۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۴۷

گزارش خبري/

خطر ابتلا به " كورنا ويروس " حجاج ايراني را تهديد مي كند/ بيماري "سارس" در لباس سرماخوردگي

خطر ابتلا به " كورنا ويروس " حجاج ايراني را تهديد مي كند/ بيماري "سارس" در لباس سرماخوردگي

مشهد - خبرگزاري مهر: مسافرت‌هاي بين‌المللي ريسك گسترش سريع بيماري را افزايش مي‌دهند و حج سفری است که ميليونها انسان از سراسر دنیا در تماس با هم و در معرض ابتلا به بيماري ها قرار دارند كه از آن جمله " کورنا ویروس" با شباهتی که به سرماخوردگی دارد حجاج را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد ازشيوع بيماري شبيه به سرماخوردگي به نام "سارس" در عربستان خبرمي دهد كه در صورت آشنا نبودن حجاج ايراني با اين ويروس كشنده خطرمرگ در کمین آنها ست.

گزارش‌هايي از ابتلا به اين بيماري در عربستان سعودي، اردن، امارات متحده عربي، قطر، انگليس و آلمان منتشر شده است و سازمان بهداشت جهاني به کشورهاي جهان توصيه کرده تمامي افراد مبتلا به ذات‌الريه ناشناخته و مشکوک را مورد آزمايش قرار دهند.

ويروس موسوم به " نوول كورنا " از خانواده ويروس سارس است كه اين ويروس ابتدا در خاورميانه ديده شد و سپتامبر ۲۰۱۲ در بدن يک مرد قطري که به عربستان سعودي سفر کرده بود کشف شد؛ اين بيماري شبيه  آنفلونزا و کشنده است و دوره كمون آن دو تا هفت روز است.

آموزش به حاجيان در دستور كار قرار گرفت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار مي كند : با همكاري سازمان حج و زيارت كنفرانسي برگزار  و در خصو ص سارس كه بيماري كشنده اي است اعلام آمادگي كرديم كه حجاج را آموزش بدهيم.

رضا سعيدي درتوضيح اين بيماري با بيان اينكه سندرم تنفسي حاد شديد است كه از طريق تنفس قطرات سرفه و عطسه شديد بيمار که در هوا منتشر شده است به فرد سالم منتقل مي شود تاكيد مي كند:  سارس  از طريق هوا و اشياء آلوده شده منتقل می شود .

شباهت سارس و سرماخوردگي

سعیدی در خصوص عامل ايجادکننده بيماري اينگونه بيان مي كند: علت اين بيماري کاملاً مشخص نيست و تا كنون بر مبناي  تحقيقات انجام شده عامل اين بيماري يک كورنا ويروس نامشخص را در دو بيمار شناسائي کرده اند كه فرم هاي شناخته شده کورنا ويروس باعث سرماخوردگي و عفونتهاي دستگاه تنفس فوقاتي مي شوند.

وي با اشاره به اينكه سارس با تب و لرز ، سر درد ، بی‌حالی و درد عضلانی شروع می‌شود يادآورمي شود: ازمشخصات بارز اين بيماري اين است كه مي تواند كبد و كليه را ملتهب كند و كشندگي بالايي دارد.

سارس خطرناكتر از آنفولانزاي پرندگان

سعيدي اين بيماري را بيماري آنفولانزاي پرندگان مقايسه كرد و مي گويد:  آنفولانزاي پرندگان كه در سال 1918 يك پاندولي و همه گيري را ايجاد كرد؛10 درصد مرگ ومير و 50 ميليون كشته برجاي گذاشت اما در بيماري سارس 65 درصد مرگ ومير مشاهده است.

معاونت بهداشت خراسان رضوي بيان مي كند: تقريبا بيش از دو سوم از بيماران مبتلا به سارس مي ميرند.

وي تاكيد مي كند: متاسفانه سارس اصلي كه در 2003 كشف شد با سارس جديد "نوول كرونا"  تفاوتهاي دارد و  شيوع اين ويروس جديد در كشورهاي خاورميانه بيشتر است.

 راههاي پيشگيري از سارس

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد از شيوع ايبن بيماري در رياض و عربستان خبر مي دهد و مي گويد: حجاج بايد رعايت نكات بهداشتي را داشته باشند و با اصول پيشگيري از ابتلا به  اين بيماري آشنا شوند.

وي درخصوص راههاي پيشگيري از اين بيماري مي گويد: حجاج در اين سفرمعنوي از ماسك استفاده كنند و در صورت حضور در اماكن عمومي دستهايشان را كاملا شستشو داده و از ماليدن دستها به چشم جلوگيري كنند تا امكان انتقال بيماري را كاهش دهند.

همچنين پرسنل پزشکی باید احتیاطات استاندارد معمول را انجام دهند و شستشوی مکرر دستها ، پوشش چشمی مناسب ، استفاده از دستکش در تماس با بیمار یا محیط بیمار رافراموش نکنند.

پيشگيري توصيه به حجاج

کارشناسان بهداشت معتقدند  که این ویروس جهشی از ویروس سرماخوردگی است که برای انسان خطرناک است و بسیاری از تلفات آن در میان سالخوردگان روی داده است.

هشدار کارشناسان بهداشتی  به ویژه به افرادی است که سفرهای خارجی و از جمله سفر حج را پیش رو دارند و دقت در پيشگيري و رعايت اصول اوليه بهداشتي همان نكته اي است که  بر آن تاكيد دارند تا حجاج ايراني به سلامت به كشور بازگردند.

...............................

گزارش : زهره رنگ آميز

کد خبر 2133079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha