۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴

گزارش خبری/

جزئیات توافق سوریه و روسیه درباره نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی

جزئیات توافق سوریه و روسیه درباره نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی

منابع دیپلماتیک به برخی جزئیات توافق جدید مقامات سوریه با طرفهای روس درباره نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی موجود در این کشور، اشاره کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی البناء امروز در گزارشی نوشت: سوریه بدون گرفتن امتیازات نظامی و سیاسی حاضر به انجام این توافق با روسها نشده است و جزئیات این قراردادها در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

بنابراین گزارش، طی روزهای اخیر و در جریان مذاکرات فشرده پیشنهادهای متعددی به روسیه و ایران درباره بحران سوریه ارائه شده بود که شامل مسائل متعددی از جمله موضوع هسته ای ایران، عراق، سوریه، مذاکرات سازش و آینده بشار اسد می شد.

براین اساس، اکثر این پیشنهادها به در بسته مخالفت تهران و مسکو برخورد می کرد تا اینکه دو طرف درباره پیشنهاد ارائه شده درباره نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی در سوریه به توافق رسیده اند.

این پیشنهاد در نهایت به اطلاع مقامات سوری در جریان سفر ولید المعلم به مسکو رسانده شده و طرف سوری نیز با انجام آن موافقت کرده است.

اما اطلاعات دریافتی از منابع موثق نشان می دهد که سوریه هرگز بدون گرفتن امتیازات سیاسی و نظامی حاضر به موافقت با این پیشنهاد نمی شده است.

بنابراین گزارش، آمریکا پس از ناتوانی در ایجاد اجماع جهانی جنگ علیه سوریه، به رایزنی با طرفهای روس و ایران درباره حل بحران سوریه آورده است.

توافق دو مرحله ای

از سوی دیگر، روزنامه لبنانی السفیر امروز در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد: توافقی که میان "ولید المعلم" و "سرگئی لاوروف" در مسکو نهایی شد دو مرحله ای خواهد بود.

بر این اساس، این طرح شامل تخلیه سوریه از تسلیحات شیمیایی در مرحله نخست نمی شود.

نیروی دریایی روسیه در راستای اجرای این توافق نقش مهمی دارد و باید شرایط نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی در سوریه را بدون اینکه این تسلیحات به دست طرفهای غربی بیفتد، فراهم کند.

در نهایت شرایط باید به نحوی باشد که بازرسان بین المللی بتوانند با حضور در سوریه و با نظارت روسها محموله های تسلیحات شیمیایی را مورد بازرسی قرار داده و تحت کنترل داشته باشند.

 

کد خبر 2132622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha