۲۸ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۳۹

میراث فرهنگی و گردشگری در 7 روز؛

کاوش در الموت/ یوز ایرانی در راه برزیل

کاوش در الموت/ یوز ایرانی در راه برزیل

بلاتکلیفی موقوفه تاریخی امینی ها بین اوقاف و میراث ، شهردار شدن یک باستان شناس، ادامه روند انتصابات در سازمان میراث فرهنگی، گلایه پورناظری ها از این سازمان و اتمام حجت معاون میراث فرهنگی با مدیرانش و تبلیغ گردشگری ایران با استفاده از ظرفیت تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته خبری درباره یکی از زیباترین خانه های تاریخی در قزوین منتشر شد خانه و حسینیه امینی ها که برای تماشاگران سریال سمندون آشناست. خانه ای که تمام تزئینات معماری یک خانه قجری را داراست منتها در کنار تمام زیبایی های این خانه، مرمت بخشهایی از آن توسط سازمان میراث فرهنگی ناتمام رها شد و باعث گردید تا ملتهب شدن دیوارها و سقف برخی اتاقها و زیرزمین آن به مرحله نگران کننده ای برسد.

منتها سال 89  قرار شد تا سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این اثر که 65 سال پیش ثبت شده ملی کمک متولیان این حسینیه مبلغی را بپردازد از سوی دیگر اداره اوقاف نیز می بایست در این طرح شرکت کند چون این خانه موقوفه است.

بنابراین بررسی شد که تنها برای تکمیل کردن مرمت زیر زمین خانه، 200 میلیون تومان نیاز است اما اوقاف و سازمان میراث فرهنگی مشارکت در کار مرمت را به دیگری سپردند و از تمام این مبلغ تنها دو میلیون تومان به خانه اختصاص یافت!

یک باستان شناس شهردار بیستون شد

خبر جالبی هم درباره شهردار شدن یک باستان شناس به گوش رسید با این محتوا که اعضای شورای شهر بیستون، یک باستان شناس معمار را به عنوان شهردار جدید این شهر باستانی انتخاب کردند.

بر اساس شاخصهای تعیین شده برای شهرداری این شهر باستانی گزینه هایی پیشنهاد شد که نهایتا اعضای شورای شهر بیستون با اجماع مطلق آرا، احسان احمدی نصر که دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و باستان شناسی است را به عنوان شهردار بیستون انتخاب کرد.

مشاور رئیس سازمان در امور گردشگری منصوب شد

در ادامه عزل و نصب های انجام شده در سازمان میراث فرهنگی این هفته ، محمد علی نجفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری "حمیرا زمانی فراهانی" را به عنوان مشاور رئیس سازمان در امور گردشگری و "محمدرضا رحیم زاده" را به عنوتن رئیس مرکز آموزش عالی سازمان منصوب کرد.

همچنین با حکم مهدی حجت  قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، نیز مهناز عبدالله خان گرجی به عنوان رئیس موزه ملی ایران منصوب شد و مدیریت دفتر ثبت آثار و احیای میراث فرهنگی و طبیعی به فرهاد نظری سپرده شد. محمدرضا کارگر نیز به عنوان مدیرکل امور موزه های کشور معرفی شد.

اتمام حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی با مدیران

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی گفت: مدیران میراث فرهنگی باید عاشق کارشان باشند اگر کسی فکر می کند که نمی تواند در این حوزه به صورت جدی کار کند با او خداحافظی می کنیم.

مهدی حجت گفت: هر کسی که به سازمان میراث فرهنگی بی ربط است باید از این سازمان برود یا به کسی که سمتی داده شده درست متوجه آن است و خوب کار می کند و یا اینکه از این سازمان می رود. آنهایی که می مانند باید تا مغز استخوان عاشق کارشان باشند و بفهمند که روی چه گنجی نشسته اند.


برگزاری جلسه شورای ایکوموس درباره ادامه عضویت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی گفت: در شورای اجرایی ایکوموس پیشنهاد تصمیم گیری درباره ادامه فعالیتم در این کمیته را مطرح می کنم.

مهدی حجت به خبرنگار مهر گفت: رئیس ایکوموس ایران(شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) در شورا و مجمع عمومی انتخاب می شود و من از این شورای 18 نفره می خواهم که درباره ماندن یا نماندنم در ایکوموس تصمیم بگیرند.

به حال سازمان میراث فرهنگی گریه می‌کنیم

مدیر کل موزه های کشور در مراسم معارفه خود بیان کرد: ما وقتی که از سازمان میراث فرهنگی دور بودیم به حال این سازمان گریه می کردیم و اکنون هم که به این سازمان آمدیم باز هم گریه می کنیم.

محمدرضا کارگر گفت: روزی یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی سند گذاشت تا وامی بگیرد و مرمت بنایی را کامل کند چرا که بودجه ای برای این کار نداشتند.

کارگر ادامه داد: بزرگترین ثروتمان را با رفتن متخصصان میراث از دست داده ایم چون دانش در سینه آن افراد بود و ثبت نشده بود.

فصل سیزدهم کاوش های قلعه الموت آغاز شد

از حوزه باستان شناسی نیز خبر رسید که کاوش های فصل سیزدهم قلعه الموت قزوین به منظور تکمیل مطالعات و شناخت شبکه آب رسانی قلعه آغاز شد.

حمیده چوبک، سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش در قلعه الموت به خبرنگار مهر گفت: مجوز این فصل از اول شهریور ماه گرفته شده است اما اکنون در حال آماده سازی کارگاههای کاوش هستیم و تا آخر آبان ماه، کاوش ادامه خواهد داشت.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش در قلعه الموت بیان کرد: بخش اصلی آب انبار در فضاهای قلعه کاوش شده است اما از شبکه های پیرامونی و بیرونی اطلاعاتی نداشتیم بنابراین روی کاوش در این شبکه های آب رسانی کار می شود.

گلایه پورناظری ها از سازمان میراث فرهنگی

این هفته برخی اخبار نیز با حوزه فرهنگ ترکیب شد مانند رونمایی از تابلوی معراج استاد فرشچیان که در کاخ موزه سعد آباد با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی انجام شد و یا دلخوری گروه موسیقی شمس از انجام نشدن تعهدات مدیر سابق کاخ نیاوران، به تعهداتشان در برگزاری کنسرت در کاخ نیاوران.

اواخر مردادماه اعلام شد که اعضای گروه شمس قرار است در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران کنسرتی را برای روزهای آخر تابستان برگزار کنند اما این گروه با مدیر کاخ نیاوران بر سر مبلغ قرارداد اجرای کنسرت در فضای باز کاخ به توافق نرسیدند و کنسرتی که قرار بود در دهه اول شهریورماه برگزار شود لغو شد.

یوز ایرانی در جام جهانی برزیل برای تبلیغ گردشگری

خبر دیگری که ترکیبی از اخبار ورزشی، محیط زیست و گردشگری بود، اختصاص به یوز ایرانی داشت. فعالان محیط زیست و گردشگری عنوان کردند که می توان برند یوز ایرانی را روی لباس و وسایل بازی بازیکنان تیم ملی هنگام سفر به برزیل نشاند و برای برگزاری تورهای گردشگری زیست محیطی برنامه ریزی کرد.

در همین ارتباط، آرش نورآقایی، از راهنمایان گردشگری ایران نیز به خبرنگار مهر گفت: می‌توان از فرصت حضور ورزشکاران ایرانی در جام جهانی 2014 برزیل استفاده کرد و با نقش بستن نشان یوز ایرانی بر پشت پیراهن و دیگر وسایل این بازیکنان در یک مسابقه جهانی، این گونه در حال انقراض را به جهان معرفی کرد. یوزپلنگی که فقط هفتاد قلاده از آن باقیمانده و همین تعداد هم در ایران است.

تهران و همدان در صدر شهرهای صادرکننده صنایع دستی

تهران و همدان به ترتیب با سهم ارزشی 93 و 3 درصد بیشترین کالاهای صنایع دستی را بر اساس ارزش در سال 91 صادر کرده اند. با توجه به آمار اعلام شده از سوی گمرک در سال 91 سهم صادرات اقلام صنایع دستی با مبلمان چوبی از کل صادرات کشور به لحاظ ارزشی بالغ بر 733 میلیون دلار و به لحاظ وزنی 40 هزار و 268 تن ارز آوری داشته است که بررسی روند گذشته نشان می دهد صادرات صنایع دستی طی این مدت در مقایسه با سال 90 با سهم ارزشی 67 درصد و سهم وزنی 47 درصد از یک روند و رشد صعودی برخوردار بوده است.

کد خبر 2138537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha