گزارشی از تحولات آسیا/ 

کره جنوبی از موشک کروز خود رونمایی کرد/ ورود کشتی های چینی به آبهای مورد مناقشه با ژاپن 

کره جنوبی از موشک کروز خود رونمایی کرد/ ورود کشتی های چینی به آبهای مورد مناقشه با ژاپن 

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: برگزاری بزرگترین رزمایش نظامی کره جنوبی در 10 سال گذشته و رونمایی از موشک کروز در این رزمایش، ورود چهار کشتی چینی به آبهای جزایر مورد مناقشه با ژاپن و تصمیم شینزو آبه برای گسترش همکاریهای امنیتی با انگلیس از جمله آخرین رویدادهای اخیر قاره آسیا به شمار می رود. 

هند

ایندیا تایمز در گزارشی نوشت: "جن پسالکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن اعلام کرد که نشست میان نخست وزیران هند و پاکستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک قدمی مثبت در بهبود روابط دوجانبه بود. 

در ادامه این گزارش آمده است دولت اوباما که همواره هند و پاکستان را به ازسرگیری مذاکرات صلح تشویق کرده است، از هرگونه اظهار نظر درباره نتایج دیدار "مانموهان سینگ" و "نواز شریف" خودداری کرد.

جن پسالکی افزود: از هرگونه مذاکرات عالیرتبه میان مقامات هند و پاکستان استقبال می کنیم، زیرا باعث بهبود روابط دوجانبه می شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اظهارات هفته گذشته باراک اوباما تاکید کرد: واشنگتن خواهان کاهش تنش ها میان هند و پاکستان، بهبود روابط دوجانبه در تمام زمینه ها و همچنین ادامه گفتگوها میان رهبران دو کشور است.

این اظهارات درحالیست که سینگ اعلام کرده است پاکستان در صورتی که خواهان بهبود روابط با هند است، باید با تروریسم مبارزه کند، نه اینکه از حملات تروریستی علیه هند حمایت کند.

نخست وزیر هند با اشاره به اینکه کشورش خواستار حل اختلافات در روابط دو کشور به خصوص مسئله کشمیر از طریق گفتگو است، اعلام کرد: برای پیشرفت در روابط دهلی نو و اسلام آباد، پاکستان نباید به تروریست ها در اجرای حملات علیه هند کمک کرده و باعث رشد تروریسم شود، زیرا پناه دادن به شبه نظامیان، مسلح کردن آنها و آموزش تروریست ها دیگر قابل تحمل نیست.

مقامات ارتش پاکستان طرف هندی را مسئول آغاز درگیریها در منطقه کشمیر می دانند و وقوع یک سلسله درگیریهای جدید در منطقه کشمیر مقامات پاکستان و هند را مصمم به ترمیم روابط دو جانبه برای مقابله با تنشهای بیشتر کرده است. گفتنی است دو کشور پاکستان و هند از سال 1947 تا کنون سه بار بر سر منطقه کشمیر جنگ کرده اند.

پاکستان 

خبر دیگر اینکه نواز شریف نخست وزیر پاکستان که پس از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک راهی لندن شد، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حمایت عوامل خارجی از تروریست‌ های پاکستانی به ویژه در ایالت بلوچستان اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای برملا کردن دسیسه‌ های خارجی علیه پاکستان به کار می گیرد. 

وی در ادامه با تاکید بر لزوم آغاز مذاکرات صلح با طالبان در پاکستان تاکید کرد که هنگام بازگشت به اسلام آباد این موضوع را پیگیری کرده و استراتژی کشورش در خصوص این مذاکرات مورد بررسی قرار می گیرد. 

نواز شریف همچنین با اشاره به حملات آمریکا به مناطق قبیله نشین پاکستان خواستار توقف این حملات شد و گفت: پاکستان این موضوع که آن را در تناقض با حاکمیت و تمامیت ارضی خود می داند به سازان ملل می کشاند.

شبه جزیره کره 

به نوشته یونهاپ، کره جنوبی امروز سه شنبه در بزرگترین رزمایش نظامی خود در 10 سال گذشته به مناسبت شصت و پنجمین سال تاسیس نیروهای مسلح از پیشرفته ترین تسلیحات نظامی خود از جمله موشک کروز  "هاینمو 3 " که قادر به حمله به کره شمالی است، رونمایی کرد.

در همین حال وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد در این رزمایش شمار بسیاری از نیروهای نظامی حضور داشته و بیشترین تجهیزات نظامی از سال 2003 تاکنون در معرض نمایش قرار گرفت.

در این مراسم که با حضور "چاک هاگل"،‌ وزیر دفاع آمریکا و ژنرال "مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برگزار شد، 11 هزار نیروی نظامی و 120 فروند هواپیما شرکت داشتند. 

چین

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از ورود چهار کشتی چینی به آبهای جزایر مورد مناقشه با ژاپن خبر داد که ژاپنی ها این جزایر را "سنکاکو" و چینی ها آن را "دیائویو" می نامند. 

ورود کشتی های چینی به آبهای مورد مناقشه پیش از دیدار "چاک هیگل" وزیر دفاع و "جان کری" وزیر خارجه آمریکا با همتایان ژاپنی در توکیو با هدف گفتگو درباره مسائل امنیتی و همکاریهای دوجانبه صورت می گیرد. 

ژاپن 

شینهوا نیز از تصمیم شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برای گسترش همکاریهای امنیتی دوجانبه میان این کشور و انگلیس به خصوص در زمینه امنیت دریایی و همچنین همکاریهای نظامی خبر داد. 

کد خبر 2146515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha