۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۵۹

نویسنده کتاب «اقلیم هشتم»:

سهروردی تا پایان عمر ماجراجو بوده/ ترجمه «چشم عقاب» از طرف «کلر ژوبرت»

سهروردی تا پایان عمر ماجراجو بوده/ ترجمه «چشم عقاب» از طرف «کلر ژوبرت»

هجری که مشغول نوشتن کتابی درباره شیخ اشراق برای نوجوانان است، سهروردی را فیلسوفی می‌داند که تا آخر عمر هنجارشکن و ماجراجو بوده و ویژگی‌های نوجوانی خود را حفظ کرده است.

محسن هجری، نویسنده کتاب «اقلیم هشتم» که به زندگی و اندیشه شیخ اشراق برای نوجوانان می‌پردازد، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که نوشتن درباره سهروردی می‌تواند برای نوجوان امروز، جالب و خواندنی باشد، می‌گوید: سهروردی تا پایان عمر چون یک نوجوان در پی کشف حقایق تازه بوده و هنجارشکنی می‌کرده و سخن تازه‌ای برای گفتن داشته؛ مهم‌تر از همه ماجراجو بوده است و همه این عوامل موجب می‌شود نوشتن داستان درباره او برای نوجوانانی که عاشق داستان‌های حادثه‌محورند جالب و جذاب باشد.

عنوان کتاب هجری درباره سهروردی ابتدا «شهاب»، پس از آن «ناکجاآباد» و حالا «اقلیم هشتم» نام گرفته است. هجری، «اقلیم هشتم» را واِژه ابداعی خود سهروردی می‌داند و می‌گوید: اقلیم هشتم، فراتر از هشت اقلیم است و جنس دیگری دارد؛ همان‌گونه که ناکجاآباد هم واژه خود سهروردی است و از مدینه فاضله‌ای می‌گوید که موردنظر این فیلسوف بوده است، اما ناکجاآباد ممکن است بار معنایی منفی در ذهن مخاطب امروز داشته باشد؛ در صورتی که اقلیم هشتم این‌طور نیست و حتی سئوال‌برانگیز است.

همچنین قرار است رمان «چشم عقاب» که به روایت‌های تاریخی مربوط به قلعه الموت می‌پردازد هم به زبان فرانسه ترجمه شود. هجری احتمال می‌دهد «کلر ژوبرت» این کتاب را به فرانسه برگرداند چون تنها فرانسوی زبانی است که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری می‌کند و فارسی را هم خوب می‌داند.

محسن هجری همچنین در جایگاه دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از عدم حضور انجمن در نمایشگاه کتاب خبر می‌دهد و این‌که چند سالی است از انجمن برای حضور در نمایشگاه و برگزاری میزگردهای تخصصی دعوت نمی‌شود.

کد خبر 2043884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha