۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۴۶

رونمایی نوشت‌افزار ایرانی، اسلامی/

فرهنگ، شعاربردار نیست/ اجازه دادیم غربی‌ها وارد خانه‌مان شوند

فرهنگ، شعاربردار نیست/ اجازه دادیم غربی‌ها وارد خانه‌مان شوند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این همه از تهاجم فرهنگی سخن می‌گوییم و در راستای مقابله با آن شعار می‌دهیم؛ در صورتی‌که فرهنگ، شعاربردار نیست؛ غربی‌ها، برخلاف ما عمل کردند، برنامه ریختند و هدفمند و منسجم، فرهنگ خود را به خورد ما دادند. ما نشستیم و شعار دادیم و گذاشتیم غربی‌ها وارد خانه‌هایمان شوند.

سیدصادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم رونمایی از نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی کانون که امروز 5 شهریورماه در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های ادبی برگزار شد، به ضرورت تولید این‌گونه لوازم‌التحریر اشاره و بیان کرد: ما 12 میلیون دانش‌آموز و 4 میلیون دانشجو داریم، بنابراین نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار تولید نوشت‌افزارهایی که نشان دهنده هویت و فرهنگمان هستند، بگذریم.

او با اشاره به اینکه فرهنگ، شعاربردار نیست، گفت: این همه از تهاجم فرهنگی سخن می‌گوییم و در راستای مقابله با آن شعار می‌دهیم؛ در صورتی‌که فرهنگ، شعاربردار نیست؛ آنها برخلاف ما عمل کردند و برنامه ریختند و هدفمند و منسجم، فرهنگ خود را به خورد ما دادند. ما نشستیم و شعار دادیم و گذاشتیم تا غربیان وارد خانه‌هایمان شوند.

رضایی، شناخت مخاطب را ضروری دانست و افزود: ما باید با نیاز مخاطب و پسند و سلیقه‌اش آشنا باشیم و هماهنگ با نظر و سلیقه او رفتار کنیم. یک بخش از فعالیت کانون، انتشارات است. ما اگر میلیون‌ها جلد کتاب تولید کنیم نه در کتابخانه ملی ثبت می‌شود و نه شماره شابک دریافت می‌کند، اما نمی‌توانیم به این بهانه وظیفه خود در زمینه فرهنگسازی را نادیده بگیریم.

مدیرعامل کانون با اشاره به این‌که حاضر است امتیاز تولید نوشت‌افزار را در اختیار تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خصوصی بگذارد، گفت: ما حاضریم برند کانون را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم تا دفترچه‌ها و نوشت‌‍‌افزارهایی با نماد ایرانی ـ اسلامی تولید کنند. ما با یک برنامه 5 ساله می‌توانیم برنامه‌ منسجم و خوبی را در عرصه نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی تدوین کنیم.


4000 میلیارد تومان گردش مالی در حوزه نوشت‌افزار وجود دارد

مرتضی حیدری، مدیر امور بازرگانی و مشاور اقتصادی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم رونمایی از نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی کانون با اشاره به این‌که این مرکز یک نهاد تربیتی است، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 50 سال سابقه دارد و همواره در امور فرهنگی، پیشرو بوده است. تربیت و فرهنگ هم حوزه‌های متعددی را دربرمی‌گیرد که هیچ کدام از این زوایا نباید مغفول بماند.

به گفته مدیر امور بازرگانی کانون، یکی از مواردی که در تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار گیرد، ابزار آن است. قلم، مهم‌ترین ابزار است که خداوند به آن قسم خورده و دیگری کتاب است؛ این دو باهم نوشت‌افزار را تشکیل می‌دهند. کانون، 1000 کتابخانه و مرکز در سراسر کشور دارد که می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند.

حیدری به چگونگی تولید نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی کانون اشاره و بیان کرد: سال گذشته موظف شدیم برای مراکز فرهنگی کانون، نوشت‌افزار تولید کنیم، زیرا نمونه‌های موجود در بازار هیچ سنخیتی با فرهنگ و پیشینه فرهنگی ما نداشتند. به همین خاطر به‌طور جدی به تولید نوشت افزار پرداختیم و جلساتی تشکیل و فراخوان‌هایی در سطح کشور منتشر شد. طراحی این فراخوان با کمک دانشگاه هنر و دانشگاه تهران شکل گرفت؛ 500 اثر داوری و از میان آن، طرح‌های برگزیده انتخاب شدند.

مشاور اقتصادی مدیر عامل کانون به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: زمانی که فرآیند تولید آغاز شد، از آنجا که می‌خواستیم، طرح‌های زیبا را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه کنیم، به سراغ تولید‌کنندگان و چاپخانه‌داران رفتیم که بعضی از آنها، دفاتر وزارت بازرگانی را تولید می‌کردند، اما بدون چشمداشت مادی، کار ما را پذیرفتند. به این خاطر که دلشان می‌خواست لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی تولید شود.

حیدری با دعوت از بخش خصوصی گفت: بنده از تولید‌کنندگان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران تقاضا دارم که به حوزه نوشت‌افزار توجه کنند؛ چرا که سرمایه بزرگی در این حوزه در گردش است. یعنی گردش مالی نوشت‌افزارها در کشور 4 هزار میلیارد تومان است که در این راستا نیز بیش از 500 قلم کالای نوشت‌افزار در کشور تولید می‌شود و این سرمایه نباید در اختیار کشورهای غربی قرار گیرد. در هر حال وظیفه کانون این بود که جریان تولید نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی را در جامعه ترویج دهد و ما امیدواریم این ماجرا، آغازگر یک جریان فرهنگی باشد و استمرار پیدا کند تا ما شاهد تصاویری با فرهنگ‌های منحط  و غلط غربی و بیگانگان نباشیم.

کد خبر 2124104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha