۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۵

تشییع مدیر انتشارات کارنامه ـ2؛

زرین‌کلک: زهرایی مقام نشر را تا درجه هنر ارتقا داد

زرین‌کلک: زهرایی مقام نشر را تا درجه هنر ارتقا داد

نورالدین زرین‌کلک، تصویرگر پیشکسوت در مراسم تشییع پیکر محمد زهرایی مدیر انتشارات کارنامه، از او به عنوان ناشری که مقام نشر را تا درجه هنر ارتقاء داد، یاد کرد و با بیان اینکه «تا پیش از او هیچ ناشری، هنرمند شناخته نمی‌شد» گفت: به نمایندگی از جامعه هنری کشور به خانواده نشر می‌گویم که آنها هم می‌توانند در حد خود هنرمند باشند؛ هنرمندی مثل محمد زهرایی.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمد زهرایی مدیر فقید انتشارات کارنامه صبح امروز چهارشنبه 30 مرداد با حضور جمع زیادی از ناشران و چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی در مقابل خانه هنرمندان ایران در تهران برگزار شد.

جعفری: زهرایی ظاهری آرام، اما باطنی متلاطم داشت

در این برنامه همچنین عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر و از مدیران باسابقه صنعت نشر در سخنانی گفت: دو سه روزی است کام همه ما تلخ شده است؛ مرگ زهرایی ما را دچار یاس و حرمان کرده است او یک دوست و رفیق دلسوز و بدون حسادت و یک انسان باشرفی است.

وی افزود: زهرایی ظاهری آرام، اما باطنی متلاطم داشت او سخاوتمندانه، دلسوزانه و صادقانه معلومات و تجربه خود را در حرفه نشر در اختیار کسانی می‌گذاشت که تازه به این حرفه روی آورده بودند.

جعفری ادامه داد: کتاب‌هایی که زهرایی متشر کرده در میان اهل قلم و ادب ماندگار است و نام او نیز جاوید خواهد بود. زهرایی از جمله کسانی است که در این دنیای بزرگ، با خاطرات خود باعث افتخار کشورش شده است.

در این برنامه همچنین مهدیه مستغنی، همسر زنده یاد محمد زهرایی از نجف دریابندری مترجم پیشکسوت که بسیاری از آثارش را زهرایی در انتشارات کارنامه چاپ کرده است، به جهت حضور در مراسم تشییع وی علی رغم کهولت سن، تقدیر کرد و درگذشت زهرایی را به او تسلیت گفت.

در مراسم تشییع زنده یاد زهرایی، اطلاعیه سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در انتشار بسیاری از کتاب هایش از مدیر فقید نشر کارنامه بهره برده است، قرائت شد.

میرزایی: زهرایی از جمله 10، 15 ناشری بود که در میان حدود 10 هزار ناشر دارای پروانه، پیکر لاغر صنعت نشر را حرکت می‌دادند

علی میرزایی، مدیر انتشارات نگاره آفتاب نیز در این مراسم گفت: برای محمد زهرایی، به گفته شاملو، فرصت کوتاه بود و سفر جانکاه، اما یگانه بود و هیچ کم نداشت. سفر زهرایی یگانه بود، اما زود از میان ما رفت. او میراثی غنی و گرانقدر از خود بجای گذاشت اما با اینکه در برابر سختی ها و چالش های زندگی اجتماعی و حرفه‌ای همیشه پایداری می‌کرد این بار در مقابل مرگ تسلیم شد.

وی با اشاره به این جمله اریک فروم روانکاو آلمانی که «هر انسانی که می‌میرد، پاره ای از روح مرا با خود می‌برد» تاکید کرد: این انسان این بار دوست ما بود و استاد ما و گویی تمام وجود ما را با خود برده است.

میرزایی به واکنش برخی از چهره های مطرح فرهنگی درپی مطلع شدن از مرگ محمد زهرایی اشاره کرد و گفت: جلیل دوستخواه به من گفت «تردیدی نیست که فقدان فاجعه بار این یگانه مرد برای صنعت نشر ایران به سختی جبران پذیر باشد. کتاب های نشر کارنامه رنگین کمانی از تفکر و اندیشه و هنر برای اهل کتاب است او عاشق و دلبسته کتاب و فرهنگ پویا و والا بود». دیشب تلفنی هم با محمدعلی موحد و هوشنگ ابتهاج که در خارج از کشور هستند، صحبت می‌کردم که هر دوی آنها چنان متالم و متاثر شدند که من توان ادامه گفتگو را در آنها ندیدم.

مدیر انتشارات نگاره آفتاب، مرگ زهرایی مرگ یک انسان تاثیرگذار در جامعه ما بود او با کارش نرد عشق می‌باخت و با رفتن او زیان بزرگی به فرهنگ و ادب و هنر کشور وارد شده است. زهرایی در کاری که از یک طرف همکاران پرشماری دارد و از طرف دیگر باید پنجه در پنجه موانع سختی به نام دریافت مجوز انتشار بیندازد و همچنین در مواجهه با مخاطبان کالاهای فرهنگی از جمله کتاب که سهم هزینه های فرهنگی در سبد هزینه‌هایشان صفر است، سوخت و ساخت.

میرزایی از مدیر فقید انتشارات کارنامه با عنوان یکی از 10-15 ناشر فهیم کشور یاد کرد که در میان حدود 10 هزار ناشر دارای پروانه نشر در طول این سال ها، پیکر لاغر صنعت نشر را حرکت داده اند و گفت: زهرایی انتشار هر کاری را نمی پذیرفت و در گزینش کتاب و نویسندگان و مترجمان، بسیار سختگیر بود، اما اگر آثاری را می‌پذیرفت، تمام هنر بلکه وجودش را برای انتشار آن بسیج می‌کرد.

مدیر انتشارات نگاره آفتاب ادامه داد: ای کاش زمانی که زهرایی در میان مان بود، از او تجلیل می‌کردیم. ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر تهران و شهردار تهران درخواست می‌کنیم بنای آن نهادی فرهنگی و هنری را به نام محمد زهرایی نامگذاری کنند. من امیدوارم فرزندان زهرایی مشعل نشر کارنامه را فروزان نگه دارند.

زرین‌کلک: عاملی که موجب شد زهرایی از نشر، هنر بسازد، عشق به کار بود

در مراسم تشییع پیکر مدیر فقید انتشارات کارنامه، همچنین نورالدین زرین کلک از تصویرگران مطرح حوزه کتاب و استاد دانشگاه در رشته هنر گفت: زهرایی ناشر بزرگ و توانایی است و آثارش سال ها خواهد ماند اما او هنرمند نیست با این همه ما در خانه هنرمندان داریم از او تشییع و تجلیل می‌کنیم. آیا از خود پرسیده ایم چرا؟

وی در پاسخ به این سوالی که خود مطرح کرد، گفت: آقای زهرایی ناشری است که مقام نشر را تا درجه هنر ارتقاء داد پیش از او هیچ ناشری، هنرمند شناخته نمی شد اما من به عنوان کسی که از پایه گذاران خانه هنرمندان ایران بودم، به نمایندگی از جامعه هنری می‌توانم این تبریک را به خانواده نشر بگویم که آنها هم می‌توانند در حد خود هنرمند باشند؛ مثل آقای زهرایی.

زرین کلک تاکید کرد: زهرایی کتاب را به مرحله ای رساند که آن را یک اثر هنری کرد چگونه شد که زهرایی از نشر، هنر ساخت؟ با دقت از زندگی شخصی زهرایی ما بیشتر می‌توانیم به چگونگی ایجاد چنین تحولی در عالم نشر توسط او پی ببریم. آن عامل که من مستقیما و از نزدیک شاهدش بوده ام، یک چیز بیشتر نبود و آن عشق به کار بود.

این گرافیست پیشکسوت کشورمان ادامه داد: عشقی که زهرایی به کارش و در واقع کار نشر و جزئیات آن داشت، یک عشق فداکارانه بود، او خود را فدای عشق و کارش می‌کرد.

فیروزان: شهر کتاب می‌خواست برای زهرایی بزرگداشت بگیرد

در این مراسم همچنین پیام مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب قرائت شد. در این پیام آمده بود: محمد زهرایی عزیز! دقیقا دو هفته پیش بود که با جمعی از دوستان تصمیم گرفتیم برایت مراسم تجلیل بگیریم ولی افسوس که دست تقدیر این مجال را به ما نداد من اکنون در حالیکه هزاران کیلومتر دور از ایران و در تنهایی خود هستم و همزیستی با تو را مرور می‌کنم، تنها راه بیان این درد خودم را بیان گفتنی هایی می‌دانم که قرار بود در مراسم تجلیل تو بگویم.

در ادامه پیام فیروزان، نکاتی درباره شخصیت و کارنامه حرفه ای زنده یاد محمد زهرایی مدیر فقید انتشارات کارنامه آمده بود.

در پایان این مراسم و با حضور جمع زیادی از همکاران ناشر و دوستان محمد زهرایی، بر پیکر این ناشر فقید نماز خوانده شد. سپس مدیر نشر کارنامه به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد تا در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

کد خبر 2119896

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha