۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۲۰:۱۹

لاوروف:

مخالفان سوری به دنبال ایجاد زمینه دخالت نظامی در سوریه هستند

مخالفان سوری به دنبال ایجاد زمینه دخالت نظامی در سوریه هستند

وزیر خارجه روسیه از تلاش مخالفان سوری برای تحریک جامعه بین المللی برای دخالت نظامی در سوریه به بهانه سلاح شیمیایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به  نقل از شبکه روسیاالیوم،سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: مخالفان سوری به دنبال بهره برداری از موضوع سلاح شیمیایی برای فراهم آوردن زمینه دخالت نظامی در سوریه هستند.

وی افزود: مسکو شواهد و مدارکی که دمشق درباره به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی مخالفان ارائه داده است را به شورای امنیت تحویل داده است.

از سوی دیگر الکسی پوشکف رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه گفت: آمریکا به اخبار مربوط به کشتن 450 نفر در آگوست گذشته به دست گروههای مسلح در سوریه واکنشی نشان نداده است.

وی افزود: اعضای جبهه تروریستی النصره در ششم آگوست در نزدیکی حلب 450 کُرد -که در میان آنها 120 کودک هم مشاهده شده است- را کُشته اند چرا آمریکا در قبال این موضوع سکوت اختیار کرده است؟ اصول اخلاقی جان کری وزیر خارجه آمریکا کجاست؟

از سوی دیگر فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه درباره مشمول واقع شدن سوریه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد گفت: معتقدیم که این هرگز رخ نخواهد داد زیرا دلیلی برای آن وجود ندارد و توافقنامه روسیه-آمریکا به این موضوع اشاره ای نکرده است.

خبر دیگر اینکه آکی سیلستروم رئیس تیم حقیقت یاب سازمان ملل درباره سلاح شیمیایی در سوریه گفت: بزودی به سوریه باز می گردیم و چون برنامه سفر مشخص نشده نمی توانیم تاریخ دقیق آنرا بیان کنیم.

وی افزود: دست یابی به همه سلاحهای شیمیایی سوریه و نابودی آن دشوار اما ممکن است.

سیلستروم بیان کرد: آنچه کاملا روشن است استفاده از گاز اعصاب در سوریه پنج روز قبل از رسیدن تیم حقیقت یاب به سوریه است.این از ابتدایی و از نوعی که بتوان آن را در منزل آماده کرد نبوده است اما نمی توان طرفی که گاز را خریداری ،انبار و استفاده کرده است را مشخص کرد.

از سوی دیگر سرگئی ایوانف مدیر دیوان ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اخباری که در آن اعلام شده بود موشکی که در روز 21 آگوست در غوطه شرقی شلیک شده ساخت شوروی سابق بوده است گفت: بر روی موشکهای ساخت شوروی سابق در فاصله دهه 50 تا 60 عبارت ساخت شوروی نوشته می شد و این موشکهای قدیمی به دهها کشور از جمله لیبی صادر شدند اما شوروی سابق هرگز کلاهک حامل گاز سارین به کشوری نداده است.

وی افزود: کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در مکانی که حمله شیمیایی در آن پیدا شده است بقایای گاز سارین که احتمالا دست ساز بوده اند کشف کرده است.

ایوانف بیان کرد: گفتگو با مخالفان به علت اینکه به هیچ قانونی پایبند نیستند بسیار سخت است.

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو مدعی شد: به کارگیری زور برای وادار کردن دمشق به انجام تعهداتش و موفقیت تلاشهای سیاسی لازم است.

وی ضمن استقبال از توافق آمریکا و روسیه درباره نابودی سلاح شیمیایی سوریه بر ضرورت پایبندی دمشق به تعهداتش تاکید کرد.

راسموسن ادعا کرد: هیچ شکی وجود ندارد که نظام سوریه از سلاح شیمیایی در سوریه کرده است.

از سوی دیگر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره سلاح شیمیایی را غیر قابل تردید دانست.

 

کد خبر 2138544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha