۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱

نحوه شکل‌گیری رصدخانه مراغه برای نوجوانان رمان می‌شود/ محسن هجری با «ناهید» می‌آید

نحوه شکل‌گیری رصدخانه مراغه برای نوجوانان رمان می‌شود/ محسن هجری با «ناهید» می‌آید

محسن هجری از نوشتن رمان «ناهید» که به چگونگی شکل‌گیری رصدخانه مراغه و تاریخ آن دوران در ایران می‌پردازد، خبر داد. این رمان ادامه «چشم عقاب» است که تاریخ ابوالحسن صباح را بازگو می‌کرد.

محسن هجری، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار رمان تازه‌ای به نام «ناهید» خبر داد و افزود: در این رمان به مقطعی از تاریخ ایران اشاره شده که مغولان در ایران مستقر می‌شوند، رصدخانه مراغه ساخته می‌شود و با حضور خواجه نصیرالدین طوسی و قطب‌الدین شیرازی و دانشمندان چینی یک حلقه علمی شکل می‌گیرد. البته در این دوره، از تاخت و تاز مغول‌ها گذشته و ایرانیان با حضور مغولان کنار آمده‌اند.

این نویسنده ادبیات نوجوان به این‌که مغولان، حساسیت چندانی به اندیشه‌ها و افکاری که در ایران بود، نداشتند اشاره و بیان کرد: چنگیزخان مغول، سال 616 هجری قمری به ایران حمله و سلطان محمد خوارزمشاه را سرکوب کرد؛ 40 سال بعد نوه او، هولاکوخان به خلافت عباسی پایان داد و حکومت ایلخانان مغول را بنیان گذاشت، اما جالب این‌که مغولان، پس از مدتی تحت تاثیر فرهنگ و هنر ایرانی قرار گرفتند، چرا که تعصب چندانی به اندیشه و افکار آدم‌ها نداشتند. از این‌روست که در این دوره عرفان و ادبیات عرفانی شکل می‌گیرد و به خود می‌بالد و دیوان شمس نوشته می‌شود.

هجری در پاسخ به این‌که عرفان، یک‌جور واکنش به شرایط بیرونی و خفقان حاکم بر ان دوران هم هست، گفت: اما در دوره مغول، کسی چون حلاج به جرم اندیشه و طرز تفکرش کشته نمی‌شود. من قرن هفتم را مورد بررسی قرار داده و به دور دوم حمله مغول به ایران اشاره کرده‌ام. یعنی زمانی که ایرانیان با حضور مغولان کنار می‌آیند.

رمان «ناهید»، ویژگی‌های عاطفی و رمانتیک هم دارد. عنوان کتاب، ایهام دارد؛ هم به ستاره زهره یا ناهید که خنیاگر فلک است و هم به شخصیت محوری داستان که یک زن است و در «چشم عقاب» هم شاهد حضورش بوده‌ایم.

«ناهید» در شمار داستان‌های «طرح رمان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» می‌گنجد و اوایل سال 1393 منتشر می‌شود.

کد خبر 2132007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha