۱۱ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۲۹

مهر گزارش می دهد؛

تاثیر دعا و معنویت در سلامت جسم و روان/ آرامش هدیه شگفت انگیز معنویت به انسان

تاثیر دعا و معنویت در سلامت جسم و روان/ آرامش هدیه شگفت انگیز معنویت به انسان

مشهد - خبرگزاری مهر: زندگی در عصر ارتباطات رایانه ای و کمبود ارتباطات و عواطف انسان را در برابر فشارهای روحی و روانی آسیب پذیر می کند اما وصل شدن به یک قدرت نامتناهی می تواند امید و باور را درافراد تقویت کند و در بهبودی و سلامت بیماران موثر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، روانشناسان معتقدند که اثرات  دعا و نیایش بر سلامت و بهبودی افراد می تواند مانند دارو و حتی اعمال جراحی موثر واقع شود و رازی است در نیایش با پروردگار که افراد با هر مذهب و دینی خدا را می خوانند و برای شفای روح و جان بیمارشان به او پناه می برند و درمان می شوند.

تاثیر دعا در بهبودی بیماران

حجت الاسلام علی حسینی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید : تحقیقات فراوانی در دنیا برای تاثیر دعا و نیایش بر سلامتی و بهبود بیماری ها در دنیا به ثبت رسیده است و اغلب ادیان بر آن تاکید دارند.

وی با ذکر مثالی می افزاید: در آمريکا 30 مرکز آموزش پزشکي، درس‌هاي تاثير ايمان در پزشکي را ارايه مي ‌دهند و عده‌اي از پزشکان معتقدند اگر قبل و بعد از جراحي يا پيش از شروع درمان بيمار، براي بهبود او دعا شود، اين روند در بهبود بيمار بسيار تاثيرگذار است.

وی ادامه می دهد: این تحقیقات نشان می دهد افرادی که در مراسم مذهبی شرکت می کنند کمتر دچار ببماریهای قلبی شده و اقدام به خودکشی می کنند و هچنین در میان افرادي که عادت به انجام امور مذهبي از قبيل دعا و نماز دارند، بيماري افسردگي شيوع کمتري دارد.

عبادت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

حجت الاسلام حسینی تاکید می کند: در زمانی که فرد در زندگی با شکست‌ مواجه می شود سيستم ايمني بدن به خطر مي ‌افتد و احتمال مبتلا شدن به بيماري‌ هاي قلبي ، سکته، اختلال ‌هاي روده و زخم‌ هاي گوارشي بيشتر مي‌ شود اما اگر خانواده اهل اجرای آداب مذهبی و عبادت باشد با انتقال احساس آرامش از فردي به فرد ديگر سيستم دفاعي بدن به صورت غيرمستقيم تقويت مي‌ شود.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه معنویت به انسان در مواجهه به سختی ها کمک می کند می افزاید: دعا موجب پیشرفت روح و تضمین کننده ای برای سلامت روان و تحمل سختی ها محسوب می شود.

وی توضیح می دهد: انسان هنگام دعا از یک قدرت برتر کمک می گیرد و ارتباط با این قدرت نا متناهی تاثیرات شگفت انگیزی در ایجاد امید و باور در افراد دارد.

حجت الاسلام حسینی تصریح می کند: قرآن کریم و روایات معصومان(ع)، درمان تمام نگرانی ها و اضطراب ها را یاد و ذکر خدا معرفی می کنند و تاکید دارند که آرامش را در توجّه به خدا  باید جستجو کرد.

وی می افزاید: بهترین پناهگاه و امن ترین جایگاه برای غلبه بر اضطراب، روی آوردن به مذهب و دین و در نهایت، دعا و نیایش است.

باور مذهبی مقاومت روانی را افزایش می دهد

کارشناس روانشناسی در گفتگو با خبر نگار مهر می گوید: زندگی انسان ها در عصر حاضر، با استرس ها همراه است و با توجه به این كه لازمه زیستن و تداوم زندگی، سازش پذیری و مقاومت در برابر استرس هاست، انسان باید مقاومت خود را در مقابل استرس ها افزایش دهد و احساس آرامش و امنیت روانی در زندگی اش ایجاد کند.

مهدی روحانی بیان می کند: استرس در پزشكی و روانپزشكی معمولا اشاره به موقعیت های روانی و اجتماعی دارد كه قادر به ایجاد بیماری های جسمی و روانی و سایر اختلالات رفتاری است.

وی ادامه می دهد: آمار مرگ و میر، بیماری های جسمی، خودكشی و دیگركشی، پذیرش به بیمارستان های روانی و زندان ها و ... در میان افرادی كه در معرض استرس های گوناگون و به دور از معنویت بوده اند، به مراتب بیشتر از افراد عادی است.

او می افزاید: در برابر این همه مشکلات روحی و روانی و استرس های زندگی ماشینی  افرادی هستند که در برابر ناملایمات زندگی مقاومت بیشتری دارند و آنها کسانی هستند که به امور مذهبی و عبادت هایشان مقید ترند.

نیایش هدیه الهی

صدایی از آسمان به گوش می رسد " بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را " و پرنده ای از قفس دلی بیمار و مضطرب پر می کشد تا آسمان شفا و حیرت انگیز است دستهایی که به نیایش بلند می شوند و آرامش و شفا را از او هدیه  می گیرند و این همان تاثیر معجزه آمیز دعا و نیایش است.

قرآن می فرماید: " کسانی که ایمان آوردند، قلب هایشان با یاد خدا آرام می گیرد. آگاه باشید که تنها یاد خدا، آرام بخش دل هاست"

..................................

گزارش: زهره رنگ آمیز

کد خبر 2108185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha