تحولات آسیا/

ملا عمر به توافق واشنگتن و کابل واکنش نشان داد/ لغو پروازها در نیوزیلند به خاطر تندباد

ملا عمر به توافق واشنگتن و کابل واکنش نشان داد/ لغو پروازها در نیوزیلند به خاطر تندباد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: آمادگی فیلیپین برای یک توفان دیگر، لغو پروازها در نیوزیلند به خاطر تندباد، زمین لرزه 5.8 ریشتری در اندونزی، واکنش رهبر طالبان به توافق نسبی واشنگتن و کابل و تاکید نماینده سابق آمریکا در امور کره‌ شمالی بر لزوم آغاز مذاکرات شش جانبه از جمله آخرین رویدادهای اخیر قاره آسیا به شمار می رود.

فیلیپین

سازمان هواشناسی فیلیپین اعلام کرد: فیلیپین برای رویارویی با یک توفان گرمسیری دیگر که قرار است این هفته وارد کشور شود، آماده می شود.

نیوزیلند

رسانه های خبری گزارش دادند که وزش تندباد در نیوزیلند باعث قطع برق، درختان و همچنین مسدود شدن جاده ها و لغو پروازها شده است.

اندونزی

همچنین مرکز ژئوپلتیک اندونزی از وقوع زمین لرزه 5.8 ریشتری در 18 کیلومتری جنوب غرب این کشور خبر داد.

هند

آمار تلفات حادثه در معبدی در هند به 115 کشته و 100 زخمی رسید. بر این اساس 110 زائر یک معبد بر اثر پریدن در رودخانه و هرج و مرج ناشی از تلاش برای عبور از پل کشته شدند. 

شماری هم بر اثر پریدن از روی پل به داخل رودخانه کشته شدند. رئیس پلیس محلی، علت وحشت مردم را انتشار شایعه احتمال فرو ریختن پل اعلام کرده است.

افغانستان

نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از حذف نام کوهدامنی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از فهرست ابتدایی به دلیل عدم تکمیل مدارک خبر داد.

بر اساس این گزارش در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان که 16 فروردین سال آتی برگزار می شود، 27 شخصیت سیاسی ثبت نام کرده اند. 

همچنین ملا عمر رهبر طالبان توافق نسبی واشنگتن و کابل را در زمینه اوضاع امنیتی تنها باعث حضور طولانی مدت نظامیان خارجی در افغانستان و ادامه جنگ در این کشور خواند و این توافقنامه را محکوم کرد.

پاکستان

اعزاز احمد چودری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با مبهم خواندن مفاد توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن خواستار ارائه جزئیات کامل و شفاف مذاکرات شد و به نگرانی اسلام آباد در این باره پرداخت.

اظهارات حامد کرزای در این باره که مقر تروریست ها در خاک افغانستان نبوده و دولت آمریکا برای مبارزه با تروریسم باید ذهن خود را معطوف شبه نظامیان خارج از مرزهای افغانستان کند، باعث نگرانی دولت پاکستان شده است.

شبه جزیره کره

استفان بوسورث نماینده سابق آمریکا در امور کره‌ شمالی و رئیس موسسه آمریکا-کره در بخش مطالعات پیشرفته بین‌ المللی دانشگاه‌ جان هاپکینز که اخیرا با دیپلمات‌ های ارشد کره شمالی در برلین و لندن دیدار کرده است، گفتگو را تنها راه مطمئن برای پی بردن به جدیت پیونگ یانگ درباره خلع سلاح هسته‌ ای معرفی کرد.

کد خبر 2155389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha