۲۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۰۷

رحيمي خبر داد:

رده هشتمي خراسان شمالي از نظر شاخص امانت كتاب در كشور

رده هشتمي خراسان شمالي از نظر شاخص امانت كتاب در كشور

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: شاخص سرانه امانت كتاب از كتابخانه هاي عمومي در اين استان در بين استان هاي سراسر كشور در رده هشتم قرار دارد.

علي رحيمي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به كسب رتبه دوم كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي در زمينه افزايش تعداد نسخ كتاب هاي موجود در كتابخانه ها در بين استان هاي سراسر كشور در پايان دولت دهم به نسبت پايان سال 84، افزود: در اين مدت تعداد نسخه هاي كتاب در كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي با رشدي 338 درصدي، رتبه دوم پيشرفت در اين زمينه را داشته اند.

وي اظهار داشت: سرانه تعداد كتاب در كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي در پايان سال 84 به ازاي هر 100 نفر جمعيت 10 نسخه بود در حالي كه اين شاخص هم اكنون به 64.4 جلد كتاب به ازاي هر 100 نفر افزايش يافته و كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي در اين زمينه با رشدي 519 درصدي از جايگاه آخر كشور به رده يازدهم رسيده است.

اين مسئول با بيان اين كه پيشرفت اين شاخص در كل كشور به طور ميانگين 45 درصد بوده است، تصريح كرد: افزايش سرانه تعداد كتاب در كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي حدود 20 درصد از ميانگين كشوري بيشتر بوده است.

رحيمي اضافه كرد: همچنين از نظر شاخص سرانه امانت كتاب در كتابخانه هاي عمومي نيز در حالي كه در پايان سال 84 سرانه امانت كتاب در كتابخانه هاي عمومي استان به ازاي هر 100 نفر جمعيت، 12.5 جلد بود اين ميزان در حال حاضر با رشدي 726 درصدي به 106.82 جلد كتاب افزايش يافته و در اين شاخص نيز خراسان شمالي از استان سي و يكم كشور هم اكنون به رتبه هشتم ارتقا يافته است.

وي عنوان كرد: اين در حالي است كه ميانگين رشد سرانه تعداد امانت كتاب در سطح كشور در طي دولت هاي نهم و دهم 65 درصد بوده است.

اين مسئول با بيان اين كه خراسان شمالي از نظر سرانه عضويت افراد در كتابخانه هاي عمومي نيز در رده پانزدهم كشور قرار دارد، اظهار داشت: اين استان از نظر شاخص رشد شمار اعضاي كتابخانه هاي عمومي در طي دولت هاي نهم و دهم با رشدي 227 درصدي، رتبه دوم بيشترين ميزان پيشرفت را از آن خود كرد.

به گفته وي در حالي كه در پايان سال 84 سرانه عضويت در كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي به ازاي هر 100 نفر جمعيت، 1.08 نفر بود اين شاخص در حال حاضر به 3.54 نفر رسيده است.

رحيمي اضافه كرد: سرانه تعداد مراجعه به كتابخانه هاي عمومي نيز در حالي كه در پايان سال 84 به ازاي هر 100 نفر جمعيت 54 نفر بود؛ در حال حاضر با رشدي 117 درصدي به 116.92 نفر افزايش يافته است و خراسان شمالي از اين نظر در رده سيزدهم كشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر در خراسان شمالي 61 كتابخانه عمومي شامل 45 كتابخانه نهادي و شانزده كتابخانه مشاركتي فعال وجود دارد كه از 45 كتابخانه نهادي استان، 24 باب كتابخانه شهري و 21 باب نيز روستايي است.

همچنين در حال حاضر در اين استان 40 باب كتابخانه نيز در دست احداث است كه از اين تعداد 25 کتابخانه در مناطق روستايي و پانزده باب هم در شهرهاي استان در دست ساخت قرار دارد.

کد خبر 2135237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha