۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۱۷

خدابخش:

عملیات مراقبتی در 1600 هکتار از جنگلهای غرب مازندران انجام شد/ کشف 781 متر مکعب چوب قاچاق 

عملیات مراقبتی در 1600 هکتار از جنگلهای غرب مازندران انجام شد/ کشف 781 متر مکعب چوب قاچاق 

نوشهر - خبرگزاری مهر: رئیس اداره جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر گفت: در سال کاری 92-91در مجموع هزار و 690 هکتار عملیات مراقبتی جنگل‌کاری‌های سنواتی طرح‌های جنگل‌داری در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شعبان خدابخش بعد از ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این عملیات شامل سله‌شکنی و حذف علف‌های هرز و آزاد کردن و همچنین مرمت حصارکشی‌ها بوده است.

وی با اشاره به این‌که بعد از جنگل‌کاری باید تا پنج سال عملیات مراقبتی صورت گیرد اظهار داشت: پس از طی این مدت، نهال‌ها به اندازه و رشد مطلوب می‌رسند و بدون مراقبت خاصی می‌توانند مراحل بعدی رویشی خود را سپری کنند و عملیات مراقبتی پایان می‌یابد و عملیات پرورشی آغاز می‌شود.
 
خدابخش مهم‌ترین عوامل نابودی نهال‌ها را در عرصه‌های جنگل‌کاری شده، حضور دام در جنگل و فعالیت پستانداران وحشی ذکر کرد.
 
رئیس اداره جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر یادآور شد: دام با خوردن جوانه انتهایی و سرچر کردن نهال موجب نابودی آن یا خسارت شدید به شکل طبیعی نهال می‌شود به نحوی که چنین نهالی در سال‌های بعد هرگز به درختی مرغوب تبدیل نخواهد شد.
 
وی گفت: جانورانی همچون شوکا و گوزن و گراز هم از عوامل تخریب جنگل‌کاری‌ها به شمار می‌روند که نقش تخریبی شوکا بیش از بقیه است.
 
خدابخش تاکید کرد: گراز یا خوک وحشی با این‌که اغلب از نهال‌ها تغذیه نمی‌کند به این دلیل که خاک را برای یافتن کرم‌ها و جانوران کوچک زیر و رو می‌کند، موجب ریشه‌کن شدن نهال‌ها می‌شود.
 
کشف 781 مترمکعب چوب قاچاق
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی غرب مازندران گفت: در مرداد امسال 97 اصله چوب قاچاق از گونه‌های مختلف جنگلی با حجم 781/4 متر مکعب از قاچاقچیان کشف و ضبط شد.
 
سرهنگ یوسف‌علی ادیب بیشترین کشفیات قاچاق چوب را در حوزهٔ منابع طبیعی عباس آباد ذکر کرد و اظهار داشت: چوب قاچاق کشف شده در این منطقه 77 اصله با مجموع حجم 989/3 متر مکعب بود.
 
وی بیان کرد: در این مدت در شهرستان‌های نوشهر و چالوس و کلاردشت و رامسر، چوب قاچاق کشف نشد.
 
وی با اشاره به اینکه کت زدن و سوزاندن درختان بر طبق ماده 46 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع ممنوع است، اظهار داشت: 800 اصله از درختان حوزه منابع طبیعی نوشهر ـ رویان بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت.
 
ادیب یادآور شد: تلفن رایگان و کشوری «امداد جنگل و مرتع» با شمارۀ 1504 آمادۀ دریافت هر گونه گزارش تخریب جنگل و تجاوز به منابع طبیعی و وقوع آتش سوزی است.
 
حوزه منابع طبیعی غرب مازندران، از رُویان تا رامسر را در بردارد و شامل 313 هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع است.
کد خبر 2130834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha