۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۴۶

پیرامون آثار شهید مطهری/

طرح مطالعاتی" بچه‌های خیابان مطهری" در اراک اجرا می‌شود/ مهلت ثبت نام تا 15 شهریور

طرح مطالعاتی" بچه‌های خیابان مطهری" در اراک اجرا می‌شود/ مهلت ثبت نام تا 15 شهریور

اراک - خبرگزاری مهر: مسئول موسسه حکمت مطهر اراک از طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری با عنوان " بچه‌های خیابان مطهری" ویژه رده سنی 17 تا 35 سال در اراک خبر داد.

معصومه نعمتی در گفتگو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب پیشرفت و شکوفایی فرهنگی جامعه را بر مبنای آثار شهید مطهری عنوان کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به نیاز مبرم جامعه به اندیشه‌های اسلامی، به ویژه در شرایط هجمه‌های فرهنگی بیگانه، پرداختن به آثار شهید مطهری و بهره جستن فکری و معنوی از آثار این استاد بزرگوار، ضرورتی انکارناپذیر است.

وی افزود: این طرح با رویکرد مطالعاتی و تربیت مربی در سال 1370 توسط جمعی از اساتید و دانشجویان دغدغه‌مند دانشگاه امام صادق(ع) آغاز و پس از گذشت چند سال در سطح عموم افراد جامعه در کشور فراگیر شد.

وی با اشاره به اهداف این طرح گفت: ارتقاء سطح شناخت و معرفت عمومی در جامعه در مواجهه با جریان‌های ناسالم اجتماعی- سیاسی و تهاجم فرهنگی، ارتقاء سطح ایمان و تعبد جامعه با تبیین عاقلانه و عالمانه مبانی دینی، نیروسازی علمی- دینی، تربیت مربی بینش مطهر، کسب توانمندی لازم جهت مواجهه صحیح علمی با اندیشه های معارض و انحرافی، تقویت استقلال فکری اسلامی و افزایش توان تفکر، نقادی، مطالعه و کتابخوانی از جمله اهداف کلی این طرح است.
                                                
مسئول موسسه حکمت مطهر اراک با اشاره به سوابق چنین برنامه‌هایی در مرکز استان اظهار داشت: حلقه‌های معرفتی کتب شهید مطهری در هشت سال گذشته در شهر اراک فعال بوده اما از چندی پیش مؤسسه بینش مطهر تهران زیر نظر وزارت ورزش وجوانان مسؤلیت تشکیل دبیرخانه بینش مطهر استان مرکزی را به مؤسسه حکمت مطهر اراک سپرده است.

نعمتی خاطرنشان کرد: این مؤسسه  نیز در اجرای این طرح کار خود را از  اسفند سال گذشته با برگزاری اولین همایش بینش مطهر آغاز نموده و تاکنون 15 گروه مطالعاتی را تشکیل داده است که در حال انجام سیرمطالعاتی می باشند.

وی ادامه داد: از جمله محاسن این طرح نسبت به طرح‌های مطالعاتی قبل این است که  مطالب پراکنده شهید مطهری پیرامون یک موضوع که در کتاب‌های انتشارات صدرا به صورت پراکنده چاپ شده بود، جمع آوری وتحت یک عنوان در یک یا چند جلد کتاب به چاپ رسیده است.

این طرح مطالعاتی در چهار سطح اجرا می‌شود

وی ادامه داد: به طور مثال تمام مطالبی که استاد مطهری در خصوص آزادی انسان  مطرح کرده‌اند، در تدوین جدید در یک جلد با عنوان آزادی انسان چاپ شده است و یا مطالبی که پیرامون حقوق زن و مرد مطرح نموده بودند در تدوین جدید در 5 جلد کتاب با عنوان حقوق زن ومرد در اسلام  چاپ شده است، این در حالی است که در چاپ‌های قدیم این موضوع در دو جلد کتاب با عنوان "نظام حقوق زن در اسلام"چاپ و بقیه مباحث مرتبط با آن در کتب دیگر پراکنده است.

این فعال فرهنگی گفت: این طرح مطالعاتی در چهار سطح اجرا می‌شود، که هر سطح، شامل 10 جلد کتاب است که طی چهار هفته مطالعه و مباحثه و در مجموع، این 4سطح با مطالعه حدود 40جلد کتاب از آثار استاد مطهری، طی 2 الی 2.5 سال اجرا می‌شود.

وی افزود: سطح یک شامل کتاب‌های بینش مطهر، آزادی انسان، آزادی بندگی، سیره نبوی، تبلیغ، مسأله نفاق، سیره امیرالمؤمنین (ع)، نهضت حسینی، امر به معروف و نهی از منکر، سیره معصومین (ع) و مهدویت و سطح دو شامل کتاب‌های تربیت اسلامی، عقل و علم، عدالت، حقوق زن و مرد(1)، حقوق زن و مرد(2)، حقوق زن و مرد(3)، حقوق زن و مرد(4)، حجاب، حقوق زن ومرد(5) و اخلاق جنسی است.

نعمتی سپس به بیان روند اجرای طرح پرداخت و گفت: در جلسه توجیهی ابتدای طرح، اساتید به صورت اجمالی مخاطبین را با زندگی، ابعاد فکری و شخصیتی استاد مطهری آشنا کرده و به چیستی و چرایی مطالعه کتب این متفکر می‌پردازند. سپس علاقمندان در گروه های 10الی 15 نفره تقسیم شده و هر گروه سیر مطالعاتی را با همراهی یک مربی آغاز می‌کند.

ثبت نام از 26 مرداد تا 15 شهریور

وی اضافه کرد: سپس مربی مقرر می‌کند که اندیشه جویان طی یک هفته چه مقداراز کتاب را مطالعه و خلاصه برداری کنند واندیشه جویان هر هفته با تشکیل یک جلسه دو ساعته گرد هم می آیند و به بحث وبررسی پیرامون مطالب مطالعه شده از کتب استاد می پردازند. مربی نیز مباحث را هدایت و جمع بندی نموده و به سؤالات پاسخ می‌دهد.

وی افزود: در پایان هرکتاب یک آزمون تشریحی و در پایان هر سطح، یک آزمون جامع برای ارزیابی سطح آموخته‌های اندیشه جو برگزار می‌شود و در پایان دوره اندیشه جویان با انتخاب یک موضوع به عنوان پایان نامۀ بینش مطهر، به کار تحقیقاتی می‌پردازند.


مسئول اجرای طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در اراک در خصوص برنامه‌های جانبی نیز گفت: گردهمایی فصلی به صورت عمومی با هدف پاسخگویی به سؤالات و شبهات، مطرح کردن مباحث تکمیلی و اطلاع مخاطبین از وضعیت یکدیگر، با سخنرانی اساتید برتر برگزار می‌شود. هم چنین با توجه به تناسب و نیازسنجی، سعی بر آن است که برنامه‌های جانبی و انگیزشی مناسبی نیز برای اندیشه جویان برگزار گردد. کتب نیز توسط مؤسسه حکمت مطهر صورت گرفته و با تخفیف 30درصد در اختیار اندیشه جویان قرار می گیرد.

نعمتی درباره شرایط و زمان ثبت نام نیز تصریح کرد: این طرح برای مخاطبین با شرایط تحصیلی دیپلم و مدارج بالاتر دانشگاهی وطلاب حوزه‌های علمیه تنظیم شده است و علاقمندان برای ثبت نام می‌توانند از 26 مرداد تا 15 شهریور، صبح ها به معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان واقع در میدان دارایی یا عصرها به کافه کتاب پرچین در ابتدای خیابان محسنی مراجعه کنند.

کد خبر 2123375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha