۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۱۸

معلمی به مهر خبر داد؛

افتتاح یکی از 7 کتابخانه‌ بزرگ کشور در یزد/ وضع فعلی‌مان قابل مقایسه با چند سال گذشته نیست

افتتاح یکی از 7 کتابخانه‌ بزرگ کشور در یزد/ وضع فعلی‌مان قابل مقایسه با چند سال گذشته نیست

معاون توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: یکی از 7 کتابخانه بزرگ کشور روز شنبه 9 شهریور در شهر میبد یزد افتتاح خواهد شد.

مجدالدین معلمی، معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: اتفاقات مهمی را که طی چند سال گذشته در نهاد کتابخانه‌ها افتاده، می‌توان به چند بخش تقسیم‌بندی کرد. یکی از این اتفاقات، ساختاری است. یعنی پیش‌تر،‌ نهاد کتابخانه‌ها بخشی از وزارت ارشاد بود و به عنوان یکی از اداره‌کل‌های ارشاد دیده می‌شد. ارشاد هم به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای به آن نگاه می‌کرد. معمولا نیروهای نهاد هم در آن زمان، از خود نیروهای ارشاد بودند و برای نهاد نیروهای کتابدار جذب نمی‌شد.

وی افزود: اتفاق مهمی که در این زمینه روی داد، این بود که نهاد در این سال‌ها به عنوان یک نهاد غیر دولتی تثبیت شد و هویتی مستقل پیدا کرد. به لحاظ نیروی انسانی نیز، آن زمان نهاد هزار و 500 نیرو داشت که غالبشان هم کتابدار نبودند اما امروز 5 هزار نیرو داریم که از طریق آزمون و گزینش جذب می‌شوند و پروسه جذب‌شان هم شفاف است. یعنی ابتدا اعلام‌نیاز می‌شود و هر فرد متقاضی می‌تواند جذب نهاد شود. پس بخشی از مهمترین اتفاقی که در این سال‌ها برای نهاد رخ داد، تثبیت جایگاه قانونی نهاد است.

معاون توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: تحول بعدی در حوزه منابع بود. بیشترین حجم خرید ما در 7 سال گذشته، 500 میلیون تومان خرید کتاب برای کتابخانه‌های کل کشور بوده است. سال گذشته 24 میلیارد تومان خرید داشتیم که البته شامل کتاب، لوح فشرده و دیگر اقلام می‌‌شد. از این جهت، وضع حال حاضر با وضعیت 7 سال گذشته قابل مقایسه نیست. به لحاظ تعداد کتابخانه‌ها، امروز در مرز 3 هزار کتابخانه ایستاده‌ایم که فکر می‌کنم تا ماه آینده از 3 هزار عبور می‌کنیم و به مرز 3 هزار و 100 کتابخانه خواهیم رسید.

معلمی گفت: در حال حاضر در هر استان، چشم‌انداز مشخصی تعریف کرده‌ایم و به عقب‌ماندگی‌هایمان در هر استان کشور واقف‌ایم. امروز استان‌هایی داریم که فاصله زیادی با ایده‌آل‌های چشم‌انداز توسعه دارند و از طرفی استانی مانند یزد را داریم که فاصله کمی با چشم‌انداز 1400 دارد و نهایتا تا یک یا دو سال آینده به ایده‌آل‌های آن می‌رسد. ما در زنجان و سمنان وضعیت خوبی داریم اما در استانی مانند تهران، به دلیل کمبود زمین، توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها با مشکل روبروست و تهران از استان‌های عقب‌مانده ماست.

وی در ادامه با اعلام خبر افتتاح کتابخانه شهر میبد در استان یزد، گفت: این کتابخانه روز شنبه 9 شهریور، از ساعت 9 شب افتتاح خواهد شد که در مراسم افتتاحیه آن منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استاندار و امام‌جمعه یزد حضور خواهند داشت. این کتابخانه که در میان 7 کتابخانه بزرگ کشور جا می‌گیرد، 4 هزار و 500 متر زیربنا دارد و حدود 500 هزار جلد گنجایش کتاب دارد.

کد خبر 2124545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha