۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۳۲

اکبر زاده:

عضویت 9 هزار نفر در انجمن ملی فیزیک ایران/ پیشرفت 25 درصدی رصد خانه ملی

عضویت 9 هزار نفر در انجمن ملی فیزیک ایران/ پیشرفت 25 درصدی رصد خانه ملی

بیرجند – خبرگزاری مهر: رئیس انجمن فیزیک ایران از عضویت 9 هزار نفر در این انجمن خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار نفر عضو هیئت های علمی دانشگاه ها هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی اکبر زاده ظهر یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت برگزاری همایش سالانه فیزیکی ایران به میزبانی دانشگاه بیرجند، اظهارکرد: كنفرانس فيزيك ايران، به عنوان بزرگترين گردهمايي فيزيك پيشگان ايران از سال 63 تا كنون بدون وقفه هرساله به ميزباني يك دانشگاه برگزار مي شود.

 وی با بیان اینکه خراسان جنوبی مهر فرهنگ، هنر و ادب است، ادامه داد: امسال این همایش به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می شود و تا کنون 15 همایش، کنفرانس و گردهمایی  از سوی این انجمن در دانشگاه های کشور برگزار شده است.

 وی عنوان کرد: مهمترين هدف برپايي اين كنفرانس ارتقاء سطح فيزيك كشور و گسترش ارتباط بين فيزيك پيشگان ايران  و آشنايي با آخرين يافته هاي علمي در داخل كشور است.

 وی با اشاره به عضویت 9 هزار نفر در انجمن فیزیک ایران گفت: یک هزار نفر از اعضای انجمن از اعضای هیئت های علمی دانشگاه ها هستند.

پیشرفت 25 درصدی رصد خانه ملی

مجری طرح رصدخانه ملی ایران نیز در این نشست با اشاره به پیشرفت فیزیکی 25 درصدی ساخت رصد خانه ملی ایران گفت: تا کنون 150 میلیارد ریال برای ساخت این رصد خانه اعتبار هزینه شده است.

رضا منصوری عنوان کرد: اعتبار اولیه ساخت این رصد خانه 950 میلیارد ریال برآورد شده است.

 وی با بیان اینکه ساخت این رصد خانه در ارتفاعات سه هزار و 600 متری محل گرگش نزدیک قمصر کاشان است، عنوان کرد: طرح رصدخانه ملي ايران در سال ۱۳۷۸ به عنوان يكي از طرح‌هاي كلان علمي در شوراي پژوهش‌هاي كشور مطرح شد و مكان‌ يابي رصدخانه از همان سال‌ها آغاز شد.

به گفته وی این طرح در سال 82 تصویب در 85 ابلاغ به پژوهشگاه دانشگاه بنیادین شد.

وی بیان داشت: مزيت جغرافيايي ايران موجب مي شود تا با ساخت اين رصدخانه بسياري از منجمان بتوانند براي رصد ستارگان، سيارگان و ساير اجرام آسماني تا اعماق ۱۰ ميليارد سال نوري از آن استفاده كنند.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران عنوان کرد: رصدخانه ملي ايران به عنوان اولين رصدخانه پژوهشي كشور، نخستين گام براي ايجاد زير ساخت‌هاي پژوهشي در علم نجوم و كيهان‌شناسي رصدي است.

کد خبر 2122666

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha