شرکت احزاب سیاسی مخالف حکومت کرزای در نشست مونیخ/ بررسی نظام پارلمانی و روند صلح در افغانستان

شرکت احزاب سیاسی مخالف حکومت کرزای در نشست مونیخ/ بررسی نظام پارلمانی و روند صلح در افغانستان

برخی از رهبران احزاب سیاسی مخالف حکومت افغانستان در نشست دو روزه ای در آلمان با هدف بررسی نظام پارلمانی، انتخابات سال آینده و روند صلح شرکت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای افغان، بحث درباره نظام پارلمانی، حکومت متمرکز، پروسه صلح افغانستان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، از برنامه های اصلی این نشست به شمار می رود.

این نشست از روز شنبه به ابتکار افغانستانی های مقیم آلمان و سازمان های غیر دولتی اروپایی به مدت دو روز برگزار می شود.

محمد رحیمی، سخنگوی جبهه ملی افغانستان گفته است در این نشست احمد ضیاء مسعود رهبر جبهه ملی، امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی و یک عضو بلند پایه این جبهه، فیض الله ذکی معاون جنبش ملی و محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی شرکت می کنند.

به گفته وی، در این نشست کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا، انگلیس، ایران، پاکستان، هند و برخی از کشورهای دیگر حضور دارند.

جبهه‎ ملی یکی از دو احزاب سیاسی فعال در افغانستان است که خواهان تغییر نظام ریاست جمهوری به نظام متمرکز و یا پارلمانی شده است.

هر چند اعضای این حزب اظهارات مبنی بر اینکه جبهه ملی خواهان نظامی فدرالی است، رد می کنند، اما تاکید دارند که باید والیان بر اساس انتخابات تعیین شوند.

سال گذشته نیز نشست مشابهی با مشارکت برخی از سناتورهای آمریکایی و نمایندگان برخی از احزاب سیاسی که خواهان نظام متمرکز هستند، در شهر برلین آلمان برگزار شد.

هر چند حکومت افغانستان تاکنون در ارتباط با نشست مونیخ اظهار نظری نکرده، اما با برگزاری نشست برلین به شدت مخالفت کرده و برگزاری چنین نشستهایی را دخالت غرب در امور کشور قلمداد کرده است.

از سوی دیگر، حزب حق و عدالت می گوید که در این نشست حنیف اتمر رهبر این حزب نیز دعوت شده است.

معاون حزب حق و عدالت گفت که "اتمر" با توجه به مشغله های کاری بسیار در این نشست شرکت نمی کند.

پیش از این حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان ابراز نگرانی کرده است که برخی از کشورها از جمله پاکستان در تلاش برای ایجاد نظام ملوک الطوایفی در افغانستان هستند.

کشته و زخمی شدن 10 غیرنظامی در هلمند

منابع افغان همچنین اعلام کردند بر اثر انفجار مین کنار جاده ای در شهر مارجه و سنگین ولایت هلمند، 10 غیر نظامی کشته و زخمی شدند.


 

کد خبر 2117545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha