۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۸

گزارشی از تحولات آسیا/

ماراتن مذاکرات دو کره سرانجام به نتیجه رسید/ واکنش ها به ناآرامی های فیلیپین

ماراتن مذاکرات دو کره سرانجام به نتیجه رسید/ واکنش ها به ناآرامی های فیلیپین

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: موافقت دو کره برای بازگشایی مجتمع صنعتی کائه سانگ، زندانی بودن هشت هزار شهروند پاکستانی در کشورهای دیگر و محکومیت خشونت ها در فیلیپین از سوی دولت و کمیته صلح جبهه آزادی بخش ملی مورو در شهر زمبوآنگا از جمله آخرین رویدادهای اخیر قاره آسیا به شمار می رود.

 

شبه جزیره کره

خبرگزاری فرانسه در بخش اخبار آسیایی خود موافقت دو کره را برای بازگشایی مجتمع صنعتی مشترک کائه سانگ که به صورت آزمایشی در دوشنبه آتی پس از 5 ماه تعطیلی این مجتمع صورت می گیرد، تیتر کرد.

تحلیلگران تعیین تاریخ برای بازگشایی این مجتمع صنعتی و ازسرگیری فعالیت ها را پس از گذشت چندین دوره مذاکرات طاقت فرسا به نشانه تلاش دو کره برای عادی سازی روابط خود ارزیابی کردند.

توافق امروز چهارشنبه پس از 20 ساعت مذاکرات مقامات دو کره در روز سه شنبه به دست آمد. بر اساس این توافق غرامت مالیات پرداختی به شرکت های کره جنوبی که بر اثر تعطیلی این مجتمع اقتصادی ورشکست شدند، تا سال آینده لغو می شود و دو کره از این پس در پی جذب سرمایه گذاران خارجی خواهند بود.

یونهاپ نیز به نقل از گلین دیویس نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی گزارش داد که زمان مناسب برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه به دلیل فراهم نشدن شرایط هنوز فرا نرسیده است.

وی افزود: موانع ازسرگیری مذاکرات شش جانبه همچنان بسیار زیاد است و دلیل اصلی آن این است که پیونگ یانگ بر ادامه فعالیت هسته ای خود اصرار دارد.

نیوزیلند

خبر دیگر اینکه دولت نیوزیلند به محور ضد سوری پیوست و ضمن آنکه مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در ماه گذشته در نزدیکی دمشق شد، بر لزوم برداشتن قدمهای شفاف جامعه بین الملل برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادی تاکید کرد.

هند

همچنین دادگاهی در هند چهار مظنون به تجاوز و قتل یک دانشجوی 23 ساله پزشکی در دسامبر گذشته را محکوم کرد. این دادگاه در حالی تشکیل شد که گروهی از معترضان مقابل اتاق دادگاه شعارهایی را همچون "آنها را به دار بیاویزید" سر می دادند.

محکومیت این افراد 9 ماه پس از برگزاری تظاهرات گسترده در دهلی نو در اعتراض به تجاوز گروهی به دختران جوان صورت گرفت. اعتراضات مردمی دولت را وادار کرد تا قوانین سختگیرانه ای را علیه تجاوزهای جنسی تدوین کند.

پدر یکی از قربانیان تجاوز جنسی گفت: هم اکنون انتظار داریم که قاضی افراد مظنون را به مرگ محکوم کند.

پاکستان

رسانه های پاکستانی گزارش دادند که با وجود عملیات پلیس و نیروهای شبه نظامی در بخشهای مختلف شهر بندری کراچی، درگیریهای پراکنده و خشونت در این شهر ادامه دارد و در جریان ناآرامی ها در24 گذشته دست کم 12 نفر کشته و دهها فرد دیگر زخمی شدند.

همچنین یک کمیته پارلمانی گزارش داد که تقریبا هشت هزار شهروند پاکستانی به اتهام فعالیت های تروریستی، قتل، قاچاق، تجاوز، اختلاس، سرقت و حضور غیرقانونی در کشورهای دیگر زندانی اند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که 346 زندانی در زندانهای افغانستان، 386 نفر در زندانهای هند، 1920 نفر در زندانهای عربستان سعودی، 800 نفر در زندانهای امارات متحده عربی، 102 نفر در زندانهای آمریکا و 335 نفر در زندانهای انگلیس به سر می برند.

بنگلادش

خبر دیگر اینکه وزارت امور خارجه بنگلادش اعلام کرد که هند باید درباره موضوع استقرار پهپادها در امتداد مرزهای خود با بنگلادش توضیح دهد.

فیلیپین

به گزارش مهر، دولت فیلیپین و کمیته صلح جبهه آزادی بخش ملی مورو در شهر زمبوآنگا در جنوب این کشور در بیانیه ای مشترک اعلام کرد که عاملان محاصره این شهر باید دست از اقدامات خود برداشته و در این باره مسئول باشند.

 

دولت فیلیپین و نیروهای جبهه آزادی بخش ملی مورو که یک گروه جدایی طلب در جنوب این کشور بوده و خواستار خودمختاری منطقه میندانائو هستند، مذاکرات صلح را در مالزی ازسرگرفته و خشونت ها در شهر زمبوآنگا که توسط برخی از گروههای افراطی صورت می گیرد، محکوم کردند.

پیشتر مذاکرات صلح میان دولت فیلیپین و نیروهای جبهه آزادی بخش ملی مورو به این دلیل به شکست انجامید که طرفین نتوانستند درباره ادامه گفتگوها درباره چگونگی دستیابی به یک آتش بس طولانی تر تا قبل از گفتگو درباره مسائل دیگر به توافق برسند.

در این بیانیه مشترک آمده است: افرادی که خواهان ادامه خشونت ها در میندانائو هستند، نمی خواهند مذاکرات صلح میان دولت و جبهه آزادی بخش ملی مورو به نتیجه برسد و با ایجاد رعب و وحشت و ناآرامی در پی آن هستند تا صلح در فیلیپین حاکم نشود.

در جریان درگیریهای اخیر میان نیروهای امنیتی فیلیپین و شورشیان جنوب این کشور 5 روستا در شهر زمبوآنگا تاکنون اشغال شده، چندین خانه آتش گرفته و شماری ربوده شدند.

 

 

کد خبر 2133530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha