۳۱ مرداد ۱۳۹۲، ۲۲:۳۱

رئیس اتحادیه ناشران:

خرید کتاب در ارشاد در سال‌های اخیر یک سویه بوده است

خرید کتاب در ارشاد در سال‌های اخیر یک سویه بوده است

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در دیدار با وزیر ارشاد با اهالی فرهنگ و هنر درخواست‌های این اتحادیه را از وزیر ارشاد بیان کرد که حضور یک ناشر در هیئت خرید کتاب ارشاد یکی از این مطالبات بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی با اهالی فرهنگ و هنر عصر امروز 5 شنبه 31 مرداد با حضور وزیر و چهره‌های فرهنگی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این برنامه گفت: مهم‌ترین مشکل فرهنگی در عرصه نشر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، پایین بودن تیراژ کتاب با وجود تعداد عناوین قابل قبول و حفظ نیروی انسانی و خلاق در میان ناشران، نویسندگان، مترجمان و اهالی نشر است. این درخشش‌ها بعد از سال‌های انقلاب اسلامی پدیدار شده‌اند اما به دلیل اقتصاد ضعیف صنعت نشر بروز و ظهورشان با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم، معافیت مالیاتی ناشران است که آخرین مرحله کاری خود را طی می‌کند و امیدواریم به تصویب رسیده و ابلاغ شود. قابل ذکر است که تعداد کتابفروشی‌های رسمی در تهران 500 کتابفروشی است.

قدیانی در بخشی از سخنانش خطاب به وزیر ارشاد گفت: با توجه به شرایط جاری و تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل می‌شود، به هیچ عنوان توقع نداریم مشکلات کاغذ در کوتاه مدت رفع شود، اما توقع داریم ثبات نسبی در بازار حاکم شود و سهمیه ارزی ویژه‌ای برای ناشران در نظر گرفته شود. همچنین قوانین دست و پاگیر مربوط به کاغذ تحریر و گلاسه نیز از میان برداشته شود.

قدیانی ادامه داد: ایجاد و گسترش ویترین عرضه محصولات فرهنگی نیازمند یک لایحه فرهنگی در مجلس است و ما سال‌هاست که در انتظار مصوبه هیئت وزیران در این زمینه هستیم. مورد دیگر نمایشگاه کتاب تهران است که با توجه به عمر 26 ساله اش به خیزش فرهنگی تبدیل شده است و انتظار می‌رود در مورد مکان آن فکری اساسی بشود.

وی ادامه داد: تقاضا داریم در هیئت خرید کتاب وزارت ارشاد نماینده ای از ناشران نیز حضور داشته باشد. در دوران آقای احمد مسجد جامعی یک شورای مشورتی شکل گرفته بود که حداقل 20 روز یک بار تشکیل جلسه می‌داد. نقش این شورا در این سال‌ها کمرنگ شده است و تصمیم‌ها اصولا یک سویه بوده‌اند. خواهشمندیم این شورا دوباره شکل بگیرد.

 

 

کد خبر 2120872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha