۲ شهریور ۱۳۹۲، ۸:۱۶

نوش آبادی در گفتگو با مهر مطرح کرد:

جزئیات دستور کار سلطان قابوس در سفر به ایران/ مشورت در خصوص تحولات خاورمیانه با دولت عمان 

جزئیات دستور کار سلطان قابوس در سفر به ایران/ مشورت در خصوص تحولات خاورمیانه با دولت عمان 

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عمان با بیان اینکه با  دولت عمان در خصوص تحولات خاورمیانه مشورت می کنیم ،گفت: به نظر می رسد یکی از موضوعاتی که در سفر سلطان قابوس به ایران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان مطرح خواهد شد بحث امضای موافقت نامه 5 جانبه ترانزیت کالا و مسافر باشد.

حسین نوش آبادی ، سفیر سابق ایران در عمان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سفر سلطان قابوس به ایران که یکشنبه صورت می گیرد، گفت: سفرها بین مقامات عالی دو کشور هر چند سال یک بار به صورت دوره ای انجام می شود.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی روسای جمهور کشورمان ، آقای هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد به عمان سفر کرده اند و سلطان قابوس نیز 4 سال پیش در مرداد ماه سال 1388 سفری را به ایران داشته است که با توجه به اینکه سلطان عمان سفرهای خارجی اندکی را دارد ، ما سفر وی به ایران را به فال نیک می گیریم و معتقدیم در توسعه روابط و مناسبات دو کشور آثار خود را خواهد داشت.

نوش آبادی تصریح کرد: با توجه به شناختی که از دولت ، ملت و رهبران کشور عمان داریم، علاقمند به توسعه روابط با ما بوده و هستند و روابط دیپلماتیک دو کشور همواره رو به رشد بوده  و مناسبات فرهنگی و اقتصادی نیز گسترش قابل توجهی داشته است.

سفیر سابق ایران در عمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را در چارچوب سیاست خارجی خود که مبنی بر توسعه روابط با همسایگان و اولویت با کشورهای اسلامی است در چارچوب تأکیدات مقام معظم رهبری دنبال می کنیم و در همین راستا نیز توسعه روابط با مسقط در اولویت کشورمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی دو کشور ایران و عمان باعث شده پیوندهای قوی تری با یکدیگر داشته باشیم، اظهار داشت: پیوندهای دو کشور در حفظ و ثبات خلیج فارس ، پیوندهای تاریخی و قرابت های خونی باعث شده روابط روز به روز گسترش پیدا کند.

نوش آبادی با تأکید بر این امر که سفرها در سطح مقامات می تواند بر عمق روابط بیافزاید ، تصریح کرد: خوشبختانه طی دو دهه گذشته هر روز شاهد توسعه روابط بوده ایم . 14 کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و عمان برگزار شده است که سیزدهمین کمیسیون در سال 89 در مسقط و چهاردهمین آن سال گذشته در تهران برگزار شد.

وی به تشکیل کمیته های مشترک سیاسی، استراتژیک ، نظامی و ... بین دو کشور اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین مباحثی که در چند سال اخیر بین ایران و عمان مطرح شده است ، موضوع ترانزیت کالا و مسافرین بین دو کشور و آسیای میانه است که قطری ها نیز بعدا به این توافق پیوستند و در حقیقت این یک توافق 5 جانبه با محوریت ایران است و به نظر می رسد یکی از موضوعاتی که در سفر سلطان قابوس به ایران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان مطرح خواهد شد بحث امضای موافقت نامه 5 جانبه ترانزیت کالا و مسافر باشد.

نوش آبادی گفت: این موافقت نامه باعث تحکیم و رونق اقتصادی منطقه می شود و انتظار داریم در این سفر مورد توجه قرار گیرد.

وی به تشکیل کمیسیون های علمی و برگزاری چندین اجلاس در این راستا نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با شکل گیری دولت جدید بخش هایی که از ظرفیت ها به کار گرفته نشده قوت بیشتری بگیرد. روابط ایران و عمان همواره رو به رشد بوده و در مقایسه با سایر کشورها رشد قابل توجهی داشته است.

سفیر سابق ایران در عمان ادامه داد: سلطان قابوس در سفر خود به ایران با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و سایر روسای قوا دیدارهایی خواهد داشت که این دیدارها به طور طبیعی آثار مثبتی در پی دارد.

وی در این باره که آیا این سفر دستور کار ویژه ای خواهد داشت، بیان کرد: روابط ایران و عمان همواره بدون تنش و حاشیه بوده است و ما با دولت عمان در خصوص تحولات خاورمیانه مشورت داشته ایم. هماهنگی ها تداوم دارد و امیدواریم در این سفر تعمیق پیدا کند.

نوش آبادی گفت: کشور عمان در جهت آرامش منطقه ای و کاهش بحران ها همیشه طرف مشورت ما بوده است و دولت عمان همیشه تلاش کرده که تنش ها را به حداقل برساند . سیاست خارجی عمان مبتنی بر رفع هر گونه تنش می تواند کمک خوبی برای منطقه و گسترش مناسبات باشد.

وی تأکید کرد: مطمئن هستیم که سفر سلطان قابوس به تهران اثربخش خواهد بود و می تواند الگویی برای سایر کشورها برای گسترش روابط باشد. ما نیز در جمهوری اسلامی ایران سیاست توسعه روابط با کشورها به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس را دنبال می کنیم .

کد خبر 2119882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha