گزارشی از تحولات آسیا/

تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در کامبوج/ منطقه آزاد تجاری چین در شانگهای راه اندازی شد

تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در کامبوج/ منطقه آزاد تجاری چین در شانگهای راه اندازی شد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: راه اندازی منطقه آزاد تجاری چین در شانگهای، کشته شدن 383 نفر در پی دو زمین لرزه در پاکستان، ادعای طالبان مبنی بر جدی نبودن دولت در صلح با شبه نظامیان و تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در کامبوج از جمله آخرین رویدادهای اخیر قاره آسیا به شمار می رود.

چین

فاکس نیوز گزارش داد: چین یک منطقه آزاد تجاری به وسعت 29 کیلومتر مربع را در شانگهای راه اندازی کرد که گفته می شود آزمونی برای قابلیت های آن خواهد بود که با هدف ایجاد تغییرات ساختاری در مدل اقتصادی این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان بوده، تاسیس شده است.

گفته می شود راه اندازی این منطقه آزاد تجاری در شانگهای باعث تسهیل در روند سرمایه گذاری خارجی، کاهش نظارت بر 18 بخش خدماتی و افزایش ارزش سهام شرکت‌ های مستقر در شانگهای و قیمت‌ خانه و هزینه‌ های زمین در مناطق مجاور می شود.

پاکستان

مقامات پاکستانی اعلام کردند که در پی زمین لرزه 7.2 ریشتری در ایالت بلوچستان در جنوب غرب این کشور دست کم 12 نفر کشته و دهها فرد دیگر زخمی شدند.

به نوشته اکسپرس تریبون، این زمین لرزه تنها سه روز پس از زلزله 7.7 ریشتری در ایالت بلوچستان که بر اثر آن 371 نفر کشته و بیش از 600 فرد دیگر زخمی شدند، روی داد.

گفته می شود در زمین لرزه روز گذشته ساختمان های بسیاری ویران شدند و تیم های امداد و نجات هم اکنون برای نجات قربانیان به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

رسانه های پاکستانی همچنین گزارش دادند که بر اثر انفجار یک بمب در بازاری در شهر پیشاور در شمال غرب این کشور دست کم شش نفر کشته و 12 فرد دیگر زخمی شدند.

شاهدالله شاهد سخنگوی طالبان پاکستان ضمن انتقاد از اظهارات نخست وزیر درباره مذاکرات صلح که پیش شرط مذاکرات را خلع سلاح طالبان و پذیرش قانون اساسی کشورش عنوان کرده بود، تاکید کرد اظهارات نواز شریف در حالی است که اسلام آباد پیشتر هیچ پیش شرطی را در روند مذاکرات اعلام نکرده بود و این بدان معنا است که دولت در صلح با طالبان جدی نیست.

وی اسلام آباد را دنباله روی سیاست های واشنگتن و متحدانش خواند و بر لزوم خروج نیروهای ارتش از مناطق قبیله نشین پاکستان، آزادی زندانیان طالبان و پایان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا تاکید کرد.

هند

همچنین آسوشیتد پرس گزارش داد: تلفات فروپاشی یک ساختمان 4 طبقه در بمبئی که گفته می شود به دلیل ضعف در استحکامات زیربنایی بوده است، به 60 نفر رسید و امدادگران موفق به بیرون کشیدن 33 نفر از زیر آوار شدند.

افغانستان

به گزارش مهر به نقل از شینهوا، وزارت دفاع افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش این کشور 23 بمب را در دو ولایت خنثی کرد.

ارتش ملی افغانستان در یک عملیات موفق به خنثی کردن 15 بمب در ولایت پکتیکا در شرق و هشت بمب دیگر در ولایت هلمند در جنوب این کشور شد.

وزارت دفاع افغانستان همچنین در این بیانیه از کشته و زخمی شدن شش نیروی ارتش بر اثر انفجار بمب در ولایت لوگر در شرق این کشور خبر داد، اما به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.

کامبوج

به نوشته رویترز، حزب نجات ملی کامبوج اعلام کرد که روز 23 اکتبر (اول آبان ماه) تظاهرات گسترده ای را در اعتراض به تقلب در انتخابات اخیر برگزار کرده و به سازمان ملل در این باره شکایت می کنند.

معترضان اعلام کردند اگر حزب حاکم موافقت خود را با تشکیل کمیته ای مستقل با مشارکت سازمان ملل به منظور بررسی تقلب در انتخابات اعلام نکند، کارمندان، کارگران و فروشندگان دست به اعتصاب می زنند.

همچنین همزمان با هشدارها درباره برگزاری تظاهرات، سربازان و خودروهای زرهی با هدف تامین امنیت و سرکوب تظاهرات در خیابانها مستقر می شوند.

فیلیپین

رسانه های خبری گزارش دادند که آمار تلفات بارش باران های موسمی در فیلیپین به 31 نفر رسید.

کد خبر 2145086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha