۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۳۰

رونمایی نوشت‌افزار ایرانی، اسلامی/2

غربی‌ها هیچ‌گاه وجه مثبت فرهنگ خود را به ما انتقال نمی‌دهند

غربی‌ها هیچ‌گاه وجه مثبت فرهنگ خود را به ما انتقال نمی‌دهند

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه غربیان، هیچ‌وقت وجه مثبت فرهنگ خود را به ما منتقل نمی‌کنند، گفت: فرهنگ غربی براساس فردگرایی، اومانیسم و لیبرالیسم و انواع ایسم‌های دیگر شکل گرفته و هیچ وقت، جنبه‌های مثبت فرهنگ خود را به ما القا نمی‌کنند، بلکه در تلاش است خشونت، بداخلاقی و کارهای ضداخلاقی را در جامعه ما ترویج دهد.

محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم رونمایی از نوشت افزارهای ایرانی ـ اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان که امروز، پنجم شهریور در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون برگزار شد به اهمیت تولید اسباب‌بازی و نوشت‌افزار ایرانی در کشور اشاره و بیان کرد: اسباب‌بازی، تنها وسیله بازی نیست، بلکه یک وسیله فرهنگساز است. دو اینکه فرهنگ چیست و محتوای آن کدام است و چطور می‌توان به آن پرداخت؛ مسئله‌ای که صاحب‌نظران باید به آن پاسخ گویند. گرچه نمی‌توان تنها به ابعاد نظری یک مسئله پرداخت و تاثیر آن را بر محصولاتی که تولید می‌شوند نادیده گرفت.

وی، فصل ممیز انسان از سایر موجودات را فرهنگ دانست و افزود: انسان یک موجود فرهنگی است و فرهنگ، مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، اعتقادات و رسوم دیرپاست که در طول سده‌ها و هزاره‌ها شکل می‌گیرند. حتی کلیت فرهنگ، عقل و منطق و فطرت را نیز دربرمی‌گیرد.

اسحاقی با اشاره به این‌که انسان‌ها بزرگ‌ترین سرمایه‌های فرهنگی هستند، گفت: گچ و سیمان و گاز، تنها سرمایه‌های این مرز و بوم نیستند؛ انسان‌ها سرمایه‌های اصلی هستند که باید قدرشان شناخته شود. بگذریم از اینکه جهان امروز، مادی‌گرا شده و ارزش و اعتبار این سرمایه‌‎‌ها را فراموش کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اوج اقتدار یک کشور را اقتدار فرهنگی آن دانست و افزود: هر ملتی برای رسیدن به اوج، باید به فرهنگ توجه کند؛ چرا که اقتدار نظامی، اقتصادی و سیاسی اقتدار اصلی یک ملت نیست، بلکه آنچه مورد نیاز است همان اقتدار فرهنگی است و ایرانیان نشان داده‌اند که دارای اقتدار فرهنگی است. یعنی هر زمان بیگانگان خواسته‌اند فرهنگ ما را تغییر دهند، ما هوشیارانه در برابر آنها ایستاده‌ و اجازه نداده‌ایم که فرهنگ آنها بر فرهنگ ما غلبه کند.

به گفته اسحاقی، امروزه اسم‌های زیادی برای جهان معاصر درنظر گرفته می‌شود که از جمله آن می‌توان به «عصر اطلاعات» و «عصر ارتباطات» اشاره کرد. یکی از عناوین دنیای جدید، «عصر نمادها»ست؛ نشانه‌هایی که در باور انسان‌ها ریشه دارند و پیام و فرهنگی را به مخاطب خود منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که غربیان، هیچ‌وقت وجه مثبت فرهنگ خود را به ما منتقل نمی‌کنند، گفت: فرهنگ غربی براساس فردگرایی، اومانیسم و لیبرالیسم و انواع ایسم‌های دیگر شکل گرفته و هیچ وقت، جنبه‌های مثبت فرهنگ خود را به ما القا نمی‌کنند، بلکه در تلاش است خشونت، بداخلاقی و کارهای ضداخلاقی را در جامعه ما ترویج دهد و ما را به پیروی از آن مجبور کند؛ اصلا معنی جهانی شدن همین است که تو به دلخواه خود لباس نپوشی و غذا نخوری. حالا ما چرا باید از این فرهنگ، الگوبرداری کنیم؟

اسحاقی با اشاره به این‌که ما باید با تولید و ارائه محصولات فرهنگی، هویت و شعائر فرهنگی خود را معرفی کنیم، گفت: این محصولات، حامل فرهنگ و سیاست و اقتصاد و نظام اقتصادی ما هستند و ما باید به دانش‌آموزان خود و سلایق گوناگونشان توجه کنیم و با تولید محصولات متنوع به آنها قدرت انتخاب دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خلایی که در نظام فن‌آوری و تولید محصولات فرهنگی وجومد دارد، بیان کرد: یکی از مباحثی که مورد غفلت قرار گرفته، نظام فن‌آوری محصولات فرهنگی است. ما در زمینه نانوتکنولوژی جزو پنج کشور نخست دنیا هستیم، اما در بخش تولید محصولات فرهنگی هنوز در ابتدای راهیم و نخبگان فرهنگی نباید نسبت به تولید محصولاتی چون نوشت‌افزار و اسباب‌بازی بی‌توجه باشند.

او به تولید حدود 200 بازی ملی اشاره کرد و افزود: شبکه 24 فرانسه، در برنامه‌ای اعلام کرده بود دست از انرژی هسته‌ای ایران بردارید. آنچه اهمیت دارد بازی‌های رایانه‌ای ایرانی است که به خانه‌های ما راه یافته و این نشان‌دهنده قدرت فرهنگی ایران است.

در پایان این برنامه از دست‌اندرکاران تولید نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی، منصور کارونی ناصری، ابوالفضل محمدی، میرزایی و سیداسماعیل نبوی، تقدیر و از 14 دفتر به نیت 14 معصوم (ع) با حضور کودکان که مخاطبان اصلی این نوشت‌افزارها بودند، رونمایی شد.

کد خبر 2124163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha