۲۳ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۴۹

ضرورت نقد ادبیات کودک و نوجوان/19

دعوای زرگری منتقدان موجب فروش بیشتر کتاب می‌شود

دعوای زرگری منتقدان موجب فروش بیشتر کتاب می‌شود

دعواهای زرگری منتقدان که این کتاب خوب است و آن بد؛ چرا این کتاب را سانسور کرده‌اند و چرا به فلان کتاب مجوز نمی‌دهند به معرفی و فروش بیشتر کتاب می‌انجامد. این را یک ناشر می‌گوید.

محسن مهرآبادی، ناشر در گفتگو با خبرنگار مهر، نقد را سفتن مروارید گرانبهای کلمه دانست و افزود: هرکس نمی‌تواند کلام را اینچنین صیقل دهد و رسیدن به این جایگاه، کار هرکسی نیست. از این‌رو منتقد باید با کلیت علومی چون جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلفه و... آشنا باشد و ظرایف ادبیات را بشناسد.

مدیر انتشارات فرهنگ‌گستر، با اشاره به این‌که لازم نیست کسی که داستان، نقد می‌کند خود داستان‌نویس خوبی باشد گفت: کم هستند افرادی چون احمد شاکری که هم داستان‌نویسان متوسط به بالایی باشند و هم منتقدان خوبی و دلیلی هم وجود ندارد کسی که خوب نقد می‌کند بتواند به همان خوبی هم بنویسد چراکه این دو مقوله جدا و متفاوت با یکدیگرند.

مهرآبادی، معتقد است بچه‌ها می‌توانند مخاطب نقد ادبیات کودک باشند. کسانی چون توران میرهادی توانسته‌اند با شناختی که از ذهن و زبن بچه‌ها دارند شعر و داستان‌های کودکانه را نقد کنند. پس این تصور که نقد ادبیات کودک برای کودکان نیست و به بزرگسالان و پدیدآورندگان ادبیات کودک تعلق دارد، تصور اشتباهی است.

این ناشر با اشاره به اینکه گاه دعواهای مطبوعاتی به نفع ناشران تمام می‌شود گفت: محمود گلابدره‌ای، 10 سال با کولیان آمریکا زندگی کرده و فضای نشر و فعالیت‌های ناشران در آن فضا را درک کرده بود. او همیشه می‌گفت: اگر می‌خواهید کتابتان، خوب فروش برود دعوای زرگری راه بیندازید. راست هم می‌گفت: دعواهای زرگری منتقدان که این کتاب خوب است و آن بد؛ چرا این کتاب را سانسور کرده‌اند و چرا به فلان کتاب مجوز نمی‌دهند به معرفی و فروش بیشتر کتاب می‌انجامد. این را یک ناشر می‌گوید.

کد خبر 2133971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha