۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۳۸

جاويد:

محدوده الحاقي توس به مشهد منطقه شهري مي شود/ تصويب طرح جامع گردشگري هفت حوض

محدوده الحاقي توس به مشهد منطقه شهري مي شود/ تصويب طرح جامع گردشگري هفت حوض

مشهد - خبرگزاري مهر: معاون شهرسازي و معماري شهرداري مشهد با اشاره به موقعيت ويژه محدوده الحاقي توس به مشهد و اهميت آن به عنوان آثار ملي و تاريخي از بررسي وضعيت محدوده توس به عنوان يك منطقه شهري در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادي جاويد بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبري معاون شهرسازي و معماري شهرداري مشهد اظهار كرد: محدوده الحاقي توس به مشهد منطقه شهري مي شود.

وي ابراز كرد: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد 4000 هکتار است که این سکونتگاه‌ها از حداقل امکانات برخوردار بوده و دولت هیچ اعتباری برای ساماندهی این مراکز در اختیار شهرداری قرار نداده است.

وی با تاكيد بر اينكه توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی مبلغ 230 میلیارد تومان برآورد هزينه شد افزود: 95 درصد بافت فرسود شهر داراي طرح است و سكونت گاههاي غير رسمي نيز شناسايي شده اند.

وي در بيان تاريخچه طرح جامع تفصيلي شهر مشهد توضيح داد: در سال 52 اولین طرح جامع شهر مشهد به تصویب رسید و در سال 72 طرح جامع دوم مصوب شد.

وي ادامه داد: امروز نیز همچنان بر اساس همین طرح به مردم پاسخگویی می‌شود و با وجود قول استانداری مبنی بر همکاری در تصویب طرح جامع و تفصیلی سوم شهر مشهد، این مهم هنوز عملی نشده است.

جاويد گفت: همزمانی طرح جامع و تفصیلی اتفاق مثبتی برای شهر است چراکه فاصله بین طرح جامع و تفصیلی سبب می‌شد برنامه‌ها با اقدامات اجرایی همگام نباشد.

وي بيان كرد: امروز با 28 طرح تفصيلي گوناگون، اميد داريم كه سال 92 اين طرح تعيين تكليف شود و شاهد پاسخگويي باشيم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد با بیان اینکه پیشرفت مناسبی در تهیه طرح تفصیلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امید است با تصویب این دو طرح در شورای عالی برنامه‌ریزی استان، مسیر خدمت‌رسانی به شهر هموار شود.

جاوید با اشاره به فراهم آمدن امکان عکسبرداری هوایی از شهر مشهد گفت: در گذشته سال‌ها باید انتظار می‌کشیدیم تا این امر انجام شود اما در سال 90 و 91 عکس‌های هوایی تهیه و امروز آخرین عکس‌های هوایی به روز را در اختیارداریم که نقشه پایه وضع موجود را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به یکپارچه‌سازی اطلاعات در شهرداری به دلیل حجم بالای مراجعات  گفت: در سال 86 سیستم یکپارچه‌سازی اطلاعات نیمه خودکارسازی شده بود که این سیستم هم اکنون به صورت خودکار فعالیت می‌کند و با برون‌سپاری فعالیت‌ها در این بخش، موفق به جلب رضایتمندی مهندسان، مشاوران و کارگزارن شده‌ایم.

وي به 300 دفتر مهندسی در شهر مشهد اشاره كرد و افزود: منطقه‌بندی و ناحیه‌بندی‌ها در پاسخگویی به مردم در این سیستم حذف شده و مردم با مراجعه به دفاتر مهندسی می‌توانند از هر نقطه شهر، پاسخ مورد نظر خود را دریافت کنند.

رعايت 80 درصدي مبحث 19 در ساختمان سازي در مشهد

جاوید در خصوص مقررات ملی ساختمان و افزایش 80 درصدی رعایت مبحث 19 در ساختمان‌های کنونی گفت: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و پررنگ شدن این موضوع، تلاش برای تغییر و بهبود مصالح با هدف ذخیره و استفاده بهینه از انرژی صورت گرفت که نتیجه آن استفاده از پنجره‌های دو جداره، مصالح استاندارد، عایق سقف و کف ساختمان و ... است.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري مشهد تصریح کرد: در گذشته تنها 30 درصد ساختمان‌ها این مبحث را رعایت می‌کردند.

وی با اشاره به افزایش مهندسان دارای پروانه اشتغال از 20 هزار نفر به 440 هزار نفر طی 6 سال گذشته گفت: مشارکت بخش خصوصی در امر ساخت و ساز رشد خوبی داشته و هم اکنون 40 درصد پاسخگویی به مردم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود؛ این امر علاوه بر ایجاد اشتغال در افزایش سرعت پاسخگویی و رضایت‌مندی شروندان را به همراه داشته است.

جاوید از جابه‌جایی جمعیت و سکونت 70 درصد جمعیت کشور در شهرها ياد كرد و توجه به زیباسازی شهر و محور قرار دادن بهسازی پیاده‌روهای شهر را با افزايش جمعيت شهري مهم ارزيابي كرد.

وی اعلام كرد:  در این راستا 300 هزار مترمربع از پیاده‌روهای شهر مشهد بهسازی شدند؛ همچنین مبلغ 60 میلیارد تومان نیز در سال جاری برای این موضوع در نظر گرفته شده که این امر در مقایسه با بودجه سه میلیارد تومانی بهسازی پیاده‌روهای شهر در سال 89 قابل توجه است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد همچنین به ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای پشت‌بام‌ها اشاره کرد و افزود: همچنین طرح جامع نورپردازی را برای ساختمان‌های شهر را در دست تهیه داریم.

تصويب طرح جامع گردشگري هفت حوض

جاوید با اشاره به وجود سه حوزه گردشگری سپاد، نمایشگاه بین‌المللی و تصويب طرح جامع گردشگري هفت حوض بيان کرد: 17 هکتار از اراضی ملی را در هفت حوض تملک کردیم و طرح جامعی بدین منظور تهیه نموده‌ایم؛ مراحل تامین آب برای این منطقه گردشگری نیز انجام شده و تلاش می‌شود این منطقه برای ساکنانش به محدوده تفریحی تبدیل شود تا از تمرکز جمعیت در برخی گردشگاه‌های شهر جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه 1200 هکتار پارک و بوستان در مرکز مطالعات شهری شهرداری طراحی شده است، گفت: تونل تاسیسات شهری را در دستورکار قرار داده‌ایم تا معضل کنده‌کاری‌های شهر حذف شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد همچنین گفت: با آستان قدس رضوی و ارتش توافقاتی را داشتیم که به موجب آن بخشی از اراضی شهر آزاد شده و در اختیار کاربری‌های شهری قرار خواهد گرفت.

جاوید با اشاره به هم انديشي شهرداري مشهد با اساتيد معماري در راستاي اجراي سبك معماري انقلابي و اسلامي در مشهد  گفت:  وضعیت معماری اسلامی و انقلابي در كشور و مشهد رضایت‌بخش نیست و در این بخش دارای نقض و ضعف‌هایی هستیم و هيچ چارچوب مشخصی برای ساخت و سازها در شهر وجود ندارد.

 

کد خبر 2115112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha