۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۵

گزارش خبری/

لزوم تبیین استراتژی مناسب برای تولید آثار فاخر موسیقیایی/ موسیقی اصیل ایرانی یک معیار مناسب

لزوم تبیین استراتژی مناسب برای تولید آثار فاخر موسیقیایی/ موسیقی اصیل ایرانی یک معیار مناسب

کرمانشاه – خبرگزاری مهر: آن چه که امروز پس از برگزاری جشنواره های موسیقی مختلفی از جمله جشنواره موسیقی مقاومت در کرمانشاه به اذهان می آید این است که بایستی برای حل مشکل موسیقی در کشور استراتژی مناسبی در جهت تولید آثار فاخر تبیین شود.

به گزارش خبرنگارمهر، هرساله بسیاری از فستیوال ها و جشنواره های موسیقی در کشور برگزار می شود و بسیاری از هنرمندان آثار تولیدی خود را اجرا می کنند و به نوعی آن ها را به محک می گذارند.
 
این مسئله که هنر باید همواره در جهت تعالی انسان باشد چیزی است که مورد تایید بسیاری از هنرمندان است اما آن چه در این روزها و به خصوص در زمان برگزاری جشنواره های موسیقی و از جمله جشنواره موسیقی مقاومت در سراسر کشور و استان کرمانشاه مطرح می شود این است که موسیقی خوب چگونه است و شاخصه هایی که باید داشته باشد، چیست.
 
در بسیاری از مجامع هنری این مسئله مورد مناقشه بوده است که برای آن که یک موسیقی در جامعه بتواند نقشی تاثیر گذار در جهت مثبت ایفا کند، باید حاوی چه فاکتورهایی باشد.
 
در این حوزه عدم تعریف ثابت و مورد تایید بسیاری از هنرمندان از موسیقی خوب صدماتی را به این هنر وارد کرده است که از آن جمله می توان به برخوردهای سلیقه ای با مسئله موسیقی در کشور اشاره کرد.
 
اما از آن جهت مسئله تعریف موسیقی مناسب و فاخر در جامعه مهم تلقی می شود که جشنواره هایی با هزینه های بسیاری در کشور برگزار می شود که در نهایت بدون ارائه فاکتورهای مناسب در تعریف موسیقی فاخر به کار خود پایان می دهند.
 
موسیقی اصیل ایرانی یک معیار مناسب برای آثار فاخر
 
غنای هنر ایرانی به خصوص در حوزه موسیقی فرصتی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است که بتوانند از آن برای بهبود وضعیت این هنر استفاده کنند.
 
استفاده از موسیقی محلی یکی دیگر از فرصت هایی که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و این مسئله با افزایش توجه به این حوزه میسر خواهد شد.
 
محمد گلریز در گفتگو با خبرنگار مهر، با تایید این مسئله اظهار داشت: ما در حوزه موسیقی در کشور قطعا دارای سرمایه های خوبی هستیم و این به صورتی است که کشور های دیگر از این سرمایه ما بهره برداری خود را انجام می دهند.
 
دبیر جشنواره موسیقی مقاومت افزود: موسیقی بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه  از موسیقی ملی  ما گرفته شده است و ریشه در فرهنگ و هنر ما دارند.
 
شعر ستون اصلی موسیقی فاخر ایرانی است
 
گلریز در ادامه به ویژگی های موسیقی فاخر ایرانی اشاره کرد و گفت: موسیقی خوب و فاخر در وهله اول وابسته به شعر خوب است زیرا کلام در موسیقی ما حرف اول را می زند.
 
وی افزود:  در کشور ما موسیقی اگر شعر نداشته باشد کامل نیست و زمانی موسیقی کامل می شود که شعر و آواز همه با هم باشد.
 
به گفته دبیر جشنواره موسیقی مقاومت  پس از شعر، ریتم یکی دیگر از پایه های موسیقی خوب است.
 
وی تاکید کرد: بسیاری از موسیقی های موجود تولید شده در کشور هستند که ریتم نادرستی دارند موسیقی را به بی راهه می برند.
 
الگوی مناسب موسیقی ابزاری برای مقابله با تهاجم فرهنگی
 
حجت الاسلام محمد آفتابی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برگزاری جشنواره های ملی موسیقی مانند جشنواره موسیقی مقاومت می تواند به ارائه الگوی مناسب موسیقی کمک بسیاری کند.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: معرفی موسیقی اصیل ایرانی و بومی و استفاده از ظرفیت های مناسب موسیقی های جدید به این مسئله کمک می کند که بتوانیم یک الگوی بارز موسیقی ایرانی را ارائه دهیم.
 
وی تاکید کرد: یکی از اهداف ارائه الگو در موسیقی مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در این حوزه است زیرا غرب با ارائه موسیقی های منفی و مبتذل در حال تخریب اذهان است.
 
 
لزوم تبیین استراتژی موسیقی فاخر ایرانی
 
یکی از ضعف های موجود در عرصه هنر نبود برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به جایگاه مناسب و حفظ آن در عرصه هنر فاخر است.
 
هنر و به خصوص موسیقی ایرانی نیازمند یک استراتژی مناسب است تا راه رسیدن برای تولید حداکثری آثار فاخر تبیین شود.
 
این مسئله نیازمند همکاری کارشناسان حوزه هنر و مدیران کلان است که تا با ایجاد بسترهای مناسب بتوان این مسئله را مرتفع کرد.
 
-----------------------
 
گزارش از: علی حسینی
کد خبر 2117048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha