۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۴۸

گزارشی از تحولات آسیا/

حزب اپوزیسیون هند نامزد نخست وزیری را معرفی کرد/ انحلال حزب سیاسی عبدالقدیر خان

حزب اپوزیسیون هند نامزد نخست وزیری را معرفی کرد/ انحلال حزب سیاسی عبدالقدیر خان

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: شورش در زندانی در میانمار، معرفی نامزد نخست وزیری هند از سوی بزرگترین حزب مخالف دولت، انحلال حزب سیاسی عبدالقدیر خان و توافق هند و پاکستان برای اجرای توافقنامه آتش‌ بس مرزی در خط کنترل از جمله رویدادهای قاره آسیا به شمار می رود.

فیلیپین

"ابیگیل والته" معاون سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین اعلام کرد: امیدوارم که سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به فیلیپین در ماه آتی سبب تقویت همکاری میان دو کشور شود.

وی در گفتگو با رادیو ملی فیلیپین از سفر اوباما به مانیل در روزهای 11 و 12 اکتبر در ادامه سفر آسیایی خود خبر داد و گفت: پیش بینی می شود که در این سفر درباره همکاریهای امنیتی و اقتصادی آمریکا و فیلیپین گفتگو شود.

رسانه های خبری با اشاره به ادامه ناآرامی ها در شهر زامبوانگا فیلیپین و نقض آتش بس از افزایش انتقادها از دولت به خاطر نادیده گرفتن اقدامات شبه نظامیان جدایی طلب و از بین رفتن امیدها برای برقراری صلح و طولانی شدن روند مذاکرات خبر دادند.

ژاپن

خبر دیگر اینکه "فومیو کیشیدا" وزیر خارجه ژاپن در بیانیه ای ضمن استقبال از توافق آمریکا و روسیه درباره انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه خواستار پاسخ صادقانه این کشور در این باره شد.

وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد: ژاپن هر اقدامی را برای کمک به توقف خشونت ها و درگیریها در سوریه و ازسرگیری مذاکرات سیاسی در این کشور انجام می دهد.

پاکستان

همچنین وزارت خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور و ترکیه چندین توافق نامه همکاری را در جریان سفر سه روزه نواز شریف نخست وزیر به ترکیه که از روز دوشنبه آغاز می شود، امضا می کنند.

گفته می شود که توافقنامه های مذکور در زمینه امنیتی، اقتصادی، ساخت و ساز، آموزش، فرهنگ، علوم و فناوری بوده و قرار است در جریان سفر شریف که از روزهای 16 تا 18 سپتامبر به دعوت رجب طیب اردوغان نخست وزیر انجام می شود، امضا شود.

همچنین در جریان سفر شریف به ترکیه که اولین سفر رسمی وی از ژوئن گذشته تاکنون هنگام تصدی پست نخست وزیری است، اعضای اصلی کابینه نخست وزیر را همراهی می کنند.

این سفر فرصت تقویت همکاریهای راهبردی میان پاکستان و ترکیه را فراهم می کند و در این دیدار درباره تحولات منطقه نیز گفتگو می شود.

خبر دیگر اینکه در پی شکست حزب پدر بمب اتمی پاکستان یعنی حزب سیاسی جنبش نجات پاکستان در انتخابات پارلمانی 11 مه و پیروزی حزب مسلم لیگ نواز شریف، حزب سیاسی عبدالقدیر خان منحل شد.

همچنین نخست وزیر پاکستان بار دیگر بر لزوم اجرای سریع طرحش برای تشکیل نیروهای ضد تروریستی پاکستان تاکید کرد و خواستار ارائه گزارش روزانه ای درباره پیشرفت در تشکیل این نیروها شد.

خبر دیگر اینکه رسانه های خبری از توافق "سرتاج عزیز" مشاور نخست‌ وزیر پاکستان در امور خارجی و "سلمان خورشید" وزیر خارجه هند برای اجرای توافقنامه آتش‌ بس مرزی در خط کنترل خبر دادند که با هدف کاهش تنش ها در سال 2003 تصویب شده است.

در این دیدار همچنین درباره فراهم کردن مقدمات دیدار احتمالی نواز شریف نخست‌ وزیر پاکستان و مانموهان سینگ همتای هندی‌ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و همچنین حمله بمبئی در 2008 گفتگو شد.

گروه تحریک طالبان پاکستان نیز با اشاره به دیدار دو سرکرده اصلی این گروه با مقامات پاکستانی در منطقه "سراروغه" وزیرستان جنوبی و ارائه فهرست چهار هزار و 752 نفری از زندانیان طالبان خواستار آزادی این افراد شد که در زندانهای مختلف این کشور به سر می برند.

این گروه تروریستی همچنین خواستار تحویل گرفتن پرویز مشرف رئیس‌ جمهور سابق پاکستان شد که هم اکنون در بازداشت به سر می برد.

میانمار

رسانه های خبری همچنین گزارش دادند که در جریان فرار از زندان در جنوب شرق میانمار در مرز تایلند دست کم یک زندانی کشته و هفت فرد دیگر زخمی شدند اما هیچ فردی موفق به فرار از زندان نشده است.

هند

همچنین حزب بهاراتیا جاناتای بزرگترین حزب مخالف دولت هند، "نارندرا مودی"  نامزد نخست وزیری این کشور را در انتخابات 2014 معرفی کرد که همین موضوع انتقاد مسلمانان را در بر داشته زیرا گفته می شود که وی سیاست سختگیرانه ای را در قبال مسلمانان داشته و در خشونت های مذهبی 2002 اقدامی را انجام نداده است. 

کد خبر 2136124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha