۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۱۹

گزارش خبری مهر؛

چشمهایی که به چراغهای فردوگاه اراک خیره شد/ پایان چشم انتظاری های پرواز به عتبات عالیات

چشمهایی که به چراغهای فردوگاه اراک خیره شد/ پایان چشم انتظاری های پرواز به عتبات عالیات

اراک - خبرگزاری مهر: از تاسیس فرودگاه اراک 14 سالی می گذرد فرودگاهی که به جز چند پرواز داخلی ثمر دیگری برای مردم شهر نداشت و حالا پس از گذشت این همه سال چشم انتظاری،این فرودگاه 20 شهریور ماه با پرواز به عتبات عالیات بار دیگرجان تازه ای می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار استان مرکزی ظهر روز شنبه در جلسه پروازها به عتبات عالیات با اعلام خبر راه اندازی پروازهای فرودگاه اراک گفت: با اجرای طرح تطویل باند و عرض فرودگاه اراک با صرف اعتبار یبالغ بر 21 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر هیات دولت به استان این فرودگاه آماده پذیرش هواپیماهای پهن پیکر کشور است.

علی اکبر شعبانی فرد افزود: با اجرای پروژه تطویل باند مقاومت باند نیز از 31 به 61 ارتقا یافته و دیگر بهانه ای برای انجام نشدن پروازهای بین المللی در این فرودگاه وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای اقدامات لازم برای اجرای پروژه لایتینگ فرودگاه اراک نیز گفت: کابل های لازم برای اجرای این پروژه در استان مرکزی تولید می شود و چراغهای مورد نیاز نیز خریداری شده که امید آن داریم با بهره برداری از این پروژه در دو ماه آینده شاهد انجام پروازهای 24 ساعته در فرودگاه باشیم.

استاندار مرکزی در ادامه از همکاری بانک های استان در انجام پروازهای فرودگاه اراک به سمت کربلای معلی خبر داد و گفت: 13 بانک  عامل استان با پرداخت تسهیلات 5 میلیون ریالی به کارمندان دولتی، صنعتگران، دانشگاهیان، جامعه پزشکی، فرهنگیان و .... بستر تداوم این سفر ها را فراهم می کنند.

شعبانی فرد ادامه داد: 60 درصد ظرفیت پروازها به سمت عتبات عالیات را بخش دولتی و بانکها با تخصیص تسهیلات تکمیل و 40 درصد مابقی را مردم عادی با ثبت نام در دفاتر زیارتی تکمیل می کنند.

وی تاکید کرد: راه اندازی پروازهای مشهد، عسلویه، حج عمره، کیش و دبی از دیگر اولویت های پروازی فرودگاه اراک است.

کفش زائران حسین ابن علی را هم برای راه اندازی فرودگاه جفت می کنم

استاندار استان مرکزی با تاکید بر جدیت خود در راه اندازی فرودگاه اراک گفت: آنقدر در راستای تحقق این مهم جدی و راسخ هستم که حتی حاضرم کفش زائران حسین ابن علی را برای این امر جت کنم.

شعبانی فرد افزود: سفرهای زمینی همواره مشکلاتی را برای زائران و مسئولین دارد که امید است با استقبال مردم و راه اندازی پروازهای فرودگاه شاهد تعطیلی مسافرت های زمینی به عتبات باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت تبلیغات گسترده برای آگاهی مردم گفت: رسانه های گروهی و صدا و سیما باید با عظمی راسخ دل برای شهر و استان خود سوزانده و با اطلاعرسانی گسترده اجازه ندهند بار دیگر این فرودگاه تعطیل شود.

سفر 8 روزه زائران کربلا از فرودگاه اراک

مدیر فرودگاه اراک نیز در این نشست گفت: سفر زیارتی به عتبات و عالیات از فرودگاه اراک 8 روز و 7 شب خواهد بود.

محمد حسن مرتضوی هزینه سفر به ازای هر زائر را یک میلیون و 150 هزار تومان عنوان کرد و گفت: این هزینه برای کودکان زیر 12 سال 50 درصد کمتر است.

وی یادآور شد: هر زائر می تواند برای انجام سفر از 200 دلار ارز دولتی نیز بهره مند شود.

فرماندار اراک نیز در این نشست از بهره مندی استان های همجوار از مزایای فرودگاه اراک خبرداد و گفت: قرار گرفتن استان مرکزی در شاهراه ارتباطی کشور راه مردم علاقمند به استفاده از حمل و نقل هوایی را کاهش می دهد
پورقاسمیان افزود: فرودگاه اراک امروز به لحاظ برخورداری از امکان پذیرش هواپیماهای پهن پیکر از امسال به محل اعزام زائران عمره خواهد بود.

وی یادآور شد: پروازهای حج تمتع نیز از سال آینده در این فرودگاه انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مرکزی کارگزان زیارتی استان مرکزی نیز گفت: این شرکت به عنوان متولی اعزام زائرین عتبات عالیات استان مرکزی تمامی امکانات لازم برای انجام سفری امن را برای زائرین در عراق فراهم کرده است.

بهره مندی استانهای همجوار مرکزی از فرودگاه بین المللی اراک

خدایار قاسمی افزود: تامین هواپیما و امکاناتی از قبیل اسکان، تغذیه، انجام سفرهای زیارتی دوره، تهیه ویزای مسافرین، بیمه بار و مسافر از دیگر تعهدات این شرکت است.

پروژه ملی فرودگاه بین المللی اراک در سال 1378 در آخرین سفر مقام معظم رهبری به استان مرکزی  افتتاح شد تا روزنه امیدی برای توسعه همه جانبه استان با راه اندازی این فرودگاه در دل مردم استان مرکزی باز شود.

فرودگاهی که با 26 میلیارد تومان اعتبار سه هزار متر طول 45 متر عرض در زمینی به مساحت 470 هکتار در شمال شرقی اراک احداث شد.  اما کم عرض بوودن آن در بدو تاسیس عامل و مشکلی شد که بعد ها از آن به عنوان علت اصلی ناکارآمدی فرودگاه اراک از سوی کارشناسان و خلبانان مطرح شد.

این فرودگاه دارای یک توقفگاه با ظرفیت سه فروند هواپیماست که در فضایی به وسعت پنج هزار و 600 مترمربع زیربنا مخصوص فرود و پرواز هواپیماهای رده بوئینگ 737 و... احداث شده بود.

از زمان تکمیل و افتتاح این فرودگاه تا بهره برداری از آن، طی 14 سال گذشته چندین بار وقفه ایجاد شده که از راه اندازی های پر سرو صدا و دارای مراسم ویژه آن را می توان افتتاح رسمی پروژه در سال 78 با حضور مقام معظم رهبری و در سال 84 با حضور جمع کثیری از مسئولین استانی یاد کرد.

مراسم افتتاح مجدد فرودگاه و راه اندازی پروازها در سال 84 انچنان با جدیت عبدالله سهرابی استاندار وقت مرکزی صورت گرفت که کمتر کسی فکر می کرد باردیگر این فرودگاه به تعطیلی کشیده شود. اما دیری نپایید که با رفتن سهرابی فرودگاه اراک بار دیگر تعطیل شد تا همه بر این معتقد شوند که فعالیت فرودگاه اراک یک امرسیاسی است یا خیر؟  

پروازهای فرودگاه اراک باردیگر با انجام پرواز به سمت عتبات عالیات از سرگرفته می شود

راه اندازی فرودگاه اراک برای سومین بار متوالی در سال 88 و این بار به دست علی اکبر شعبانی فرد استاندار استان جدید استان مرکزی نوید داده شد.

شعبانی فرد که سعی کرد با راه اندازی پروازهای هفتگی به سمت مشهد مقدس در قالب پروازهای چارتر، جانی دوباره به فرودگاه اراک ببخشد از روزهای نخست می دانست تداوم پروازهای این مجموعه در گرو حمایت مردم و رفع مشکلات فنی آن است.

مشکلاتی که در نهایت زحمات این استاندار را نیز درمرحله نخست بی نتیجه کرد و بار دیگر چراغ های فرودگاه اراک را به خاموشی کشاند. حال پس از گذشت تقریبا 4 سال از آن روزها و در سال 92 خبر خوش راه اندازی فرودگاه اراک در جای جای این کلان شهر صنعتی گوش ها را نوازش می دهد.

پروازهای فرودگاه اراک باردیگر با انجام پرواز به سمت عتبات عالیات از سرگرفته می شود با این تفاوت که دیگر این بار از مشکلات فنی در بخش طول و عرض باند خبری نیست تا شرکت های هواپیمایی بهانه ای برای قطع قراردادهای کاری خود با این فرودگاه داشته باشند.

گزارش: فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2126653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha