۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۲۵

دلفانی تاکید کرد:

ضرورت توازن و آمایش منطقه ای از مزیت های تولیدات کشاورزی/ واردات نباید به تولید داخلی صدمه بزند

ضرورت توازن و آمایش منطقه ای از مزیت های تولیدات کشاورزی/ واردات نباید به تولید داخلی صدمه بزند

کرمانشاه – خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه، بر ایجاد یک توازن و آمایش منطقه ای ازمزیت های کشت محصولات کشاورزی متناسب با هر منطقه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک دلفانی در نشست كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي استان كرمانشاه كه عصر چهارشنبه  در محل اتاق بازرگاني استان كرمانشاه برگزار و تا پاسي از شب ادامه داشت، بخش کشارزی را از اصلی ترین محورهای توسعه استان برشمرد و گفت: این ادعا بر اساس بررسی های کارشناسی بوده و دلایل متعددی برای اثبات آن وجود دارد.

وی افزود: حتی می توان گفت که بخش کشاورزی در استان کرمانشاه یک بخش منحصر به فرد بوده و استان کرمانشاه نقش در تولید محصولاتی چون نخود و ذرت جزو استان های برتر است.

دلفانی ادامه داد: هم چنین با وجود مشکلات که در زمینه خریداری گندم وجود داشت و خرید گندم به درستی اتفاق نیفتاد ، می توان استان کرمانشاه را یکی از استان های پیش رو در بحث خریداری گندم نیز عنوان کرد.

وی  با اشاره به پتانسیل های موجود در استان در بخش های مختلف کشاورزی، دامپروری و... گفت: استان کرمانشاه یکی از مستعد ترین استان ها در این زمینه و حتی آبزی پروری است و به جرات می توان گفت که در استان کرمانشاه خاویار نیز تولید می شود.

دلفانی با اشاره به برنامه 100 روزه دولت در جهت بهبود اوضاع اقتصادی گفت: برای تحقق این برنامه 100 روزه ابتدا باید راهکارها مشخص شود.

وی افزود: برای مثال هم اکنون اصلی ترین مسئله که چه در سطح کشور و چه استان به آن پرداخته نشده است، یک توازن و آمایش منطقه ای از مزیت ها در تولید محصولات کشاورزی است.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: بررسی وضعیت و مزیت های هر استان برای کشت محصول بهینه و به صرفه در آن منطقه یک دیگاه مناسب بوده و اگر چنین نگاه و دیدگاهی مطرح باشد به بهره وری دست خواهیم یافت.

دلفانی با اشاره به قدمت دامپروری در استان کرمانشاه افزود: علی رغم اینکه استان کرمانشاه از دیرباز جزو استان های مطرح در بحث دامپروری است ، هنوز نتوانسته ایم در تولید محصولات گوشتی به جایگاه مناسب دست یابیم، یا اینکه هنوز هم ما وارد کننده محصولاتی چون مرغ و تخم مرغ هستیم و این درحالی است که استان ما از پتانسیل های خوبی در این زمینه برخوردار بوده و به جای وارد کننده بودن می توان صادر کننده بود.

دلفانی بار دیگر به بحث توجه به مزیت ها در کشت محصولات گفت: در کشت محصولات باید از الگوی کشت مناسب استفاده و مزیت های کشت در هر منطقه مشخص شود،، به نحوی که به سمت تولید محصولات بهینه و به صرفه از نظر اقتصادی پیش رویم.

وی تصریح کرد: برای مثال کشت محصولاتی چون برنج در استانی چون کرمانشاه مزیت نبوده و چنانچه قیمت اصلی آب اعمال شود از نظر اقتصادی نیز به صرفه نخواهد بود و ممکن است مشکل بحران آب نیز به وجود آید.

دلفانی خطاب به مسئولین گفت: بنابراین اولین گوشزد به مسئولین کشوری این است که برنامه ای مناسب برای توسعه کشاورزی تدوین و متناسب با مزیت های هر منطقه ان را اجرا کنند.

وی بار دیگر به پتانسیل های موجود در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: ادعای ما این است که استان کرمانشاه قادر به تامین 10 درصد از مواد غذایی کشور است و با یک برنامه صحیح می تواند بازارهای اطراف چون بازار عراق را نیز پوشش دهد.

وی هم چنین به پتانسیل های صنعتی استان نیز اشاره کرد و گفت: از نظر صنعت نیز در استان کرمانشاه پتانسیل های زیادی وجود دارد اما این استان جز و استان های مطرح کشور در این زمینه  نیست.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه ادامه داد: دلیل مطرح نبودن استان کرمانشاه در بخش صنعت، عدم حمایت دولت و عدم تجمیع ثروت و سرمایه در این استان بوده و این ها مسائلی است که ما تاکنون به جایگاه مناسب در صنعت نرسیده ایم.

دلفانی گفت: برای رسیدن به اهداف ذکر شده در بخش کشاورزی نیز ابتدا باید یک عارضه یابی صورت گیرد و پارمترهای رسیدن به یک کشاورزی بهینه و اقتصادی تعیین شود.

وی در بخش دیگر به قیمت های خریداری محصولات از کشاورزان داخلی اشاره و مقایسه ای نیز با قیمت های وارداتی داشت و گفت: متاسفانه تناسبی در این زمینه وجود ندارد.

دلفانی باردیگر بر تعیین مزیت های منطقه ای برای کشت محصولات تاکید کرد و گفت: اینها پارامترهایی است که کشاورزان از آن بی اطلاعند و برای رسیدن به بهره وری باید به آنها اطلاع رسانی شود.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه گفت: بنده مخالف واردات نیستم ، اما واردات نباید به تولید کننده داخلی صدمه بزند، بلکه ما باید بازار رقابتی برای تولید کننده با واردات ایجاد کنیم ، هم چنین بتوانیم تولیدات داخلی را در بازارهای جهانی به رقابت بگذاریم.

دلفانی در پایان افزود: زمانی چنین اتفاقی خواهد افتاد که قیمت های واقعی به کشاورز اعلام و هم چنین انگیزه ای در کشاورز ایجاد شود تا با در اختیار گرفتن الگوی کشت مناسب به سمت تولید مزیت های منطقه ای پیش رود.
 

کد خبر 2134039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha