۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۴۳

واکنش سردبیران رسانه‌های ورزشی به نظر مدیران، مربیان و بازیکنان سرخابی:

مقصر بودن رسانه‌ها یک نظر بچه‌گانه است/ مشکل از خودشان است!

مقصر بودن رسانه‌ها یک نظر بچه‌گانه است/ مشکل از خودشان است!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: هفتاد و هفتمین دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در حالی با کیفیتی پایین برگزار شد که مدیران، مربیان و برخی بازیکنان دو تیم بالا بردن حساسیت این دیدار توسط رسانه‌ها و توجه بیش از اندازه آنها به این بازی را به عنوان عاملی در جهت بالا بردن استرس بازیکنان مطرح کردند. نظری که سردبیران رسانه‌های ورزشی آن را رد می‌کنند و مشکل را متوجه بازیکنان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال در شرایطی به پایان رسید که نارضایتی تماشاگران و علاقه‌مندان به فوتبال را به خاطر کیفیت پایین خود در پی داشت. در حالی که تعدادی از بازیکنان و مربیان استقلال و پرسپولیس با قبول بازی ضعیف، عملکرد فنی خودشان را عامل کسل کننده بودن این مسابقه دانستند، بودند تعداد دیگری از بازیکنان غیر حرفه‌ای که دلیل پایین بودن سطح فنی این مسابقه را به رسانه‌ها ارتباط دادند!

این در حالی است که دربی‌های زیادی با همین حساسیت و فشار با پیروزی یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس به پایان رسیده بود و یا هر دو طرف با وجود کسب نتیجه تساوی، بازی زیبا و تماشاگر پسندی را به نمایش می‌گذاشتند. به همین خاطر نظر برخی سردبیران روزنامه ها و بخش های ورزشی خبرگزاری ها را در این مورد جویا شدیم.

جوادی: دربی‌ها در خواب رسانه‌ای برگزار نمی‌شود
علی جوادی سردبیر روزنامه خبر ورزشی با پیش کشیدن حساسیت بالای دیدار تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید اسپانیا می‌گوید: زمان گواردیولا و مورینیو حساسیت ال کلاسیکو به اوج می‌رسید و تمام رسانه‌های دنیا از یک ماه قبل به استقبال آن می‌رفتند. در مقطعی رئال پنج، شش گل از بارسلونا خورد ولی بازیکنان این تیم بازی خودشان را انجام دادند. بازیکنان ایران پول‌های میلیاردی می‌گیرند که همین حساسیت‌ها را بشکنند.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دربی‌ها در خواب رسانه‌ای برگزار نمی‌شود، تاکید می‌کند: من درباره دربی کشورهای پیشرفته مثل انگلستان، آلمان و یا اسپانیا صحبت نمی‌کنم. بیایید به همین کشور همسایه یعنی ترکیه نگاه کنیم. در دیدارهای حساس گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش تمام روزنامه‌ها روی آنها زوم می‌کنند و بیش از 50 کانال خصوصی و عمومی به آن می‌پردازند. این مسابقات حساس می‌شود ولی وقتی بازی را می‌بینی از تماشای آن لذت می‌بری. مگر می‌شود رسانه‌ها عکس‌العملی نسبت به این بازی مهم نداشته باشند؟

* خلیفه: اگر رسانه‌ها حساسیت‌زا هستند نباید ال کلاسیکو برگزار شود
علیرضا خلیفه سردبیر گروه ورزشی خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه‌ها نقشی در نتیجه دربی ندارند، می‌گوید: دربی‌های یک دهه اخیر نشان داده تا زمانی که دو مربی ایرانی روی نیمکت استقلال و پرسپولیس هستند، بازی به تساوی کشیده می‌شود و برد و باخت‌ها هم روی اتفاق رخ داده.

وی افزود: افکار عمومی و رسانه‌ها هم می‌دانستند وقتی مربی داخلی روی نیمکت دو تیم باشد، دربی از حالت فنی خارج می‌شود. به نظرم تساوی‌های دربی یا کیفیت پایین این مسابقه وقتی تمام می‌شود که بحث رکوردها و خواسته‌های شخصی کنار برود و تمرکز دو تیم روی مسائل فنی باشد.

خلیفه ادامه می‌دهد: اگر طبق گفته بعضی از بازیکنان رسانه‌ها را عامل افزایش حساسیت و استرس آنها دانست، پس اصلا ال کلاسیکو را نباید برگزار کرد و یا اینکه بازیکنان این دو تیم به خاطر پوشش رسانه‌ای در سطح جهان باید به خاطر حساسیت بالا، کنار همدیگر راه بروند!

* رحمانی: توجیه بازیکنان بچه‌گانه است
سیامک رحمانی سردبیر روزنامه تماشا با خنده دار دانستن ادعای بازیکنانی که کیفیت پایین دربی را به رسانه‌ها ارتباط داده بودند، می‌گوید: اولا که رسانه‌ها دربی‌های قبل را هم مثل این مسابقه حساس‌ کرده بودند ولی به خاطر اینکه مربیان این دو تیم جسارت بیشتری داشتند، این مسابقات تماشایی‌تر از آب درآمده است. مگر در مسابقه‌ای که پرسپولیس با گل‌های ایمون زاید به پیروزی رسید و یا در مسابقه‌ای که استقلال با گل دقایق پایانی پیروز قربانی با نتیجه 3 بر 2 پرسپولیس را برد، رسانه‌ها از قبل تبلیغات انجام نداده بودند؟

وی با طرح این سئوال که انتظار بازیکنان و مربیان استقلال و پرسپولیس چیست؟ می‌افزاید: آیا آنها انتظار دارند رسانه‌ها قبل از این بازی مهم سکوت کنند؟ به نظرم دلیل این بازیکنان یک نوع لوس بازی است. اگر اینطور باشد نباید هیچ بازی بزرگی هیجان انگیز شود؟ به عنوان مثال در اسپانیا از دو هفته قبل از تقابل بارسلونا و رئال مادرید رسانه‌ها از ال کلاسیکو می‌نویسند. توجیه‌های بازیکنان ما بچگانه است و آنها باید منطقی‌تر برخورد کنند.

عابدی: رسانه‌ها همیشه در ناکامی‌ها سیبل می‌شوند
داوود عابدی گزارشگر شبکه خبر در این مورد می‌گوید: نمی‌دانم چرا همیشه وقتی پای باخت، ناکامی و کسل کننده بودن وسط است بازیکنان لطف می‌کنند و رسانه‌ها را مقصر می‌دانند ولی برد و پیروزی متعلق به خودشان است.

عابدی ادامه داد: چطور در دربی‌های دیگر رسانه‌ها نقشی ندارند ولی حالا چون همه چیز بد بوده، رسانه‌ها به نقش اول تبدیل شده‌اند. خبرنگاران و گزارشگران رسالت خودشان را انجام می‌دهند و واقعیت‎ها را می‌گویند. به هر حال بازیکنان باید برای فرار از آماج حملات تماشاگران به جایی پناه ببرند.

* کوهستانی: دلیل بازیکنان سرخابی نوبر است
مجید کوهستانی سردبیر روزنامه ورزشی گل هم با اشاره به صحبت‌های بازیکنان و مدیران و مربیان بعد از دربی، تصریح می‌کند: تا حالا شنیده بودیم دعوای بین دو نفر را به رسانه‌ها ارتباط بدهند ولی ندیده بودیم کیفیت پایین بازی را به رسانه‌ها ربط بدهند؛ این دیگر نوبر است! رسانه‌ها موظف هستند آنچه را که وجود دارد به مردم منتقل کنند. در همه کشورها رسانه‌ها حسابی به مسابقات مهم می‌پردازند چون آن مسابقه در چشم است. در تمام دنیا دنبال این هستند که یک بازی مهم شود. بازیکنی که این حرف‌ها را می‌زند متوجه نشده پولی که می گیرد می‌کند از چه راهی کسب می‌شود.

وی می‌گوید: دربی بار فنی نداشت فقط به خاطر سطح پایین بازیکنان درون این مسابقه. اگر بازیکنان برنامه‌های فنی، تغذیه و زندگی حرفه‌ای را مراعات کنند قطعا دربی قشنگ‌تر خواهد شد. متاسفانه برخی از فوتبالیست‌های ما بدون آنکه فلسفه ورزشی را که وارد آن شده‌اند بدانند، درباره آن صحبت می‌کنند.

* لشگری: مشکلات از خود بازیکنان و مدیران شروع می‌شود
مصطفی لشگری سردبیر گروه ورزشی خبرگزاری ایسنا هم از منتقدان صحبت‌های بازیکنان استقلال و پرسپولیس است. او با بیان اینکه بعضی از بازیکنان دنبال فرافکنی و بهانه گیری هستند، می‌گوید: تمام داستان کُری خوانی و حساسیت و حواشی را خود بازیکنان و مربیان و مدیران شروع می‌کنند. از ادبیات بازیکنان و مدیران عامل که از یک هفته قبل برای هم کُری می‌خوانند تا انگشت نشان دادن آنها، باعث می‌شود که دربی خود به خود وارد حاشیه شود. به عنوان مثال محمدرضا خلعتبری هنوز رسما پرسپولیسی نشده که برای مهدی رحمتی کُری می‌خواند و ... در حالی که کیفیت دربی ارتباطی به رسانه‌ها ندارد و این خود بازیکنان هستند که ترسو بازی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه استقلال و پرسپولیس در دربی 77 برنامه‌ای برای گلزنی نداشتند، تاکید می‌کند: بازیکنان چطور دچار استرس می‌شوند در حالی که تمرینات این تیم‌ها از چند روز قبل پشت درهای بسته برگزار می‌شود. آنها نه رسانه‌ای را به تمرینات راه می‌دهند و نه اجازه مصاحبه به بازیکنانشان را می‌دهند. بدبختی رسانه‌ها این بوده که بازیکنان دو تیم را تشویق کرده‌اند خوب بازی کنند تا مسابقه پرگل و تماشایی شود. رسانه‌ها فقط از این ناراحتند که چرا دو تیم قشنگ بازی نمی‌کنند. همه راضی هستند که بازی زیبایی ببینند حتی اگر به قیمت باخت تیم خودشان تمام شود.

لشگری در ادامه برای نشان دادن شروع جرقه حواشی از خود باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به نکته جالبی اشاره می‌کند: دو روز قبل از دربی روابط عمومی دو باشگاه با خبرنگاران ما تماس گرفتند و قصد داشتند مطالبی را علیه باشگاه حریف در خبرگزاری‌مان منتشر کنیم. آنها خودشان دنبال حاشیه بودند ولی ما به آنها اعلام کردیم به خاطر حساسیت‌های دربی بهتر است از درج مطالبشان خودداری کنیم.

* یوسفی: هواداران دلایل محکم‌تری می‌خواهند
هیوا یوسفی دیگر سردبیر روزنامه تماشا هم درباره اینکه آیا رسانه‌ها در افزایش حساسیت دربی و انتقال این حساسیت به بازیکنان موثر هستند یا خیر، می‌گوید: نمی‌شود گفت رسانه‌ها بی تاثیر هستند ولی آیا این به معنای این است که این موضوع روی پایین آمدن کیفیت دربی تاثیر مستقیم دارد؟ اگر چنین موضوعی یکی از دلایل افت کیفیت دربی هم باشد، دلیل بسیار کمرنگی است در مقابل دلایل دیگر مثل اینکه مربیان دو تیم نگران باشند که بازی را نبازند. حتی ما شاهد بودیم که بازیکنان می‌گفتند اگر ببازیم چطور با تماشاگرانمان روبرو شویم. اینجا حرف از باختن مهم است. به نظرم توجیه بازیکنان خیلی درست نیست و باید نقش رسانه را در همه موارد بپذیرند.

وی می‌افزاید: آیا وقتی بازیکنان دستمزد میلیاردی می‌گیرند، آن موقع می‌گویند که این قیمت واقعی ما نیست و رسانه‌ها هم در بالا رفتن این مبلغ نقش مستقیم دارند؟ قطعا کسانی که دربی را می‌بینند دلایل محکم‌تری برای پایین بودن کیفیت آن می‌خواهند. اینکه بگوییم رسانه‌ها باعث افزایش فشار و حساسیت مسابقه شده‌اند و یا اینکه داور مقصر است، اینها جزئیات است. پشت دربی واقعیت‌هایی نهفته است. این مسابقه معرف وضعیت کلی فوتبال ایران است و اگر کی‌روش انتقاد می‌کند که بازیکنان ایرانی کیفیت لازم را ندارند و یا اینکه به اندازه تمرین نمی‌کنند، در دربی خودش را نشان می‌دهد.

یوسفی با اشاره به دیدار رئال مادرید و بارسلونا هم می‌گوید: در ال کلاسیکو، دربی میلان و یا دربی‌های لندن تمام رسانه‌های دنیا زوم هستند. اگر قرار بود با افزایش حساسیت رسانه‌ها روی دربی‌ها، شاهد پایین آمدن کیفیت آن باشیم، پس چرا در دربی‌های معروف زیباترین مسابقات را تماشا می‌کنیم؟

* خسروی: بالاخره رسانه‌ها را می‌خوانند یا نه؟
رضا خسروی سردبیر گروه ورزشی خبرگزاری مهر نیز در این مورد می گوید: بارها پیش آمده که وقتی با مربیان و بازیکنان گفتگو می کنیم عنوان می کنند که اصلا رسانه ها را نمی خوانند و نوشته هایشان برای آنها اهمیتی ندارد. اما حالا که خودشان احساسات مردم را به سخره گرفته اند، همه چیز را گردن رسانه ها می اندازند و خودشان را تحت تاثیر مطالب رسانه ها معرفی می کنند. بالاخره اینها رسانه ها را می خوانند یا نه؟ این یک نظر غیرحرفه ای و بچه گانه است که مقصر فوتبال بلد نبودن بازیکنان و سطح پایین فنی مربیان را به رسانه ها ربط بدهیم.

وی افزود: اصولا در همه جای دنیا رسانه ها به بازی های مهم توجه ویژه دارند. ایران هم از این امر مستثنی نیست. متاسفانه بازیکنان و مربیان برای توجیه کار ضعیف شان دنبال مقصر می گردند و چه دیواری کوتاه تر از رسانه ها که در این ماجرا دسته خودشان را می برند و علیه خودشان می نویسند. به نظرم پول زیادی که به این بازیکنان می دهند و گرفتاری به خاطر معاملات مختلف اقتصادی فرصت مطالعه و بالا بردن سوادشان را از آنها می گیرد و به همین خاطر است که با چنین اظهار نظرهایی هم به مردم و هم به رسانه ها توهین می کنند.

* اثیمی: از خود مسئولان شروع می شود
محسن اثیمی سردبیر بخش ورزشی خبرگزاری تسنیم نیز در این مورد می گوید: همیشه دیوار رسانه ها کوتاه بوده است که این بار نوبت به بد بودن دربی رسید. چه زمانی که تیم ملی بد باشد و چه زمانی که بازیکنان میلیاردی خوب نتیجه نمی گیرند مقصر رسانه ها می شوند. به نظرم اینها توجیهاتی است که بازیکنان و مربیان انجام می دهند در حالی که انها از انجام یک بازی شجاعانه می ترسند.

وی ادامه داد: این کری ها و حواشی از خود مدیران و مسئولان شروع می شود. وقتی آنها خودشان قبل از بازی بحث شش تایی ها و یا بحث چهار دربی متوالی را به پیش می کشند، یک بازیکن می گوید اجازه نمی دهم فلان بازیکن از من رد شود و .. ما رسانه ها فقط منعکس کننده نظرات مدیران و بازیکنان هستیم. شاید رسانه ها تنور دربی را یک مقدار داغ کنند اما در ردیف مقصران بد بودن کیفیت دربی قطعا رسانه ها در ردیف های اول نیستند و دلایل عمده تر از آن وجود دارد.

کد خبر 2130384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha