۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۴۱

شیخی مطرح کرد:

بخش کشاورزی یک سخنگو و متولی درست ندارد/دیگر صدای کشاورز در مزرعه محبوس نخواهد شد

بخش کشاورزی یک سخنگو و متولی درست ندارد/دیگر صدای کشاورز در مزرعه محبوس نخواهد شد

کرمانشاه – خبرگزاری مهر: مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه نبود یک سخنگوی واحد و متولی درست از خلا های بخش کشاورزی است گفت: کمیسیون کشاورزی اتاق ایران قصد دارد سخنگوی کشاورزان و ذینفعان این بخش باشد و دیگر صدای کشاورز در مزرعه اش محبوس نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شاهپورشیخی در نشست كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي استان كرمانشاه كه عصر چهارشنبه  در محل اتاق بازرگاني استان كرمانشاه برگزار و تا پاسي از شب ادامه داشت در بخش اول به برنامه 100 روزه دولت اشاره کرد و گفت:  قبل از شروع دولت یازدهم ، نشست هایی با مشارکت بخش خصوصی شکل گرفت و طی این نشست ها یک برنامه 100 روزه و یک برنامه بلند مدت در سطح کلان تدوین شد، و تقریبا می توانیم ادعا کنیم آنچه که در کمیسیون کشاورزی به عنوان پیشنهاد مطرح است همین برنامه های ذکر شده در برنامه 100 روزه دولت است.

وی افزود:  تامین نهادهای دامی ، منابع ارزی و تعیین قیمت گندم قبل از فصل کاشت ازجمله مواردی است که در این برنامه پیش بینی شده و عمده وظایف اصلی کمیسیون ارائه راهبردهای تولید شده ناشی از مطالعات کارشناسی در بخش کشاورزی است و بسیاری از نتایج این مطالعات و راهبردهای ارائه شده قابل توجه و تقدیر است.

شیخی ادامه داد: همچنین از دیگر برنامه های دفتر کشاورزی و آب اتاق ایران با همکاری اتاق کمیسیون کشاورزی تقویت و اصلاح ساختار کمیسیون های کشاورزی است.

وی تصریح کرد: چه در بخش کشاورزی و چه آب راهبردهایی ارائه شده که کمیسیون کشاورزی و دفتر کشاورزی اتاق ایران وظیفه تولید آن و ارائه مشورت به تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور را دارد.

شیخی افزود: در واقع این اتاق بنا ندارد وظایف جهاد کشاورزی و دستگاه های اجرایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی را عهده دار شود و هیچ برنامه ریزی به لحاظ کلان تولید را عهده دار نخواهد بود.

مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران  ادامه داد: ضمن اینکه یکی از برنامه هایی که در چارچوب برنامه های مشخص شده،  تقویت و اصلاح کمیسیون های کشاورزی و برنامه  محور کردن این کمیسیون ها خواهد بود که بتوانیم آن رسالتی را که امروز  در بخش کشاورزی کمبودش را به شدت احساس می کنیم و وجود یک خلاء کاملا مشخص برای بخش کشاورزی و ذینفعان این بخش بوده را اصلاح کنیم که  آن چیزی جزء نداشتن یک سخنگوی واحد و متولی درست در این زمینه نیست.

شیخی افزود: این رسالت با نهادینه کردن بخش کشاورزی که تشکل های بخش کشاورزی را به معنای واقعی اصلاح خواهد کرد ، صدای کشاورزان خواهد بود و دیگر صدای کشاورز در مزرعه اش محبوس نمی شود.

مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در پایان، ابراز امیدواری کرد با مشارکت همه اعضاء و تشکل های کشاورزی این هدف محقق و این نقیصه اصلاح شود.

مومنی: 25 درصد صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی است

در ادامه یکی دیگر از مشاوران کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت:  وقتی کمیسیون کشاورزی تشکیل شد به دنبال این بودیم که در یک تعامل منطقی و مستدل اعلام کنیم که کشاورزی نیازمند یک جایگاه مناسب است.

مومنی  افزود: وقتی 25 درصد از صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی است ما می توانیم یک جایگاهی در این پارلمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: و نهایتا حاصل آن این شد که بخش  کشاورزی به تابلوی اتاق بازرگانی اضافه و مسئولیت سنگینی به این بخش مستتر شد.

مومنی گفت: زمانی که که در بخش خصوصی مایی مدعی بودیم که بخش کشاورزی این توانمندی ها ، پتانسیل ها و ظرفیت ها رو دارد الان باید با هنر خومان این را ثابت کنیم.

وی افزود:  باید  از آن اطلاعات دقیق، ظرفیت ها، پتانسیل ها و توانمندی ها استفاده که بتوانیم یک هماهنگی صورت داده  و دفتر کشاورزی بتواند این کانکشن را قوی تر کرده و مباحث را منتقل کند.

وی با اشاره به برخی مشکلات گفت: هم اکنون یک خلا وجود دارد و آن این است که  نتوانسته ایم تعامل بین استان ها داشته باشیم و اگر بتوانیم یک تعاملی با استان ها ی مختلف که به یک شکلی  در زمینه محصولات مشترک هستند برقرار کنیم به نتایجی خوبی دست خواهیم یافت.

مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران افزود: در استان های مختلف تعامل نظرایجاد کرده  و این ها را به هم وصل و اطلاعات تجاری را به هم منتقل وقتی اینکار را نکنیم بانک اطلاعاتی قوی نداریم.

وی افزود: هم چنین برای بحث صادرات فکر کنیم که نیاز به چه ابزارهایی داریم.

مومنی ادامه داد: ما خیلی شفاف مسائل را در سطح کلان در کشور مطرح کردیم و اعتقاد بر این بوده که باید تناسبی در خصوص نیاز سبد خانوار در تمام بخش ها ایجاد و بعد اقدام به عرضه محصولات کنیم.

وی هم چنین  مشخص شدن زمان برداشت و مازاد  را از دیگر اقدامات در این زمینه دانست و گفت: ما می توانیم با زمانبندی تناسب بین واردات و صادرات را ایجاد کنیم و در واقع واردات همزمان با تولید کشاورز نباشد.

مومنی در پایان گفت: ما در اتاق بازرگانی قرار نیست به تولید کسی برنامه بدهیم ، بلکه توانایی بخش خصوصی کمکی است به این بخش  که بازویی برای دولتمردان باشد و با برنامه دادن در تدوین برنامه ها موثر خواهد بود، همانگونه که تا کنون در قوانین مختلف اثر گذار بوده ایم.

 

 

 

 

کد خبر 2134040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha