گزارشی از تحولات آسیا/

ثبت نام قطب‌ الدین هلال در انتخابات افغانستان/ برگزاری تظاهرات ضد دولتی در هند

ثبت نام قطب‌ الدین هلال در انتخابات افغانستان/ برگزاری تظاهرات ضد دولتی در هند

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: ثبت نام قطب‌ الدین هلال از اعضای ارشد کمیسیون سیاسی حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، حمله هوایی ناتو به ولایت ننگرهار و تظاهرات در جنوب شرق هند در پی پذیرش تشکیل یک ایالت جدید با نام "تلانگانا" از سوی دولت از جمله آخرین رویدادهای اخیر قاره آسیا به شمار می رود.

افغانستان

رسانه های خبری از ثبت نام قطب‌ الدین هلال از اعضای ارشد کمیسیون سیاسی حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در پی ثبت نام بسم‌ الله شیر، عبدالله عبدالله، عبدالرب‌ رسول سیاف و فضل‌ کریم نجمی خبر دادند.

خبر دیگر اینکه "قاری نصرالله" یکی از سرکردگان طالبان در گفتگو با روزنامه دیلی میرر از آمادگی این گروه برای کنترل کشور هنگام خروج نیروهای ناتو از افغانستان خبر داد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، "حسین مشرقی وال" سخنگوی پلیس ولایت ننگرهار در شرق افغانستان گفت: بر اثر حمله هوایی ناتو به شرق افغانستان، پنج غیرنظامی از جمله سه کودک کشته شدند.

تاجیکستان

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان امامعلی رحمان، حمل، تولید، خرید و فروش، نگهداری و انتقال اسلحه به شخص دیگر را با هدف تامین امنیت عمومی ممنوع اعلام کرد.

هند

رسانه های هندی همچنین از تظاهرات در جنوب شرق هند در پی پذیرش تشکیل یک ایالت جدید با نام "تلانگانا" از سوی دولت و تصمیم کابینه مانموهان سینگ نخست‌ وزیر برای تجزیه ایالت "آندرا پرادش" به دو قسمت خبر دادند.

تظاهرات در جنوب شرق هند به خشونت کشیده شد، معترضان خیابانها را مسدود کرده و با سر دادن شعارهایی پوسترهای حزب حاکم "کنگره" را پاره کردند.

شبه جزیره کره

سخنگوی کمیسیون دفاع ملی کره شمالی در بیانیه ای از پارک گئون های رئیس جمهوری کره جنوبی خواست تا در رفتار خود دقت نظر بیشتری داشته باشد.

وی افزود: پارک نباید از کره شمالی بخواهد تا سیاست خود را تغییر داده و برنامه هسته ای اش را متوقف کند.

کانادا

استفان هارپر نخست وزیر کانادا حضور خود را در نشست 2013 اپک که از روز دوشنبه در بالی آغاز می شود، تایید کرد.

هارپر تاکید کرد: روابط تجاری میان کانادا و دیگر شرکای اقتصادی در آسیا و اقیانوسیه برای افزایش رشد اقتصاد داخلی بسیار حیاتی است و امیدواریم این نشست به ارتقای سطح اقتصادی کانادا کمک کند.

نیوزیلند

نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد که در نشست رهبران اقتصادی اپک که در روزهای هفتم و هشتم اکتبر در بالی اندونزی برگزار می شود، شرکت می کند.

 

کد خبر 2149374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha