۹ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۳۸

در سال زراعی جاری/

120 هزار تن محصول گوجه فرنگی در خراسان شمالی تولید می شود

 120 هزار تن محصول گوجه فرنگی در خراسان شمالی تولید می شود

بجنورد - خبرگزاری مهر: سرپرست مديريت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالی با اشاره به آغاز برداشت محصول گوجه فرنگی از سطح کشتزارهای این استان گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 120 هزار تن محصول گوجه فرنگی در این استان تولید شود .

مهدی ملکشی در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: در روزهای اخیر برداشت محصول گوجه فرنگی از سطح بیش از چهار هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی آغاز شده است.

وی با بیان این که متوسط تولید محصول گوجه فرنگی در هر هکتار از مزارع استان، 30 تن است، اظهار داشت: بر این اساس پیش بینی می شود در سال زارعی جاری بیش از 120 هزار تن محصول گوجه فرنگی در خراسان شمالی تولید شود.

ملکشی غالب ارقام کشت شده گوجه فرنگی در خراسان شمالی را کارون و سوپروانا ذکر و اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت گوجه فرنگی در خراسان شمالی به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین واقع شده است.

وی ارگانیک و پاک بودن گوجه فرنگی تولیدی در خراسان شمالی را یکی از ویژگی های مهم این محصول دانست و گفت: به همین دلیل گوجه فرنگی تولیدی در این استان از کیفیت بالاتری برخوردار است.

به گفته ملکشی، گوجه فرنگی تولیدی در خراسان شمالی علاوه بر مصرف داخلی به استان های همجوار نظیر گلستان و خراسان رضوی نیز صادر می شود و علاوه بر این حدود 60 هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در مزارع استان نیز به چهار کارخانه رب فعال در خراسان شمالی ارسال می شود.

وی اضافه کرد: در این استان سالانه سیزده هزار تن رب گوجه فرنگی تولید می شود.

این مسئول اظهار داشت: همچنین سالانه پنج هزار تن گوجه فرنگی تولید شده در خراسان شمالی به کشورهایی نظیر افغانستان و عراق صادر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال زراعی گذشته در مجموع 168 هزار تن گوجه فرنگی از سطح پنج هزار و 100 هکتار از مزارع خراسان شمالی برداشت شده بود.

در سال زراعی جاری حدود شانزده هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی به کشت صیفی جات اختصاص یافته و پیش بینی می‌شود در مجموع 308 هزار تن انواع محصولات تابستانه از این مزارع برداشت شود.

خراسان شمالی دارای بیش از 307 هزار هکتار عرصه زراعی است که سالانه حدود 80 هزار هکتار آن به کشت بهاره اختصاص می یابد.

 

کد خبر 2126021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha