۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳

دوستی‌مهر در گفتگو با سایت فیفا:

می‌خواهیم شگفتی‌ساز جام جهانی باشیم/ اجازه بردن به حریفان نمی‌دهیم

می‌خواهیم شگفتی‌ساز جام جهانی باشیم/ اجازه بردن به حریفان نمی‌دهیم

سرمربی تیم فوتبال زیر 17 سال ایران در گفتگو با سایت فیفا اعلام کرد تیمش می‌خواهد در جام جهانی امارات ضمن صعود به جمع 4 تیم نهایی، عنوان یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز جام را بدست آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، سایت فیفا حدود دو ماه پیش و قبل از قرعه کشی جام جهانی از فدراسیون فوتبال ایران خواست تا گفتگویی با دوستی‌مهر از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال و مدیر رسانه‌ای تیم فوتبال نوجوانان ایران انجام دهد و آن را به فیفا ارسال کند و حتی چند سوال را هم برای پرسیدن سرمربی تیم ملی نوجوانان زیر17 سال ارسال کرد. این گفتگو به صورت کامل از طریق کمیته روابط بین‌الملل به فیفا ارسال شد که البته همه این گفتگو در سایت فیفا کار نشده است.

در مقدمه مصاحبه سایت فیفا با سرمربی تیم فوتبال زیر 17 سال ایران که در میان چهار خبر برتر روز جمعه سایت فیفا قرار داشت، آمده است: علی دوستی‌مهر که این روزها تیمش را برای حضور در جام جهانی نوجوانان آماده می‌کند، در مربیگری پایه در کشورش ایران، رکورددار است. او تنها مربی است که توانسته یک تیم فوتبال را از مرحله مقدماتی جام جهانی به مرحله بعدی ببرد. دوستی‌مهر که در سال 1999 به عنوان مربی تیم جوانان، ایران را به جام جهانی آرژانتین برده بود، در سال 2008 هم توانست تیم نوجوانان ایران را به جام جهانی 2009 نیجریه ببرد. در آن سال وی سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران بود.

ایران در سال 2008 در رقابتهای قهرمانی آسیا در ازبکستان قهرمان آسیا شد و در فینال کره‌جنوبی را شکست داد. سپس در جام جهانی نیجریه با تیم‌های هلند، کلمبیا و گامبیا همگروه شد و توانست پس از شکست 2 بر صفر گامبیا قهرمان آفریقا و تساوی بدون گل مقابل کلمبیا، یک بر صفر تیم قدرتمند هلند را شکست دهد و به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند. این صعود در حالی شکل می‌گرفت که ایران بدون گل خورده به مرحله یک هشتم نهایی رفت. در این مرحله نوجوانان ایران با اروگوئه روبرو شد که در وقت اضافه 2 بر یک از اروگوئه‌ای‌ها شکست خورد تا به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود نکند.

دوستی‌مهر پس از یک دوره غیبت ایران در جام جهانی مکزیک، بار دیگر ایران را به جام جهانی 2013 امارات برده است و از انگیزه بالای بازیکنان و کادر فنی و سرپرستی تیمش برای حضور در جمع 4 تیم نهایی جام جهانی امارات خبر می‌دهد: "بازیکنان تیم فوتبال نوجوانان کنونی برای رسیدن به جام جهانی انگیزه زیادی دارند. کادر فنی تیم نوجوانان هم همان کادری هستند که در جام جهانی نیجریه روی نیمکت نشستند و آنها هم انگیزه دارند تا ایران از مرحله یک‌هشتم نهایی فراتر برود و به جمع 4 تیم نهایی برسد."

وی ادامه داد: "بازیکنان هم انگیزه بسیاری دارند چرا که در صورت درخشش در جام جهانی شانس خواهند داشت تا در تیم فوتبال جوانان بازی کنند. اکثر بازیکنانی که در جام جهانی 2009 نیجریه برای ما بازی کردند، در حال حاضر در بهترین تیم‌های کشور بازی می‌کنند و امید تیم المپیک ایران برای راهیابی به المپیک برزیل و موفقیت تیم فوتبال زیر 23 سال ایران هستند."

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان از پیشرفت فوتبال پایه در آسیا اینگونه سخن می‌گوید: "ما باید سخت کار کنیم تا تیم آماده و مهیایی را به امارات ببریم. کار سختی هم داریم چرا که فوتبال پایه در آسیا رشد چشمگیری کرده و دیدید که تیم‌های جوانان ازبکستان، کره‌جنوبی و عراق همه از گروه‌های‌شان بالا رفتند و هر سه تیم تا مرحله یک چهارم نهایی پیش آمدند. شاید اگر عراق و کره به هم نمی‌خوردند آن وقت آسیا در جمع 4 تیم نهایی دو تیم داشت. تیم جوانان عراق در نیمه نهایی جام جهانی زیر 20 سال ترکیه حضور داشت و چهارم جهان شد."

وی همچنین اضافه کرد: "در این جام جهانی نوجوانان، یک کشور آسیایی به نام امارات میزبان است، ایران، ازبکستان، عراق و امارات و ژاپن می‌توانند نمایندگان شایسته‌ای برای فوتبال آسیا باشند. در سال 2007 هم کره‌جنوبی میزبان جام جهانی نوجوانان بود و حالا میزبانی پس از دو دوره دوباره به آسیا رسیده است. فوتبال آسیا در رده پایه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌خواهد در این جام جهانی نشان دهد که چقدر روی فوتبال پایه‌اش کار کرده است. همه اینها نشانه‌هایی است که بدانیم کشورهای آسیایی به فوتبال پایه شان اهمیت می‌دهند و ما هم نباید از قافله عقب بمانیم.

دوستی‌مهر در ادامه گفت: "فدراسیون فوتبال ایران در چند سال گذشته توجه ویژه‌ای به تیم‌های پایه داشته و در حال حاضر و پیش از جام جهانی امیدواریم با تلاش فدراسیون، زمینه برگزاری اردوها و بازی‌های دوستانه بین‌المللی تیم زیر 17 سال فراهم شود. ما هم می‌خواهیم به جمع 4 تیم نهایی جام جهانی نوجوانان راه پیدا کنیم. به همین دلیل علاوه بر کارهای فنی، کارهای روحی- روانی را در دستور کار قرار داده‌ایم چرا که می‌دانیم بازیکنان برای درخشش در زمین باید از لحاظ روحی و روانی در بهترین وضعیت باشند. در تیم نوجوانان به روی بازیکنان آماده از لحاظ فنی و روحی باز است زیرا بهترین‌ها را با خودمان به جام جهانی امارات می‌بریم."

وی به پرسش سایت فیفا مبنی بر روند آماده‌سازی تیمش هم اینگونه پاسخ داد: "ما در ماه تقریبا 17 تا 20 روز در اردو هستیم. تا این لحظه می‌توانم بگویم در جام جهانی کوچک روسیه شرکت کردیم و تیم‌های بزرگی روبرو چون فنلاند، ترکیه و ایتالیا  واسلوونی روبرو شدیم. مقابل فنلاند و ایتالیا و اسلوونی شکست خوردیم اما ترکیه را 3 بر 2 بردیم. یک اردو در امارات برگزار کرده‌ایم و دو بازی دوستانه با امارات داشتیم که یک بازی را بردیم و یک بازی را باختیم."

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران تاکید کرد: "بازی با تیم میزبان جام جهانی بازی آسانی نبود و مشخص است امارات نمی‌خواهد در جام جهانی زنگ تفریح باشد. دو بازی دوستانه با تیم عراق در تهران داشته‌ایم که در یک بازی به تساوی رسیدیم و در بازی بعدی به پیروزی. در مجموع نسبت به جام جهانی نیجریه بازی‌های دوستانه کمتری داشته‌ایم اما در مدت زمان باقیمانده به دنبال برگزاری اردوهایی در بلاروس و آلمان و با این تیم‌ها هستیم. همچنین بازی‌های دوستانه‌ای با تیم‌هایی که برای ما همگروه‌های‌مان را مدلسازی کنند، برنامه‌ریزی خواهیم کرد. ایران می‌خواهد یکی از تیم های شگفتی ساز جام جهانی 2013 امارات باشد."

وی در پاسخ به پرسش دیگر سایت فیفا درباره اینکه چه تجربه‌ای از جام جهانی گذشته آموخته و چه درسی از آن گرفته است، یادآور شد: "جام جهانی تورنمنتی است که با همه تورنمنت‌های دیگر فرق می‌کند. لحظه‌ها تعیین کننده هستند. ما در جام جهانی نیجریه و در بازی مرحله حذفی مقابل اروگوئه در آخرین لحظات وقت اضافه دوم گل خوردیم و فرصت رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی را از دست دادیم. فوتبال در همه دقایقش تجربه و درس و آموزش است. در آن بازی فرصت‌های خوبی را از دست دادیم، اما گل خوردیم و حذف شدیم."

دوستی‌مهر در ادامه تصریح کرد: "نمایش ما قابل توجه بود اما در نهایت این اروگوئه بود که به جمع 8 تیم برتر جهان صعود کرد. حضور در تورنمنتی مانند جام جهانی تجربه‌ای به اندازه حضور در چند تورنمنت قاره‌ای به یک مربی می‌دهد. من یک بار هم در جام جهانی جوانان آرژانتین حضور پیدا کرده‌ام و تجربه آن جام را در جام جهانی نوجوانان نیجریه به کار بردم تا ایران به مرحله یک هشتم برسد. در حال حاضر هم می‌خواهم تجربه جام جهانی نیجریه را در جام جهانی امارات به کار بگیرم و همانطور که گفتم هدف من و بازیکنانم رسیدن به جمع 4 تیم برتر جام جهانی است."

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: "در جام‌های جهانی آرژانتین، نیجریه و تورنمنت‌های بین‌المللی با مربیان بزرگ رده پایه جهان گفتگوهایی داشته‌ و تبادل اطلاعات کرده‌ام که می‌تواند در جام جهانی امارات به کمکم بیاید."

سرمربی تیم فوتبال زیر 17 سال در پاسخ به این پرسش سایت فیفا مبنی بر اینکه نظرش درباره سید مجید حسینی کاپیتان خاطرنشان کرد: "به هر جهت کاپیتان تیم زیر 17 سال برای یک بازیکنان یک تیم باید مثل یک فرمانده باشد، در اصطلاح تیم را جمع و جور کند و در مواقع حساس بتواند تیم را کنترل کند. فرامین یک مربی در صورتی درست به بازیکنان منتقل می‌شود که یک کاپیتان کاریزماتیک داخل زمین باشد. من فکر می‌کنم حسینی چنین خصوصیاتی دارد که نبض تیمم  را در اختیار این بازیکن که مدافع هم هست بگذارم.

وی در مورد ارتباطش با بازیکنان تیم زیر 17 سال هم گفت: "درباره ارتباطم با بازیکنان، باید آنها اظهار نظر کنند اما در فوتبال ایران همه من را به خوبی می‌شناسند. من همیشه سعی کرده‌ام رابطه‌ام با بازیکنان پدر و فرزندی باشد و واقعا هم همین طور است. من از ثانیه به ثانیه زندگی بازیکنانم چه در زندگی خصوصی و چه در زمین تمرین و بازی با خبرم."

دوستی‌مهر در پایان گفت: "من رابطه نزدیکی با بازیکنانم دارم و دوستی نزدیکم با آنها تا کنون رمز موفقیتم در تیم‌هایی بوده که سرمربی شان بوده‌ام. علاوه بر همه فرامین تاکتیکی و مسایل فنی، همدلی و انگیزه بالای بازیکنان تاثیر مستقیمی در موفقیت یک تیم دارد."

کد خبر 2130338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha