۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۸:۵۰

آیت الله مهمان نواز:

آموزه های رضوی جلوه بارز پیوند دین و سیاست است

آموزه های رضوی جلوه بارز پیوند دین و سیاست است

بجنورد - خبرگزاری مهر: نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری گفت: آموزه های سیاسی و سیره امام رضا(ع) از جلوه های بارز پیوند بین دین و سیاست محسوب می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حبیب الله مهمان نواز، با تبریک به مناسبت دهه کرامت و میلاد باسعات کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و برادر گرامی ایشان امام رضا(ع)، عنوان کرد: این دهه فرصت مناسبی برای تبیین آموزه های سیاسی امام رضا(ع) و سیره عملی این دو خواهر و برادر است.

وی به پیوند بین دین و سیاست در آموزه های اسلامی اشاره کرد و افزود: تبیین آموزه های سیاسی امام رضا(ع) و نحوه تعامل وی با حکومت مأمون، از بارزترین جلوه های پیوند دین و سیاست به شمار می رود و لازم است این مسأله برای مردم عصر حاضر روشن گری شود.

آیت الله مهمان نواز توجه و استقبال پژوهشگران و علمای دینی از آموزه های سیاسی امام رضا(ع) را نشان دهنده درک آنها از اهمیت سیاست و بصیرت سیاسی و نیز استقبال مردم از این آموزه ها ذکر و اظهار کرد: همان گونه که انسان نیاز به معرفت باری تعالی دارد، نیازمند معرفت سیاسی و اجتماعی نیز بوده و در این زمینه پژوهش در سیره سیاسی ائمه اطهار(ع) اهمیت فراوانی دارد.

نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آموزه های رضوی سرشار از اندیشه، تأمل، شناخت و معرفت دینی و اسلامی بوده و از جهل و تاریکی در آن خبری نیست، افزود: انسان در جامعه اسلامی با پرداختن به شناخت باری تعالی و هستی، به ژرفای دین مبین اسلام پی می برد و مبانی اعتقادی خود را بر پایه معرفت استوار می کند.

آیت الله مهمان نواز اضافه کرد: پس از معرفت به توحید و اصول اسلامی، انسان نیازمند معرفت و شناخت دیگر ارکان و آموزه های دینی است که در واقع با توحید و اصول اساسی اسلام پیوندی تنگاتنگ دارند.

وی با تأکید بر این که در زمینه سیاست، آموزه های امام رضا(ع) و سیره عملی ایشان بسیار راهگشا خواهد بود، اظهار داشت: در این میان آن چه اکنون اهمیت بیشتری دارد این است که آموزه های سیاسی امام رضا(ع) با توجه به مقتضیات و نیازهای زمان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و از اقدامات سطحی در این زمینه خودداری شود.

آیت الله مهمان نواز تصریح کرد: پژوهش و مطالعه در جوانب مختلف حیات دینی و سیاسی امام رضا(ع) باید از مرحله سطحی و ظاهری و مادی عبور کرده و عمق این آموزه ها برای مردم تبیین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره آموزه های سیاسی امام رضا(ع) از سری همایش های یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) بیست و سوم شهریور ماه در استان خراسان شمالی و به میزبانی بجنورد برگزار می شود.

فراخوان این جشنواره ملی از بهمن ماه سال گذشته به سراسر کشور ارسال شد و تا پایان مهلت ارسال آثار، در مجموع 160 مقاله از هجده استان کشور به دبیرخانه این جشنواره واصل شد.

مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه این جشنواره در طی سه مرحله مورد ارزیابی داوران استانی و کشوری قرار گرفت که در مرحله نخست 50 مقاله برگزیده شد و در داوری مرحله دوم نیز 22 مقاله برای حضور در مرحله نهایی انتخاب گردید.

مرحله سوم داوری آثار این جشنواره نیز از سوی داوران کشوری انجام شده و هشت مقاله برتر برای ارائه در مرحله نهایی و اختتامیه جشنواره که قرار است بیست و سوم شهریور ماه برگزار شود، انتخاب شده اند.

همچنین سومین همایش میقات الرضا(ع) نیز بیست و پنجم شهریور ماه سال جاری با حضور خدام حرم مطهر رضوی در محل آستان مبارک امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد موسوم به معصوم زاده برگزار می شود.

دهه اول ماه ذی‌العقده که روز نخست آن با ولادت حضرت معصومه(س) و پایان آن نیز با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(ع) همزمان است؛ به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.

کد خبر 2133247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha