۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۰۷

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان:

چیزی جز وقار و شخصیت از زهرایی به یاد ندارم

چیزی جز وقار و شخصیت از زهرایی به یاد ندارم

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به جایگاه زنده‌یاد محمد زهرایی در صنعت نشر ایران گفت: چیزی جز وقار و شخصیت از زهرایی به یاد ندارم.

نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اولین دیدار خود با زنده‌یاد محمد زهرایی مدیر انتشارات کارنامه، به جایگاه او در صنعت نشر ایران پرداخت و گفت: من در نوجوانی و زمانی که کتابفروشی داشتم، نام آقای زهرایی را که فکر کنم آن زمان انتشارات «نیل» را داشت، می‌شنیدم، ولی هیچگونه ارتباط تنگاتنگی با ایشان نداشتم تا سال 68 که من قصد چاپ کتاب «داستان پیامبران» علی موسوی گرمارودی را داشتم، به پیشنهاد ایشان با آقای زهرایی آشنا شدم و طرح جلد این کتاب را زدند و در صفحه‌آرایی آن هم نقش داشتند.

وی افزود: از آن زمان به این طرف تماس‌ها و ارتباط‌هایی به صورت تلفنی و حضوری با آقای زهرایی داشتم و واقعیت این است که چیزی جز وقار و شخصیت از او به یاد ندارم. کتاب‌های نشر کارنامه هم که در فروشگاه‌ها در دسترس است، از نظر شکل ظاهری و گرافیکی و دید هنری، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این سئوال که فکر می‌کنید وسواس و سختگیری زنده‌یاد زهرایی در پذیرش آثار مولفان و مترجمان برای چاپ، تا چه حد در ناشران تازه‌کار وجود دارد، گفت: ناشری می‌تواند موفق باشد که به شغلش عشق بورزد و طبیعتاً مولف خون جگر می‌خورد تا اثری ارزنده خلق می‌کند، اما ساختن یک کتاب خیلی معمولی و انتشار آن عملاً یکی دو سال طول می‌کشد؛ چه رسد به اینکه بخواهیم آثاری مانند کتاب‌های آقای زهرایی تولید کنیم.

قدیانی گفت: آقای زهرایی، جزو ناشرانی بود که به کارش عشق می‌ورزید و سعی می‌کرد کتاب‌هایش را با شرایط و استانداردهای روز بسازد و در این کار هم موفق بوده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به اینکه آیا این اتحادیه برای محقق شدن پیشنهاد راه‌اندازی جایزه‌ای به نام مدیر فقید نشر کارنامه مطرح شده، همکاری خواهد کرد؟ یادآور شد: این مسئله در اختیار شخص من نیست و در اختیار هیئت مدیره اتحادیه است و باید هیئت مدیره در این باره تصمیم بگیرد. با این حال ما هر حرکت فرهنگی را به فال نیک می‌گیریم.

کد خبر 2120193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha