۲۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۹

گزارش خبری/

افتخارآفرینی کوراش کاران خراسان شمالی در آسیا/ مبارزه روی تاتامی عدم حمایت

افتخارآفرینی کوراش کاران خراسان شمالی در آسیا/ مبارزه روی تاتامی عدم حمایت

بجنورد - خبرگزاری مهر: دو کوراش کار خراسان شمالی که ترکیب تیم ملی دو نفره کوراش ایران در مسابقات آسیایی را تشکیل داده بودند، با وجود عدم حمایت مالی در سطح ملی و استانی، برای کشور و استان افتخارآفرینی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روزی از تیر ماه سال جاری نگذشته بود که رییس هیئت جودو و کوراش خراسان شمالی خبر مسرت بخشی را به اطلاع مردم و ورزش دوستان استان رساند.

کوروش خسرویار از اعزام تيم كوراش این استان به مسابقات قهرماني آسيا به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در قالب تیم ملی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قهرمانی کوراش نوجوانان و جوانان آسیا مرداد ماه سال جاری به میزبانی تایوان برگزار می شود، افزود: در اين دوره از مسابقات، بر اساس تصميم سازمان تيم هاي ملي فدراسيون جودو و كوراش جمهوري اسلامي ايران، تيم نوجوانان و جوانان خراسان شمالي به نمايندگي از كشورمان در قالب تيم ملي نوجوانان و جوانان كشور حضور خواهد يافت.

وی با بیان اینکه اين مسابقات در دو رده سني نوجوانان و جوانان و در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می شود، اظهار داشت: تیم کشور ما در رده سنی نوجوانان با هشت کوراش کار در اوزان 46 کیلو،50، 55، 60، 65، 71، 77 و 77+ کیلوگرم و در رده سنی جوانان نیز با هشت ورزشکار در اوزان 55 کیلو،60، 65، 71، 77، 83، 90 و 90+ کیلوگرم در این رقابت ها شركت خواهد كرد.

عدم حمایت مالی و یاس کوراش کاران

در حالی که تيم کوراش جوانان خراسان شمالی سابقه قهرماني جهان در سال 2010 در دهلي نو را در کارنامه خود داشت، ورزشکاران و ورزش دوستان این استان به قهرمانی در آسیا سخت امید بسته بودند.

بر اساس برنامه مسابقات كوراش قهرماني نوجوانان و جوانان آسيا از 12 تا 17 مردادماه به میزبانی كشور تايوان برگزار مي شد، اما درست چند روز مانده به این مسابقات خبر عدم تامین هزینه اعزام کوراش کاران به این رقابت ها، همگان را در بهت و حیرت فرو برد.

رئیس هیئت جودو و کوراش خراسان شمالی در آن زمان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هزینه اعزام کوراش‌کاران استان به مسابقات جهانی تأمین نشده است، افزود: یازدهم مرداد ماه آخرین مهلت اعزام کوراش کاران استان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی چین تایپه است اما به خاطر تأمین نشدن هزینه‌های سفر عملا قهرمانان از اعزام بازماندند.

کوروش خسرویار با بیان اینکه مقرر بود تا هشت نفر از کوراش‌کاران خراسان‌شمالی که در عرصه‌های جهانی دارای افتخارات متعددی هستند، به این مسابقات اعزام شوند، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل عدم تأمین هزینه‌های سفر امکان اعزام ورزشکاران به این رقابت‌ها فراهم نشد.

وی اعتبار موردنیاز برای اعزام ورزشکاران به این مسابقات جهانی را دست کم 400 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: با وجود مراجعه به دستگاه‌های مختلف در خراسان‌شمالی اعتبار موردنیاز برای عزیمت ورزشکاران تأمین نشد.

خسرویار اضافه کرد: البته احتمال این وجود دارد که یک یا دو نفر از این ورزشکاران با هزینه شخصی در مسابقات جهانی کوراش چین و تایپه حضور یابند.

سرانجام یازدهم مرداد ماه آمد و تیم کوراش خراسان شمالی به نمایندگی از ایران برای شرکت در این رقابت ها به چین تایپه اعزام شد.

حسین شاهپسندی در رده جوانان و رضا پارساپور در رده نوجوانان به سرپرستی و مربیگری رضا مهنان اعضای این تیم را تشکیل می دادند، تیمی که بدون حمایت فدارسیون جودو و اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی و یا دیگر دستگاه های استان به این مسابقات اعزام شد.

البته کوروش خسرویار؛ رئیس هیئت جودو و کوراش استان هم به عنوان داور از استان به این رقابت ها اعزام شد.

مبارزه بر روی تاتامی عدم حمایت

حاصل تلاش كوراش كاران خراسان شمالي در مسابقات قهرماني نوجوانان و جوانان آسيا دو مدال رنگارنگ بود که با وجود عدم حمایت ملی و استانی برای مردم ایران و خراسان شمالی به ارمغان آورده شد.

تيم دو نفره كوراش نوجوانان و جوانان كشور متشكل از ورزشكاران استان خراسان شمالي كه روز جمعه یازدهم مردادماه تهران را به مقصد تايپه ترك كرده بودند با شركت در اين مسابقات و كسب دو مدال با ارزش نقره توسط رضا پارساپور در وزن 46 كيلوگرم و مدال برنز حسين شاهپسندي در وزن +90 كيلوگرم به كار خود پايان داد.

این تیم دو نفره روز جمعه هجدهم مردادماه با استقبال ورزش دوستان وارد استان شدند، استقبالی که در آن برخی از مدیران ارشد ورزش استان حضور نداشتند و همین مسئله سبب گلایه و ناراحتی ورزشکاران و مربی آنها شد.

رئیس هیئت جودو و کوراش خراسان شمالی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار می گوید: تيم کوراش کشور كه پيشتر قرار بود با تركيب كامل در دو رده سني نوجوانان و جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود با عدم حمايت مالي فدراسيون جودو و كوراش كشور، اداره كل ورزش و جوانان خراسان شمالي  و نهادها استاني، با دو ورزشكار به سرمربيگري آقاي رضا مهنان مربي تيم ملي نوجوانان و جوانان كوراش كشورمان به اين مسابقات اعزام شد.

کوروش خسرویار با اشاره به کسب مدال نقره و برنز دو کوراش کار خراسان شمالی در این مسابقات، از عدم توجه مسئولان استان به مقوله ورزش و عدم حمایت از ورزشکاران قهرمان برای اعزام به مسابقات انتقاد کرد.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در این مسابقات، كورش خسرويار به عنوان بهترين داور اين رقابتها معرفي شد و توانست اولين داور ايراني باشد كه به عنوان داور بين المللي سه ستاره نايل می شود.

اين درجه تاكنون تنها در اختيار سه داور جهاني قرار گرفته است، افتخاری که با وجود عدم حمایت مالی تنها در سایه غیرت و حمیت این ورزشکاران به دست آمد.

اگر چه در پی عدم اعزام تیم ملی کوراش کشور به مسابقات آسیایی و بازماندن از کسب قهرمانی در این مسابقات، از هیچ سری البته از نوع مسئول و مدیر آن صدایی برنخواست اما شماری از معتمدان مردمی از جمله منتخب مردم در چهار دوره شورای اسلامی بجنورد عدم تأمین هزینه‌های اعزام ورزشکاران کوراش کار به مسابقات جهانی از سوی متولیان را مورد انتقاد قرار داد.

کد خبر 2113669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha