۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴

امکان مشارکت نویسندگان ایرانی هم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت فراهم شد

امکان مشارکت نویسندگان ایرانی هم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت فراهم شد

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که پیشتر از ناشران سراسر کشور خواسته بود نسبت به ارسال کتب مناسب خود برای عرضه در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت اقدام کنند، زمینه شرکت نویسندگان ایرانی با کتاب‌هایشان را هم در این نمایشگاه فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از توافق موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به عنوان متولی حضور نشر ایران در نمایشگاه‌های خارجی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، بر سر عرضه آثار مناسب ناشران ایرانی ـ به جای اعزام ناشران ـ در شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، در تازه‌ترین اقدام در این زمینه، امکان حضور نویسندگان ایرانی هم در این نمایشگاه نیز فراهم شد.

بر اساس این گزارش، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن تمدید مهلت داده شده به ناشران سراسر کشور برای ارسال کتاب‌های قابل عرضه‌شان برای ارائه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تا 31 مرداد، اعلام کرده است: «علاوه بر ناشران، مولفان و نویسندگان نیز می‌توانند نسبت به ثبت نام کتاب‌هایشان در پرتال اتحادیه به نشانی www.tpba.ir اقدام کنند».

در عین حال این فراخوان در ادامه می‌افزاید: «بدیهی است انتخاب این آثار منوط به روشن بودن وضعیت حقوقی از نظر قابلیت انتقال حقوق ترجمه (رایت) است».

پیشتر شرایط و اولویت‌های انتخاب کتاب‌های مناسب از ناشران جهت ارائه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال اینگونه بیان شده بود که آثار باید تألیفی باشند، به صورت قانونی در ایران منتشر شده باشند و آخرین ویرایش و یا تجدید چاپ آنها مربوط به پنج سال اخیر باشد.

بر اساس اعلام، منع و محدودیتی برای آثار ارزشمند و قابل عرضه در سایر حوزه های موضوعی وجود ندارد اما به لحاظ موضوعی آثار حوزه تاریخ معاصر، داستان، ایرانشناسی، هنر و اسلام اولویت دارند. در همین حال آثاری که در جشنواره‌های رسمی داخلی و بین‌المللی صاحب امتیاز و برگزیده شده باشند، برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال اولویت دارند.

علاوه بر این، کتاب‌هایی که به زبان خارجی برگردان شده و یا دوزبانه باشند و نیز کتاب‌هایی که چاپ فاخر داشته باشند، از اولویت نمایش در این نمایشگاه برخوردارند اما کتب حوزه کودک و نوجوان به دلیل حضور مستقل در نمایشگاه برای نمایش در این بخش، اولویتی ندارند.

از جمله مزایایی که اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای این طرح اعلام کرده است، علاوه بر نمایش و عرضه کتب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2013 به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های کتاب در دنیا، می‌توان به حمل رایگان کتب توسط اتحادیه، استفاده رایگان از فضای غرفه اتحادیه، درج مشخصات فارسی و انگلیسی کتب منتخب در کاتالوگ کتب ایرانی عرضه شده در فرانکفورت به صورت رایگان، درج مشخصات در کاتالوگ دیجیتال ایجاد شده توسط اتحادیه و ثبت آن در سایت اتحادیه به صورت رایگان، اطلاع رسانی حرفه‌ای نسبت به وجود این کتب و اطلاعات شناسنامه‌ای و چکیده آنها به بازدیدکنندگان تجاری و ناشران بین‌المللی و آژانس‌های خرید و فروش رایت حاضر در نمایشگاه 2013 به صورت رایگان توسط اتحادیه و امکان تفویض وکالت در فروش رایت کتب منتخب به اتحادیه، اشاره کرد.

شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از 9 تا 13 اکتبر 2013 (17 تا 21 مهر 1392) و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فرانکفورت در این شهر آلمان برگزار می‌شود.

کد خبر 2117592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha