گونتر مولاک:

آمریکا رقیب جدیدی در مصر دارد/ بی تاثیر بودن انحلال اخوان المسلمین

آمریکا رقیب جدیدی در مصر دارد/ بی تاثیر بودن انحلال اخوان المسلمین

یک دیپلمات کهنه کار آلمانی گفت هم اکنون حامیان مالی جدیدی برای مصر در خاورمیانه پیدا شده که بیش از آمریکا و اتحادیه اروپا برای ژنرال های این کشور اهمیت دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "گونتر مولاک" سفیر پیشین مصر در سوریه و کویت در گفتگو با سایت آلمانی تاگس شاو به تشریح علل مواضع متناقض آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد تحولات اخیر مصر پرداخت. وی گفت هر چند دولت آمریکا میلیاردها دلار کمک مالی به ارتش مصر می کند اما در مسائل داخلی این کشور نفوذ اندکی دارد.

به اعتقاد این دیپلمات کهنه کار آلمانی، واشنگتن به دلایل تاکتیکی در مورد مصر عقب نشینی کرده و از محکوم کردن علنی موارد بی شمار نقض حقوق بشر در این کشور خودداری می کند. علت این اقدام این است که دولت اوباما نمی خواهد رابطه خود با قاهره را به خطر بیاندازد.

مولاک یادآور شد: نباید فراموش کرد که مصر پس از اسرائیل دومین دریافت کننده کمک های اقتصادی ایالات متحده آمریکا است. سفیر پیشین آلمان در لبنان در مورد علت موضع گیری های شدید سناتورهای جمهوریخواه مانند "جان مک کین" در مورد حوادث اخیر مصر اظهار داشت: اینها اقداماتی تاکتیکی با تاثیرات نمادین است و این هشدار را به ارتش مصر می دهد که امکان دارد نزد افکار عمومی حمایت واشنگتن را از دست بدهد، اما در حقیقت این مسئله تاثیری عملی ندارد.

مولاک در ادامه افزود: ارتش مصر بدون کمک اوباما نیز می تواند به کار خود ادامه دهد چرا که در حال حاضر بیشترین کمک مالی خود را از عربستان سعودی دریافت می کند. این موضوع را اوباما نیز می داند و به همین دلیل در مقابل فشارهای جمهوریخواهان مقاومت می کند.

به اعتقاد وی برکناری "محمد مرسی" بیش از همه با استقبال و خشنودی رژیم صهیونیستی همراه بوده چرا که وی با موضع گیری هایش پس از به قدرت رسیدن، تل آویو را در مورد اعتبار توافقات صلح با قاهره نگران کرده بود. از این رو برای اسرائیلی ها به قدرت رسیدن ارتش در مصر به عنوان تضمینی برای حفظ ثبات منطقه به شمار می رود.  

سفیر پیشین آلمان در دمشق در مورد طرح انحلال اخوان المسلمین توسط دولت موقت مصر یادآور شد: پیشتر در زمان جمال عبدالناصر نیز چنین تصمیمی گرفته شد، اما بی نتیجه بود. در چنین حالتی این گروه ناچار می شود فعالیت خود را زیرزمینی کرده و به حملات تروریستی متوسل شود که این امر ایجاد ثبات و امنیت در مصر را ناممکن می کند.

مولاک در پایان گفت اگر ارتش به راستی به دنبال یک راه حل برای پایان دادن به بحران مصر است باید به سرعت روندی دمکراتیک را آغاز کند که همه گروههای سیاسی از جمله اخوان المسلمین در آن مشارکت داشته باشند.

کد خبر 2119520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha