۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۲۴

نبیل فهمی :

اوضاع قطر را زیر نظر داریم / مصر مخالف به کارگیری زور علیه سوریه است

اوضاع قطر را زیر نظر داریم / مصر مخالف به کارگیری زور علیه سوریه است

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه کشورش با هرگونه اعمال زور علیه سوریه مخالف است، اعلام کرد که قاهره از نزدیک اوضاع قطر را زیر نظر دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المصری الیوم، نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر شب گذشته در گفتگو با برنامه "جمله مفیده" شبکه "ام.بی.سی" اظهار داشت: مصر با حمله نظامی آمریکا و هم پیمانانش علیه سوریه مخالف است.

وی با بیان این مطلب افزود: آمریکا سنگینی بار جنگ عراق و افغانستان را به دوش گرفت، بنابراین، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گیری درباره حمله به سوریه را به کنگره واگذار کرد.

نبیل فهمی خاطرنشان کرد که مصر با استفاده از زور و خشونت علیه سوریه مخالف است مگر اینکه کشوری برای امنیت و صلح جهانی تهدید محسوب شود و نیاز به بند هفت منشور سازمان ملل باشد. وی در عین حال از آمریکا خواست که درباره موضوع سلاح های شیمیایی در سوریه در انتظار نتایج کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد باشد.

وی درباره نبود سفیر آمریکا در مصر اظهار داشت: رایزنی با طرف آمریکایی درباره اوضاع منطقه و رویدادهای مصر ادامه دارد و این رابطه در چارچوب احترام متقابل انجام می شود.

فهمی تصریح کرد: مصر اجازه نمی دهد کسی در امور داخلی آن دخالت کند، تصمیم گیری درباره مصر بر عهده خود مصری ها و به دور از دخالت های خارجی است. وزیر امور خارجه مصر گفت: قاهره با کمک هایی که از آنها به عنوان یک اهرم فشار استفاده می شود موافقت نخواهد کرد.

وی درباره روابط مصر با قطر و ترکیه نیز اظهار داشت: وزارت امور خارجه مصر اوضاع قطر را زیر نظر دارد زیرا در این کشور تغییراتی در دستگاه حکومتی حاصل شده است و مواضع وزارت خارجه آن هنوز تعیین نشده است. روابط قاهره با آنکارا در نتیجه مواضع رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه (و نه ملت ترکیه) متشنج است ولی ما می توانیم بر حسب منافع ملی مان با این مواضع تعامل داشته باشیم.

کد خبر 2126957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha