۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۲۲

مجاهدی:

عبور از خط قرمزهای شعر آیینی آماده کردن خوراک برای دشمنان است

عبور از خط قرمزهای شعر آیینی آماده کردن خوراک برای دشمنان است

کرمان - خبرگزاری مهر: مسئول دبیرخانه دائمی شعر آیینی کشور شعر را آیینی را مطابق با موازین شرع دانست و عبور از این خط قرمزها را ریختن آب به آسیاب دشمن عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی مجاهدی صبح دوشنبه در مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره  سراسری شعر رضوی در تالار عماد کرمان به بحث پیرامون آسیب شناسی شعر ولایی پرداخت.

وی شعر ولایی و آیینی را از لحاظ ساختاری و ساختمان شعری همچون دیگر گونه های شعری دانست و گفت: شعر آیینی از لحاظ شیوه ها و شگردهای شعری با دیگر گونه های شعری مساوی است و فرقی ندارد و نقطه تمایز آن در محتوای شعر آیینی است.

مجاهدی شعر آیینی به لحاظ محتوایی را برگرفته از آموزه های دینی و قرآنی دانست و ادامه داد: شعر آیینی محتوای خود را از دستورات قرآن، نهج البلاغه، نهج الفصاحه و دیگر منابع دینی و اسلامی می گیرد.

وی شعر آیینی را دارای خط قرمز های حساس و مهم دانست و گفت: شاعران ولایی سرای باید این خط قرمزها را بشناسند و از آن ها تخطی نکنند که اگر این کار را بکنند دچار اشتباه بزرگ شده اند.

مسئول دبیرخانه دائمی شعر آیینی کشور عبور از خطوط قرمزهای شعر آیینی را خوراکی برای دشمنان اعلام کرد و اظهار داشت: کسانی که برای حضرات معصومین( ع) شعر می گویند باید مراقب باشند تا شعر آنها خوراک دشمنانی نشود که سال ها پول خرج کردند تا این سخنان را وارد فرهنگ و کشور کنند.

وی پیرایش شعر آیینی و آسیب شناسی آن را یکی از وظایف مسئولین برگزاری کنگره شعر رضوی توصیف کرد و افزود: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل عدم اشنایی بعضی شاعران دچار بعضی آسیب ها در این زمینه شدیم که باید توسط بزرگان این رشته و در اینگونه کنگره ها به آن پرداخته شود.

مجاهدی در سخنان خود تصریح کرد: باید مراقب باشیم تا گفته ها و اشعار ما با موازین شرعی مطابقت داشته باشد و نباید فرهنگ شیعی را فدای مسائل شخصی و عاطفی کنیم.

وی شعر آیینی را شعر توحیدی، معرفتی، ولایی، رهایی از زندان نفسانیات، جهاداکبر، شعر جهاد و شهادت بر مبنای دستورات دینی توصیف کرد و افزود: شعر آیینی شعری برای مبارزه با اهریمن نفس و رهایی از قید آن است.
 

کد خبر 2132213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha