گزارشی از تحولات آسیا/

انفجار در پیشاور پاکستان / 14 سیاستمدار افغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند

انفجار در پیشاور پاکستان / 14 سیاستمدار افغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: انفجار در پیشاور، کشته و زخمی شدن 13 نفر، استعفای فرمانده ارتش پاکستان در ماه آتی و توافق چین و استرالیا برای گسترش روابط تجاری از جمله آخرین رویدادهای اخیر قاره آسیا به شمار می رود.

افغانستان

به نوشته شینهوا، 14 سیاستمدار افغانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است پنجم آوریل سال آتی برگزار شود، ثبت نام کردند و روز یکشنبه نیز با توجه به تعدد ثبت نام وزرای سابق می توان گفت که روز گذشته شلوغ ترین روز ثبت نام نامزدهای انتخابات بود.

پاکستان

رسانه های پاکستانی گزارش دادند که صبح امروز دوشنبه بر اثر انفجار در منطقه "بادابر" شهر پیشاور در شمال غرب این کشور دست کم پنج نفر از جمله سه پلیس کشته و هشت فرد دیگر زخمی شدند که حال شماری از آنها وخیم گزارش شده است.

پلیس و نیروهای امداد و نجات پس از این انفجار به محل حادثه اعزام شده و مجروحین را برای معالجه به بیمارستان منتقل کردند.

ماهیت این انفجار هنوز مشخص نشده و هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

همچنین ارتش پاکستان اعلام کرد که ژنرال پرویز اشفق کیانی فرمانده ارتش در ماه آتی بازنشسته می شود و احتمالا به عنوان سفیر پاکستان در آمریکا منصوب می شود.

این گزارش پس از آن منتشر شد که رویترز جمعه گذشته در گزارشی نوشت رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان به عنوان یکی از قدرتمندترین مردان این کشور، که به زودی بازنشسته می شود با یک عنوان شغلی جدید همچنان در این پست (ریاست ارتش) خواهد ماند.

اشفق کیانی نه در پست رئیس ستاد مشترک بلکه در یک پست جدید حضور خواهد داشت و دلیل ادامه حضور او در راس قدرت آن است که از یک سو پاکستان هچنان درگیر فعالیت شبه نظامیان بوده و از سوی دیگر نگرانی اسلام آباد در مورد تحرکات هند در مرز با این کشور پایان نیافته است.

چین

رسانه های خبری همچنین از توافق شی جینپینگ رئیس جمهوری چین با تونی ابوت نخست‌ وزیر استرالیا برای گسترش روابط دوجانبه و تسریع در روند مذاکرات تجارت آزاد پیش از برگزاری بیست ‌و ‌یکمین نشست رهبران مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام (اَپک) در بالی اندونزی خبر دادند.

رئیس جمهوری چین با اشاره به آمادگی کشورش برای گسترش روابط راهبردی و طولانی مدت با استرالیا، همکاری پکن و سیدنی را نه تنها به نفع دو کشور بلکه در راستای صلح و توسعه منطقه توصیف کرد.

نخست‌ وزیر استرالیا نیز به نوبه خود از آمادگی کشورش برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور و تسریع در روند مذاکرات توافق تجارت آزاد با چین خبر داد و از سرمایه‌ گذاری شرکت‌های چینی در استرالیا استقبال کرد.

شبه جزیره کره

پارک گئون های رئیس جمهوری کره جنوبی نیز عصر یکشنبه برای شرکت در بیست و یکمین نشست اپک و گفتگو درباره مسائل مورد توجه کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه وارد اندونزی شد.

کد خبر 2150543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha