۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۲۶

فاضل نظری:

وجود معنا در شعر برخی شعرا حلقه مفقوده است/آفتی که شعر و شاعر را تهدید می کند

 وجود معنا در شعر برخی شعرا حلقه مفقوده است/آفتی که شعر و شاعر را تهدید می کند

اراک - خبرگزاری مهر: فاضل نظری از شعرای معاصر کشور گفت: در یک شعر خوب همه چیز باید در خدمت معنا باشد اما در حال حاضر می بینیم وجود معنا در شعر برخی شعرا حلقه مفقوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نظری شامگاه روز جمعه در نشست ادبی در شهر اراک افزود: جانمایه اصلی در شعر وجود معناست و همه چیز از جمله موسیقی، زبان و... باید در خدمت معنا باشد.

وی با تاکید بر اینکه خیلی حیف است که معنی در شعر گم شود اظهارداشت: آفتی که شعر و شاعر را تهدید می کند همین گم شدن معنا است.

نظری توهم دانایی و استفاده از صنایع وارداتی را از دیگر معضلات شعر امروز دانست و گفت: برخی از شعرا بدون اینکه معنی برخی کلمات و سبک ها را بدانند استفاده می کنند و این معضل همچون موجی از سوی شهرستانها به سوی پایتخت و از انجا با شدت بیشتری به سوی شهرستانها سرایز می شود.

وی ادامه داد: برخی از دانش های ما شفاهی است یعنی بدون اینکه بدانیم، درک کنیم و یا دیده باشیم آن را به عنوان دانش تلقی می کنیم و در شعر مورد استفاده قرار می دهیم.

این شاعر معاصر کشور با اشاره به اینکه قدم زدن در وادی کلمه یک نوع لذت انسانی است تصریح کرد: امیدواترم شعرای جوان با میانه روی و دوری از افراط و تفریط در حوزه کلمه و معنا گام بردارند.

گفتنی است شعر خوانی برخی شعرای جوان اراک از جمله برنامه های این نشست ادبی بود.

 فاضل نظری متولد سال ۵۸ در شهر خمین است که تحصیلات اولیه خود را در شهر خمین وخوانسار گذرانده‌است. برای ادامه تحصیل در رشته های معارف إسلامی و مدیریت در دانشگاه امام صادق به تهران آمد و تحصیلات خود را در مقطع دکترای رشته مدیریت تولید و عملیات در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد.

تا کنون از این شاعر، چهار مجموعه شعر «اقلیت» ، «گریه‌های امپراطور» ، «آن‌ها» و «ضد» توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده که هر کدام از این مجموعه‌ها به دلیل استقبال فراوان چندین بار تجدید چاپ شده‌اند.

نظری علاوه بر ریاست حوزه هنری استان تهران، عضو شورای عالی شعر مرکز موسیقی و سرود نیز بوده و در دانشگاه نیز تدریس می‌کند. إز او به عنوان شاعر جریان ساز در دهه هشتاد و همچنین پرمخاطب ترین شاعر به انتخاب مردم تجلیل به عمل آمده است. برخی آثار او در کشورهای فارسی زبان منتشر شده است.

 

 

کد خبر 2104732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha