورهای دیگری شود.

پوتین

به گفته منابع در صنایع نظامی، روسیه به ایران پیشنهاد خرید سیستم دفاع هوایی S-300VM Antey-2500 را ارائه خواهد کرد. این سیستم مشابه با موشک های با برد بلند زمین به هوای اس-300 است. اس-300 ها برای دفاع هوایی در زمان شوروی طراحی شده بود اما نیروهای زمین، مشابه آن را برای کاربرد خود ساختند. نسخه S-300VM جدیدترین و پیشرفته ترین آنهاست.

کومرسانت ماه گذشته برای بار اول خبر داده بود که روسیه پیشنهاد فروش S-300VM را به ایران ارائه خواهد کرد. این اقدام روسیه برای راضی کردنِ تهران به بازپس گیری شکایت خود از روسیه به دلیل لغو قرارداد تحویل پنج سامانه ضد موشکی اس. 300 است. قرارداد در سال 2007 به امضا رسیده بود اما در سال 2010، دمیتری مدودف -رئیس جمهور وقت روسیه- با تصویب قانونی، همکاری نظامی با ایران را محدود کرده بود.

ارزش قرارداد بالغ بر 800 میلیون دلار بود که به گفته راشیا تودی، تهران به ارسال شکوایه به دادگاه بین المللی ژنو، خواستار غرامت 4 میلیارد دلاری شده بود.

کد خبر 2103717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha